Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Attraktiva hårddiskar till iBook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en iBook får man bara plats med en 9,5 mm hög hårddisk, så de snabbaste och största 2,5 tumsdiskarna har man inte kunna stoppa i en iBook. Förut fanns det inte någon 5400 rpm-disk i 9,5 mm, men nu så finns Toshibas 2,5-tums 40 GB 5400 rpm disk att köpa, den har även 16 MB cache, vilket är betydligt större än det i andra diskar. Den finns även som extern firewire-disk.

Men innan ni kastar er över denna disk så måste jag berätta att Toshiba förra veckan presenterade en ännu värre disk på hela 60 GB!

Fast det är hursomhelst väldigt svårt att byta disk i en iBook, så det är nog ändå ett alternativ hursomhelst...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-05 16:14

Intressant. Vet du något om prisbilden?

Det pågår ju en diskussion om huruvida det är värt att köpa den dyraste TiBooken eller inte. En av anledningarna till att jag vill välja den dyraste om jag ska köpa en TiBook är just hårddisken. Man vill ju inte jättegärna ha en 4200-varvare. 5400 är illa nog.

Men det kanske kan vara värt att köpa en billigare TiBook och byta ut hårddisken?

Alla iBookar och nästan alla TiBookar kör ju 4200 varv, och det går faktiskt att leva med, så riktigt så illa är det inte. Men visst är det bättre med snabbare! Enligt en kille i tråden jag länkade ovan så är det i alla fall betydligt enklare att byta i en TiBook än i en iBook i alla fall (men inte i närheten av hur enkelt det är med en pc-bärbar, tyärr). Jag antar att garantin ryker om man byter hårddisk själv.

När det gäller priser vet jag inte så mycket mer än att om man följer länken till Trans Intl ovan så tar dom 249 dollar för 40 GB-disken. Den andra disken är nog så ny att det inte finns nåt pris ännu.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 16:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
IEn av anledningarna till att jag vill välja den dyraste om jag ska köpa en TiBook är just hårddisken. Man vill ju inte jättegärna ha en 4200-varvare. 5400 är illa nog.

Om du inte skall använda datorn till video eller tung musikproduktion så spelar det ingen som helst roll!

Tro mig, jag använder min TiBook 550 till bägge dessa ovannämda sysslor, och har väldigt sällan märkt av något problem med hårddiskens hastighet. Fast nog har jag misstänkt att den är för lågsam ibland.

1
Bevaka tråden