Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömsnål iBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som orkat kolla upp, eller av annan anledning vet, hur mycket ström en iBook 366 Mhz (dasslock) drar i viloläge? Min morsa klagar på lång uppstart till OS X och jag föreslog att hon skulle börja ställa burken i vila istället. Men sen kom jag på att jag inte visste hur mycket datorn drar i sömnen. Om någon skulle orka omvandla hur lång vilotid som en timmes arbetstid drar som jämförelse skulle jag bli bävli gla´!

Mvh

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2002-09-14 01:10

Den behöver ström till minnet, vilket är 3,3 volt. Sen kanske det är en liten lampa? Som en klockradio sammanlagt, kanske? Maskiner som går ned i viloläge drar inte så mycket, men det är ju fortfarande oändligt mycket mer än när de är helt avstängda.

Jag har ingen aning om den drar mycket eller lite i vila, men att stänga och och starta finns bara inte för mig. Min dator är antingen på eller i vila.

Och då har jag ändå ett riktigt kasst batteri, är det nån annan med en "icebook" som haft den i drygt år som jag, med ett batteri som numera knappt räcker en halvtimme?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Är det någon som orkat kolla upp, eller av annan anledning vet, hur mycket ström en iBook 366 Mhz (dasslock) drar i viloläge? Min morsa klagar på lång uppstart till OS X och jag föreslog att hon skulle börja ställa burken i vila istället. Men sen kom jag på att jag inte visste hur mycket datorn drar i sömnen. Om någon skulle orka omvandla hur lång vilotid som en timmes arbetstid drar som jämförelse skulle jag bli bävli gla´!

Mvh

/Jont Olof

Den drar kanske 5 Watt i viloläge. När den har vilat sig i 200 timmar har den förbrukat 1 kWh som kostar mindre är 1 krona.

Tack tack! Tänkte försöka övertala morsan att sätta burken i vila iställetför att stänga av den. Går liksom mycket snabbare så!!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden