Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strax över 3 min, normalt???

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-02 21:28

Hej.

Min Powerbook 667 med 512Mb ram (den utan cdrw-brännare) tar strax över 3 minuter på sig att starta från det att jag tryckt på startknappen. Är det verkligen normalt?

Den går på system 10.1.5, fildelning är avstängt, classic startar inte under inloggning. fsck -y säger att allt är OK.

Det är ganska mycket program i den, men inte fler än i min powermac 533 med 896Mb ram som startar på strax över 1,5 min.
Någon som har någon idé innan jag formaterar och lägger in nya system.

Martin

Brukar ta för vana att Zappa P-Ramen när "skumma" saker sker. Prova det och se vad som händer.

/ Johan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-02 23:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Hej.

Min Powerbook 667 med 512Mb ram (den utan cdrw-brännare) tar strax över 3 minuter på sig att starta från det att jag tryckt på startknappen. Är det verkligen normalt?

Den går på system 10.1.5, fildelning är avstängt, classic startar inte under inloggning. fsck -y säger att allt är OK.

Det är ganska mycket program i den, men inte fler än i min powermac 533 med 896Mb ram som startar på strax över 1,5 min.
Någon som har någon idé innan jag formaterar och lägger in nya system.

Martin

Fråga: Upplever du fler problem förutom att den tar tid på sig att starta?

Jag kör normalt AirPort. Om jag har "inbyggd ethernet" aktiverat i nätverksinställningarna så stannar uppstarten på "initierar nätverket" en bra stund innan den går vidare.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 01:14

Jag har haft samma problem på två olika datorer och fick tips i en gammal tråd i något forum här på 99Mac. Tyvärr glömt vilket, men vad jag kommer ihåg är att det finns en mapp i systemmappen som heter server vilken brukar fyllas när man kopplar upp sig mot ett nätverk. Töm den till att börja med.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 09:13

Jag upplever inga problem med datorn förutom att den tar sån tid på sig att starta. Det som tar längst tid för burken är inte att nätverket under uppstarten, det är att rita upp menyerna när jag fått skrivbordet och applemenyn + finders menyer. Men på Finder-sidan (om den nu fortfarande heter så....) står den och tuggar innan klockan, ljud, batteri och skärmsymbolen kommer.
Jag har zappat pram. Trodde sånt var borta i och med X, men jag tänkte väl fel. Det går inte ens att få fram tangentkombinationen i macens hjälpmeny längre, men jag kom på efter stund vilka det var.

Är det likadant med skrivbordsombyggnad, ska det också göras i x. I så fall hur??

Detta är naturligtvis inget jätteproblem att den är slö i uppstarten. Anledningen till att jag tar upp frågan är väl att det kanske är något som inte mår bra i systemet då den tar sån tid på sig, då kan det vara skönt att få ordning på det innan terminen drar igång igen.

Martin

[ 03 Augusti 2002, 09:15: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 09:24

Är det recent servers du menar Jörgen??

Den har jag bara 3 objekt i på powerbooken.

Jag har även prebindat den med system optimizer.

Glömde skriva tidigare att den är lite slö i uppstarten av program. Har hela tiden trott att det beror på den långsammare Hd som sitter i powerbookarna. Alla jämförelser är ju mot powermacen.

Martin

[ 03 Augusti 2002, 10:33: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Jag stänger i stort sett aldrig av min iBook med OS X. Det är det som är tanken med OS X att man egentligen bara ska sätta datorn i vila. I för sig så är det ju ändå nåt fel eftersom den tar så pass lång tid på sig att starta upp.
Ofta brukar det kunna vara att man har varit inne i netinfo och donat och att den letar efter en netinfo-server. Där kan den stå väääääldigt länge.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 11:22

Jar hade min på dygnet runt tidigare också tills jag läste detta http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=9;t=000334#000000

Men det är kanske överdrivet att reagera på det, men dom är ju inte gratis burkarna och jag vill inte ha eventuella krypande fläckar på skärmen. Därför stänger jag av den om jag inte ska använda den på ett tag.
Den fläck som pratas om här visar ju sig precis ovanför den blinkande lampan för viloläge.

Men men, kanske ska låta den stå på. Som det är nu stänger jag alltid av den på natten och om jag inte ska använda burken på några timmar.

Martin

[ 03 Augusti 2002, 11:23: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 15:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Min Powerbook 667 med 512Mb ram (den utan cdrw-brännare) tar strax över 3 minuter på sig att starta från det att jag tryckt på startknappen. Är det verkligen normalt?

Den går på system 10.1.5, fildelning är avstängt, classic startar inte under inloggning. fsck -y säger att allt är OK.

Min iBook 466, 576MB RAM, startar på drygt 2min, med samma konfig som du har. I OS9 startar den på en dryg minut med minneskontroll avstängt i uppstarten.

/Emil

[ 04 Augusti 2002, 17:33: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 18:26

En G3 iBook med snabbare uppstart innebär? Att jag har något fel i systemet?
Vad tror ni, vad skulle ni gjort?
Formaterat om?
Väntat på 10.2?
Bara installerat nytt system över det som är?
Inte brytt er?
Backuppat varje dag för att se om den kraschar en vacker dag ?????

Varför inte ta en kopp kaffe medan datorn startar upp. Du har väl inte bråttom heller?

Nä, men nu är det ju bara 21 dagar tills Jaguar kommer, så sätt datorn i vila eller något annat så du slipper starta upp den. Sen installerar du sprillans nytt system när Jaguar kommer.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-03 21:24

Det är helt riktigt, så bråttom har jag inte så jag inte kan vänta den extra minuten den verkar ta på sig. Men frågan var ju om någon tror att det är något fel i systemet. Då är det ju bättre att göra något åt det nu än när man börjar jobba igen, då ska allt bara funka.

Men jag tar en kopp kaffe och väntar på 10.2, det är ju minst jobb med det med .......

[ 03 Augusti 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: Martino ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 00:48

Har en PowerBook G4/ 400 och den tar också närmare 3 minuter att starta upp.

För någon vecka sen hjälpte jag min polare och formaterade hans HD i hans bärbara och installerade sen om OS X. Det gick betydligt fortare efter det på hans PB. Men sen när vi hade installerat Office X så slöades uppstarten ner ordentligt. Ingen anning om det är Office X som slöar ner uppstarten men det var vad som hände på hans burk. Själv väntar jag till 10.2 kommer och ser hur det påverkar uppstarten.

Jag upplever själv också att datorn i och med alla uppdateringar från 10.1 - 10.1.5 har gjort att det tar längre tid än med 10.1 att starta datorn.

Edit: Tillägg sista stycket.

[ 04 Augusti 2002, 00:50: Meddelandet ändrat av: stile ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Jag kör normalt AirPort. Om jag har "inbyggd ethernet" aktiverat i nätverksinställningarna så stannar uppstarten på "initierar nätverket" en bra stund innan den går vidare.

Om det inbyggda nätverket är aktiverat men inte anslutet till ett nätverk med en DHCP-server, och du har valt att IP-adressen skall sättas via DHCP, så försöker din maskin att få en IP-adress via DHCP ett antal gånger innan den ger upp och går vidare utan adressen. Det är helt normalt

Inget fel på din Mac utan bara SBS.

Kan ju trösta dig med att min PowerBook 550 tar lång tid på sig att starta i OS X 10.1.5. Säkert mellan 4-5 min. Men eftersom jag inte startar om så ofta bryr jag mig inte speciellt.
Men i ett annat OS X går det fort som bara den

20 dagar kvar tills det kommer på allvar!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Kan ju trösta dig med att min PowerBook 550 tar lång tid på sig att starta i OS X 10.1.5. Säkert mellan 4-5 min.

Har du fler än 1 inställning för nätverk samt AppleTalk påslaget samtidigt så kan det ta onödigt lång stund, eller om du därtill har laggt till proxy... testa med att ändra på detta. Jag har en inställning för jobbet och då jag inte ändrar detta när jag är hemma (Bostream) så får jag onödigt lång inloggningstid. Även jag har Powerbook 550.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 14:52

Ytterligare en sak som fördröjer uppstarten är om man har "nätverkstid" påslaget. Inställningen hittar man under, Datum och Tid, i systeminställningarna. Fördröjningen i uppstartstid blir extra lång om man inte är kopplad mot nätverket (internet).

  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 17:40

OK. Förstår nu att det inte är någe fel på min burk.

Men jag tycker ändå det är lite underligt att den tar längre tid på sig vid uppstart och omstart än mina stationära som har långsammare processorer och är likadant konfigurerade, men dom har i och för sig snabbare hårddiskar och dom sitter i närverket hela tiden.

Men det ska ju tydligen vara så..........den är ju underbar i övrigt .

1
Bevaka tråden