Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köp av ibook

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt att köpa en ibook som jag tänkte ta med mig när jag börjar plugga i höst.
Frågan är om man tjänar på att vänta. Det är väl ingen chans att det kommer ut ännu en ny ibook. Hur är det med priserna, kommer de sjunka mycket på 2 månader? Jaguar, kommer det släppas som en uppdatering, eller måste man köpa det. Isåfall, borde inte ibook levereras med jaguar när den väl har kommit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-05 10:23

ickard,
det finns aldrig en rätt tidpunkt att köpa dator. Jag köpte en TiBook 400MHz i augusti i fjol. Du har väl sett vad som har kommit sedan dess.

Köp när du behöver datorn. Behöver du den inte förrän i höst, vänta. Om du inte behöver den, köp nu.

Du har inte funderat på en begagnad TiBook i stället?

Min TiBook var ett uselt köp om man ser till vad jag skulle kunna få nu för i stort sett samma pengar, men ett bra köp om man ser till hur mycket glädje jag haft av maskinen.

Det är inte lätt att köpa dator, men roligt.

Vänligen, Ylan

Eftersom det kom en ny iBook alldeles nyss så finns det inga skäl att vänta längre. Det lär väl dröja ett halvår eller nåt innan Apple släpper något nytt på den fronten. Priserna brukar inte heller sjunka speciellt mycket, så det är inte mycket till anledning. Om du vill vänta på Jaguar så kanske du ska hålla dig lite, förhandstipset är att den uppgraderingen kommer att kosta (fast om det är självkostnadspris för skivor eller ett högre pris är oklart). Men å andra sidan brukar ju Apple ge det gratis till de som köpt ny dator inom en viss tid, har jag för mig.

Den nya iBooken är riktigt attraktiv måste jag säga och kommer säkert att räcka ett bra tag, även om den inte har G4 eller 32 MB videominne. Men som sagt, vill man vänta på nåt sånt så får man vänta ett tag (eller köpa en PowerBook G4! :).

Jag kan även nämna att Apple mycket sällan sänker priserna på gamla modellerna. Det som brukar hända är att vissa distributörer har kvar lite lager, och att dessa kan rabatteras ut till lägre priser. Håll koll på återförsäljarnas hemsidor så märker du nog vad jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-05 12:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
Jag kan även nämna att Apple mycket sällan sänker priserna på gamla modellerna. Det som brukar hända är att vissa distributörer har kvar lite lager, och att dessa kan rabatteras ut till lägre priser. Håll koll på återförsäljarnas hemsidor så märker du nog vad jag menar.

Apple brukar nästan alltid komma med någon typ av ´rabatt´ eller specialerbjudande innan de byter modeller.

Jag tycker vi borde få billigare burkar snart i och med att kronan växt sig starkare på sistone..

[ 05 Juni 2002, 12:59: Meddelandet ändrat av: marcus ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 13:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Jag tycker vi borde få billigare burkar snart i och med att kronan växt sig starkare på sistone.

Så pjåkigt är det ändå inte, jag slog på kul upp nya eMacen på svenska respektive amriska applestoren:

USD: 1 099 För närvarande tarvar en USD~9,70 SEK
SEK: 11 196 + moms

Så om man räknar bort momsen är det svenska "påslaget" bara 544 SEK - och det är väl därifrån som svenska Apple skall bl.a. betala ut sina löner

Tack för tipsen. Vad får man betala för en begagnad tibook, och hur bra/snabb är den i förhållande till 600Mhz ibook?
Kommer Jaguar vara installerad på alla nya datorer som säljs när den väl är släppt? Och hinner den släppas innan skolstarten i höst?

När Jaguar är släppt kommer alla nyproducerade macar ha det installerat, men dom som redan skickats till återförsäljare har förstås inte det. Men då brukar man få kuponger eller annat så man kan skicka efter det.

Ingen *vet* exakt när Jaguar kommer, men det är sagt att det ska komma mot slutet av sommaren och jag har även läst augusti. Med lite tur kan det komma före skolstarten, men det är inte säkert. (Jag har faktiskt läst rykten om att Apple även har förhoppningar om att få ut det tidigare än så, typ till MWNY i juli, men jag har katigoriserat det som "önsketänkade" tills vidare...

Här är lite mera stöd för påståendet att det dröjer innan iBook G4 kommer:

Apple Says No G4 iBooks Anytime Soon

  • Medlem
  • 2002-06-20 00:30

Hej,

jag går och funderar på samma sak som Rickard, dvs att mycket snart köpa en iBook! Troligtvis grundmodellen (främst pga att jag redan har diverse tillbehör såsom CD-RW, men också pga den något omotiverade prisskillnaden), dvs 600 MHz G3 / 12.1" LCD, plus 256MB RAM extra = 384MB RAM. Jag undrar dock över några få saker...

1. När man läser inlägg på diverse Mac-forum så kan man lätt få uppfattningen av att många tycker att iBook´en är något slö (långsam) i MacOS X - gäller detta verkligen för de nya modellerna med 100MHz bus, 512kB L2 cache och 16MB Mobility Radeon? Med extra minne? Verkar underligt...

2. Jag har tänkt att använda min iBook bland annat till hårddiskinspelning (ljud) "on the move". Hur många kanaler kan jag förvänta mig att kunna köra samtidigt (alltså utan att använda några plugins, dock "normala" mixerfunktioner som EQ etc.)? Funderar på att skaffa en extern LaCie FireWire HD för detta ändamål.

3. Vilka skärmuppdateringsfrekvenser kan man köra om man kopplar in en extern VGA-skärm (jag hörde något om att den är låst till en ganska låg frekvens)?

4. Är det någon skillnad i hastighet mellan 256MB och 512MB SO-DIMM (jag läste någonstans att 512MB-minnena är, eller i alla fall kunde vara, något långsammare)?

Sist men inte minns så grubblar jag ju som alla andra över huruvida man bör vänta till efter MWNY... trots allt gjorde Apple rätt stora förändringar mellan den 7:e januari (MWSF: http://www.apple.com/pr/library/2002/jan/07ibook.html ) och den 20:e maj ( http://www.apple.com/pr/library/2002/may/20ibook.html ). Kommentar?

Tack på förhand,

Kalle

[ 20 Juni 2002, 00:31: Meddelandet ändrat av: qwilk ]

  • Medlem
  • 2002-06-20 00:39

Förtydligande...

Skillnaden mellan iBook´arna från den 7:e januari och den 20 maj är som följer: 100 MHz "speed bump" för samtliga modeller, dubbelt så stor L2 cache (512kB vs 256kB), ATI Mobility Radeon 16MB (istället för ATI Rage Mobility 128 8MB), större hårddiskar som standard.

Ganska stora skillnader alltså...

Jag slog till och köpte iBooken (600Mhz modellen). Nu har jag haft den i drygt en vecka och jag måste säga att jag aldrig varit mer nöjd över en dator än vad jag är nu. Jag köpte även till 256Mb minne, vilket jag nu har erfarat kanske var lite för lite. När jag har explorer, icq, itunes, acrobat reader igång så har jag bara 40Mb ledigt minne. Fast även när jag hade en jävla massa program (alla officeprogram, classicprogram, mathematica, itunes och en massa skit) så smed osx på hyfsat bra ändå.

Jag rekommenderar verkligen att sluta tveka och köpa iBooken direkt.

PS. Jag ligger i sängen när jag skriver det här. iBooken matchar mina sängkläder perfekt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Förtydligande...

Skillnaden mellan iBook´arna från den 7:e januari och den 20 maj är som följer: 100 MHz "speed bump" för samtliga modeller, dubbelt så stor L2 cache (512kB vs 256kB), ATI Mobility Radeon 16MB (istället för ATI Rage Mobility 128 8MB), större hårddiskar som standard.

Ganska stora skillnader alltså...

Ja, och..? Det var väl bara bra det? Och allmänt känt redan, förstår inte riktigt vad du försöker säga, vad är det som gör dig förvirrad?

  • Medlem
  • 2002-06-20 16:25

AdrianB: Vad jag försöker säga är att om Apple gjorde en sådan stor uppdatering efter bara fyra månader förra gången, anser ni det troligt att en motsvarande uppdatering (t.ex. 100 MHz speed bump för samtliga modeller) sker även denna gång? Trots allt så är ju G3 kapabel att klockas högre, och är dessutom inte speciellt dyr idag... Vad är Apple´s "update history" gällande iBook?

Bottom line: Skall jag vänta med att köpa till efter MWNY?

Aha. Well, jag skulle inte satsa mina slantar på någon uppdatering. Det var ju drygt fyra månader förra gången och då var den uppdateringen i januari väldigt blygsam (förutom "modellen för synskadade"), så den uppdatering som skedde nu i slutet av maj var den första ordentliga på ett år.

iBooken (den vita) kom i maj förra året och det dröjde ända till januari i år innan den uppdaterades, så det finns inte mycket som pekar på att nåt händer i sommar. Det är ju trots allt bara två månader efter en rejäl uppgradering.

(Hmm, jag använder "uppgradering" och "uppdatering" lite hur som haver ser jag... fast både är nog ok.)

  • Medlem
  • 2002-06-21 01:13

Tack AdrianB för din kommentar. Jag hittade förresten svaret på min fråga 3 nyss:

"The iBook (Dual USB) computer´s RGB port can work with monitors that are compatible with these video resolutions:

  • 640 by 480 pixels at 60 Hz

  • 800 by 600 pixels at 75 Hz

  • 1024 by 768 pixels at 75 Hz"

85Hz eller högre hade ju varit trevligt, men 75Hz är väl acceptabelt...
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60855

[ 21 Juni 2002, 01:19: Meddelandet ändrat av: qwilk ]

Jag köpte en billig platt 15-tumsskärm för att ha kopplad till min iBook, fungerar bra eftersom iBooken ändå inte kan ge mer än 1024 x 768 och då slipper man problem med taskig uppdateringfrekvens.

iBooken går ju tyvärr inte att krama ur högre upplösning än interna (gamla CRT-iMacarna klarar det med hjälp av SwitchRes).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 12:14

• Bra att skaffa extra minne! MacOSX vill ha massor. Jag har 512MB i min G4 och MacOSX är "nästan nöjt". 256 MB skulle jag säga är minimum, 384 MB eller mer att rekommendera.

1. Jag har inte prövat de nya iBookarna med Radeon kort, mer cache etc. Dock har jag använt de tidigare iBook:arna och vad jag kan säga om dem är det att man märkte en enorm skillnad mellan den billigaste 500Mhz- och dyrare 600Mhzmodellen. Detta beror troligen på att den dyrare då hade 100Mhz buss istället för 66Mhz buss. Att de nya iBookarna alla har 100Mhz buss och 512k cache kommer säkerligen göra dem rappare, speciellt i OSX.

2. Ingen aning om ljuddet.

3. Minneshastigheter gör ganska lite till den totala prestandan. Du tjänar eller förlorar 5% med bästa, snabbaste, minnet. Dock är det alltid bättre med så mycket RAM som möjligt.

4. Behöver du datorn nu? Om ja, köp den. Om nej, vänta så långt du kan. MWNY kan innebära någon nyhet. MWNY kan också betyda absolut ingenting för iBooken. Väntar du tills i September (efter sommaren) kommer du varje fall får MacOSX Jaguar som standard med maskinen, vilket är trevligt. Troligt är att du inte kommer se några som helst hårdvaruuppgraderingar till iBooken förrän senare i höst. Kanske tillkommer lite mjukvara, ex. iMovie 3, iTune 3 etc. i och med MacOSX Jaguar. Det finns många "kanske" och inga "det kommer". Så, åter igen, behöver du datorn nu? Om ja, köp den. Om nej, vänta så långt du kan.

Det någon skrev här om att titta på en beggad TiBook kan vara ett bra val. Hårdvarumässigt är det en fin maskin (G4/400:an, 15.2" skärm etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 12:14

(skumt, meddelande skrevs in två gånger!)

[ 22 Juni 2002, 12:15: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

halloj på er alla..hoppas att ni hade en trevlig midsommarafton.

Jag tycker att OSX rullar på alldeles fin-fint på nya iBooken. Jag kör den (OSX 10.1.5) på en 700mhz´are med 384MB RAM och i vissa fall så "känns" den tillochmed lite piggare än min iMac G4 800mhz. Säkert bara inbillning, men ändå..

Nu är ju iofs inte OSX i närheten av att vara lika "rappt" och smidigt som OS9 på samma maskin, men det ändras (förhoppningsvis) iochmed 10.2.

Att iBooken "bara" har 16MB på videokortet tror jag inte är något problem för 10.2 då Apple säger "...32MB VRAM recommended for optimum performance."
Jag vill understryka orden "recommended" och "optimum"...Dvs. om man vill åka fortare än fort så skall man ha minst 32MB VRAM annars duger 16MB alldeles utmärkt.

Om man skall skall ha sin bärbara för att göra tunga hästjobb i photoshop eller spela ultratunga spel i massor så skall man nog lägga sin slantar på en TiBook istället...om inte..köp glatt en iBook och var lika lycklig som alla oss andra.

Tack för ordet!
Per

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 21:37

Ja idag är man allt litet sliten, men jag har kommit tillbaka till mitt bredband. Skönt att slippa modem.

Angående prestandaskillnader mellan iBook och PB G4, så var det faktiskt skärmstorleken som fick mig att välja TiBooken. Min TiBook är min enda dator. Hade jag haft en stationär dator också, hade jag definitivt köpt en iBook, och sparat en massa pengar.
Jag har en del vänner som kör iBook, och som är mycket nöjda. Jag är dock glad att jag har en större skärm.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden