Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer ström i iPod?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 19:43

Nu har jag haft min iPod i några månader, köpt ett par schyssta hörlurar och är allmänt jättenöjd.

Jag har ett par ganska stora hörlurar (Denon AHD750) som verkligen är en dröm, kopplade till stereon eller till min MD. Till iPoden funkar de också rätt bra, det är absolut inget fel på volymen eller ljudkvaliten.

Men "loudness-skadad" som man är vill jag ha mer kräm i basen, så då väljer jag naturligtvis EQ-valet "bassbooster". Det funkar OK, på de flesta låtar, men vissa bastoner distar. Nu är inte jag någon ohm- och watt-expert, men så mycket tycker jag mig veta att detta borde bero på att hörlursförstärkaren i iPod är för svag. Bastoner är ju de som drar mest ström... Min gamla Sony MD, som t.o.m. är något mindre än min iPod har inte detta problem, även fast den har ett ytte-pytte-batteri och förmodligen en mycket liten hörlursförstärkare.

Kan det tänkas att Apple fixar detta med mer kräm till hörlursförstärkaren i nästa firmware-uppdatering?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-06 09:08

Är kräm en mjukvaru grej? Behövs det inte ett nytt chip, dvs om inte det nuvarade chipet är spärrat av ngn anledning...

Är det inte så att de nya iPodarna har mer kräm ut? Nu har de 30+30 mW ut.
Eller var det så tidigare också. Någon som har koll?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 10:21

Då kanske det löser sig i kommande Firmware 1.2...som de nya iPodarna har.

Eller så får jag sätta ut en skön bytesannons:
Smårepig iPod 10 GB, gamla modellen bytes mot orepad iPod 10 GB, nya modellen

Äsch, har iPoden allt på ett moderkort, eller är hörlursförstärkaren separat? Om den är separat kanske man kan fråga sin kompis Apple Service-teknikern om han kan beställa en liten ny sådan som reservdel. Hmmm.

Jag är inte heller nån ohm/watt -expert, men jag kan tänka mig att det är lurarna som är för tungrodda. Disten kan ju bero på antingen att iPoden inte orkar leverera tillräckligt med ström eller att lurarna helt enkelt kör i botten. Men det förstnämnda låter troligast. Är det samma problem med originallurarna?

Att driva "tyngre" lurar kräver ju mer ström och det lär ju också gå ut över batteritiden. Det är Apple kanske inte så glada för. De har nog hellre "lång batteritid" att sätta ut i annonserna.

Jag hade testat med fler lurar. Testa i en välsorterad hifi-affär.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 14:11

Originallurarna funkar ju bra. Men har ju som alla vet inget vidare ljud.

Och mina Denon-lurar ger ju massor av ren och fin bas kopplade till stereon eller till min Minidisc.

Jag får väl bli hifi-nörd och börja ogilla bas istället

Eller just det, finns det inte små externa hörlursförstärkare att köpa, även för bärbart bruk. Nån som vet vilken man ska ha då?

Eller så köper du ett par The Plug så har du ett par små, lättdrivna lurar med dunderbas. Kommer att flytta mina från minidisken så snart iPoden är levererad

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 17:31

Mja... Fast nu vet jag exakt vad mitt problem beror på, har hittat andra på nätet som har samma problem.

Denon-lurarna är inte tungdrivna, de har högre känslighet än de medföljande iPodlurarna.

Problemet ligger i att Equalizern i iPoden gör att förförstärkaren slår i taket (speciellt på låtar som redan ligger nära taket...) Samma sak kan uppstå i iTunes, men där fixar man det genom att dra ner volymen på förförstärkningen i equalizer-fönstret. Genom att dra ner nivån på signalen får man alltså utrymme för att lägga på bas...

Om man bara kunde överföra sina egenskapade Equalizer-inställningar till iPoden skulle problemet vara löst. Vilket enligt vissa redan sker automatiskt, däremot visas inte dessa i iPodens EQ-lista, av någon anledning som bara Apple vet...

1
Bevaka tråden