Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varm blir en Tibook?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 15:24

Min flickväns Tibook blir så sjukt varm vid powerknappen. Antar att nätdelen sitter där.
Den blir snarare het än varm. Är det normalt?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 15:30

Japp.. jag hade en TiBook 550 tills för ett tag sedan.. blev rejält varm.. fast fläkten snurrade dock ej igång särledes ofta ändå.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 15:49

det är med andra ord ingen fara på taket?

  • Medlem
  • 2002-06-05 15:58

Känn på en stereo, TV eller monitor. De kan också bli extremt varma. Alla Notebooks blir heta, verkar vara normen.

Samma här. Vid lufthålen under och vid powerknappen. Jag har hört någonstans att OS9 inte låter processorn vila på samma sätt som OSX och att det blir ännu varmare och mer fläktgång med 9an.

Min fläkt går inte heller särskilt ofta så då ska det väl vara lungt.

När fläkten på min stereo pajade under en fest med ganska mycket hög musik så stängdes den automatiskt av så fort det blev för varmt. Hoppas datorn gör det samma innan något bränns sönder vid ev. fläktfel.

[ 05 Juni 2002, 19:09: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Medlem
  • 2002-06-05 19:24

Jag vet inte hur det är med G4, men AMD börjar brinna (på riktigt) på under sekunden. Intel klarar sig bra, däremot.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:
Min flickväns Tibook blir så sjukt varm vid powerknappen. Antar att nätdelen sitter där.
Den blir snarare het än varm. Är det normalt?

En polare har en TiBook 800Mhz och han säger att han inte kan ha den på magen eller i knät eftersom den blir stekhet. Jag har en sån i knät nu och efter redan en halvtimme börjar den få värmetendenser undertill.

Personligen har jag ryckt ut alla fläktar till mina burkar. Kör en Grå 733 hemma och en qs 733 på jobbet. Tyst och skönt är vad det är, och inga krasher blir det heller. Däremot kan man steka ägg på kylflänsarna.

  • Medlem
  • 2002-06-05 21:17

Lycka till!

Tack. Jag hör av mej när processorn dör.

Om man lossar på tangentbordet på en TiBook och pillar på sakerna innanför när datorn är igång får man en pyttebrännskada på sin lilla fingertopp.

Så vitt jag vet så stänger alla processorer av sig när de blir för varma, så det är inte så himla farligt att de blir det. Detta gäller speciellt bärbara. Våra på jobbet (compaq) har en tendens att om man råkar ställa för luftintaget med någe så stänger den av sig efter ett tag

  • Medlem
  • 2002-06-06 08:45

http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/heatvideo-03.html

All elektronik får en minskad livslängd om den körs under extrema temperaturer. AMD´s processsor når en temperatur av 370 grader och dör på någon sekund. Att köra en G4 utan fläkt minskar GARANTERAT dess livslängd. Fläktarna sitter inte där för skojs skull. Om processorn på en G4 utan försäkring dör, så vet i alla fall inte jag var man får tag på en ny. Går det?

Du menar att livslängden minskar från 20 år till.. hmm. 8 år? Kanske lika bra att byta dator ändå då rå..

  • Medlem
  • 2002-06-06 10:24

Jag vet inte. Det känns onödigt att chansa. Jag vet inte om en dator har en livslängd på 20 år, speciellt inte om den står på hela tiden. Det finns inte ens någon garanti att din dator klarar en dag utan fläkt. Ett måndagsexemplar kan mycket väl sluta fungera ganska snabbt. Kvalitén på "samma" processor är ju inte konstant. Vissa går att överklocka t ex, andra inte. Det beror på att alla G4´or tillverkas på samma sätt, men bara vissa går att köra i de snabbaste hastigheterna. Apple garanterar bara att din dator fungerar på en speciell hastighet och inom ett speciellt temperaturområde, med fläktar.

Mja, det har funkat i 3 veckor för mig iallafall... har ALDRIG hört om ngn som bränt sin G4 heller så... vi får väl se vad som händer.

Alla som har gamla ATI-kort med fläkt vet att kortet funkar utmärkt även om man ditchar fläkten. Borde vara samma med g4an

  • Oregistrerad
  • 2002-06-06 18:01

Tillbaka till ämnet:
Är det någon här som har prövat en sådan här?

Laptop cooler, kylkudde - länkar: .pdf och/eller webbsida

[ 06 Juni 2002, 18:03: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Min iBook blir bara varm där hårddisken sitter, speciellt om man kollar på film eller gör något annat som kräver mycket arbete av hårddisken.

Den är stekhet efter en 2 timmars film, fast då har också den sekundära fläkten dragit igång. Första gången den gick igång trodde jag något höll på att gå sönder, så mycket låter den.

Det finns ju program som kollar processortemperaturen... det är väl bara att köra ett sånt och hålla koll på om det ens blir varmare av att man rycker fläkten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Tillbaka till ämnet:
Är det någon här som har prövat en sådan här?

Laptop cooler, kylkudde - länkar: .pdf och/eller webbsida

har en sån på jobbet som ska testas till veckan. Är den vettig ?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-10 00:58

>>Joacim
Ingen aning, det var just det jag frågade om, så
testa den gärna du och rapportera här!

Mitt mål är att få datorn så sval som möjligt utan att den ökända fläkten drar igång, då går det ju inte längre att jobba.

Annars verkar en Papst 255N som ett vettigt fläktutbytesalternativ för oss ljudmänniskor (15dB), fast den är väl inte godkänd av Apple förstås....

[ 10 Juni 2002, 00:59: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

1
Bevaka tråden