Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook och mobilt internet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en bättre lösning för mobilt internet! Just nu har jag ett Nokia Card Phone 2 som jag stoppar i min TiBook. Men det är två problem:

- Det tar lång tid att ansluta till operatören (1 minut)

- Räkningen är enorm eftersom man betalar per minut.

Till lösningen: Om jag köper en GPRS telefon så kan jag koppla upp mig blixtsnabbt och bara betala per meg, det är bra när man kollar mail eller 99mac t ex!

Vilken GPRS telefon passar för Mac? Enligt Europolitan stores så kan man ansluta en Ericsson T39 via bluetooth och USB till en TiBook...

Någon som vet vilka produkter jag ska använda och om det fungerar i praktiken?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-24 12:33

Detta kanske kan intressera dig?

Mac Mobile High Speed

  • Oregistrerad
  • 2001-11-24 12:44

Jag har en Siemens S45, som fungerar alldeles utmärkt med min Pismo PowerBook, och då kör jag via IR-porten.

Siemens S45 har 3 + 1 så kallade tidsluckor har jag för mig, ju fler tidsluckor, desto snabbare GPRS. Med 3 + 1 tidsluckor ska man kunna få 57.6 kbps. Tror inte riktigt jag fått upp den hastigheten, måste nog ändra vissa saker i modemscriptet. Har också hört att man inte kan få full GPRS-hastighet om man inte kör med specialprogram som typ "Mac Mobile Highspeed".

Tyvärr är Mac Mobile Highspeed ett sådant där otroligt omacigt och otroligt fult program som känns väldigt mycket betaversion...har inte fått det att fungera

Men GPRS har ju dessutom blivit extra trevligt och användbart sedan priskriget fått Comviq att slopa megabyteavgiften fram till i maj nästa år. Alltså är det gratis att använda GPRS fram tills dess om man har Comviq!

[ 24-11-2001: Meddelandet ändrat av: ceder ]

Ta en titt på Nokia 6310 som bör släppas närsomhelst. Den har bluetooth och GPRS/HSCSD och borde vara precis vad du önskar dig.

Ericsson T39 ska annars vara perfekt för uppgiften, T68 likaså. Men jag vet inte om du gillar Ericsson-telefoner!

/ [V]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-24 15:39

Finns det nån variant på GPRS i funktion i USA idag? Om någon har testat eller vet ändå.
Jon kanske...?

Deras GSM har ju växt så sakta, så jag förväntar mig inga lysande rapporter...

Det känner jag inte till... amerikanerna upptäckte nyligen något som heter SMS.

Men det finns ett par roliga små terminaler som ständigt är uppkopplade, här i New York åtminstone. Dessutom har Palm någon specialmodell som är uppkopplad 24/7...

Ta en titt på Nokia 6310 som bör släppas närsomhelst. Den har bluetooth och GPRS/HSCSD och borde vara precis vad du önskar dig.

Hur hade du tänkt att man skulle ansluta den till datorn? Genom att köpa bluetooth till macen? Finns det drivrutiner för mac från Nokia eller nån annan som fungerar? Nokia tyvärr ingen vanlig usb-kabel till sina telefoner så vitt jag vet.

Uppdatering: Hmm, jag kollade in Mobile High Speed for MacOS och där står det nåt om att man kan använda en vanlig datakabel tillsammans med Keyspan USB Adapter USA 19-Q eller USA 19-QW. Fast det verkar ju vara lite omständlig lösning, vore ju enklare med en telefon-till-usb-kabel direkt. Typ en sån som följer med SoftGSM, men där man måste köpa ett mjukvarumodem också, vilket man ju ändå inte vill ha.

[ 26-11-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-26 14:56

Jag ska koppla en T39 till en Titan och tänkte att det skulle vara smidigast via bluetooth. Men vilka bluetooth kort finns det att köpa som har mac drivisar?
Någon som testat kombinationen; Titan+T39+Bluetooth+GPRS i praktiken ?

// kimmo

Adrian B, telefonen har IR också.

/ [V]

Jag har beställt en Ericsson T39 idag med GPRS och en Soft GSM kabel (USB) för MacOS 9.2.1 och MacOS X.

Imorgon vet jag om det fungerar!!

Beställde av Karl Keso på Provectum, han har koll på dom här grejerna.

Detta aka ge mig 57.6kbit - ständigt uppkopplat - och med pris per megabyte och inte per minut (viktigt!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-26 20:03

Men då är det ju med USB kabel. Jag vill köra helt trådlöst.

// kimmo

Venger: Jo, det är sant, och det var ju en PBG4 det gällde, men jag har en iBook utan IR, så ur min synvinkel är det bara USB som gäller. Men även om det finns IR, är det tillräckligt för att använda telefonen som modem i full hastighet? Inga drivisar som krävs av nåt slag?

Martin: Jag har beställt en Ericsson T39 idag med GPRS och en Soft GSM kabel (USB) för MacOS 9.2.1 och MacOS X.

Aha. Ska bli intressant att höra hur det går, SoftGSM kostar ju en hel del, men det kanske är värt det.

Tro det eller ej, men detta inlägg är skrivet på min TiBook via GPRS!!

Jag ska skapa ett lite större reportage under forumet 99mac Nyheter senare ikväll. Har tagit bilder osv.

Detta blir hur bra som helst att ha med sig på stan i fortsättningen, nu kan jag alltid ha på ICQ!

1
Bevaka tråden