Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

+ och - om Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-12 22:06

Hallå hej alla Powerbook G4 ägare(och alla er andra också

)
Har nu ett tag funderat på att sluta mig till skaran Powerbook G4 ägare, och nu tänkte jag fråga lite frågor till er som redan gjort så.

Vad tycker ni om er PB? Vad är helhetsintrycket?

Hur känn den när man hanterar den? Är man rädd att den ska brytas itu, eller känns den stabil?

Hur är det med repor? Hur försiktig måste man vara för att men inte ska få en repig PB? Är det ett skal i titan, eller är det nån annan metall täckt med titanfärg?

Hur är skärmen(både nya och gamla)? Flyter spel/film på bra? Hur är den jämfört med apples stationära skärmar? Hur är ljusstyrkan på den? Kan man använda den i någotsålunda starkt solljus?

Hur är den att öppna? Läste nångon recension av den när den kom, och där stod det att det kunde uppstå små springor när man satte ihop den igen.

Hur mycket väsnas den? Hur ofta går fläkten? Hur mycket låter hårddisken? Går den att ha i knät, eller får man brännskador?
Såg nån tråd här för ett tag sedan om att en ibook blev obehagligt varm där man har handlederna när man skriver(länk). Hur är det med det? Någon som upplevt det?

Hur funkar airport? Har hört saker om att mottagningen ska vara dålig. Vad säger ni som testat? Hur bra/dåligt funkar det?

Någon som har några tuffa tillbehör som man inte ska vara utan?

/arvid

*kommer följa diskussionen med spänning*

iBook - iMac - TiBook - Quicksilver, vilket får bli mitt nästa köp?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: .arvid.:
Såg nån tråd här för ett tag sedan om att en ibook blev obehagligt varm där man har handlederna när man skriver(länk). Hur är det med det? Någon som upplevt det?

Jag har en PB förvisso en G3, men visst blir man varm om händerna. Det är väl så med alla bärbara datorer. Alla komponenter sitter packade, rakt under tangentbordet. En bärbar dator är på inget sätt anpassad för att skriva långa uppsatser och brev på.

/M

Här får du mina synpunkter på min 667 PB G4.
Det första jag gjorde med den var att instalera airportkortet och det gick bra, men det var lite klurigt att få ihopa den. Ett tips är att ta i. Den tål mer än vad man tror. Jag har handskas ganska hårt med min datorn och det knappt några repor i den. Enda felet som jag har att på peka på, är själva skalet. På insidan har apple brytt sig om design framför hållbarhet. På insidan är det två små gummibitar som skall skydda skärmen ifrån att ta i tangentbordet, och de är så små att jag har fått märken i skärmen, men jag har som sagt varit hård mot den. Det går säkert att förebygga på något vis.
Hårddisken låter inte speciellt mycket tycker jag, men jag har aldrig haft en annan mac att jämföra med.
Man bör dock ha på sig tjocka byxor om man skall ha den i knät en längre tid, men om man är man så går det väll att genom lida en timma?
Använder jaguar på min och det funkar klockrent. Ljudet i högtalarna är väll vad man kan kräva ifrån en bärbar. Finns saker att köpa til om man vill ha bra ljud.
Airporten funkar bra, men räckvidden är väll inte den bästa, men så länge man har den inom synhåll så har man perfekt mottagning. En vägg i mellan gör dock att det minskar kraftigt. Så man får tänka två gånger innan man sätter upp basstationen.
Det var väl det jag hade att säga om min "bitch".
Jag är helt nöjd. Jag skulle dock rekomendera dig att vänta ett tag till, för vi kan vänta oss en uppdatering utav PB inom några månader. Vissa säger Oktober andra säger Januari.
Fråga om du undrar över något.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-12 22:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Jag har en PB förvisso en G3, men visst blir man varm om händerna. Det är väl så med alla bärbara datorer. Alla komponenter sitter packade, rakt under tangentbordet. En bärbar dator är på inget sätt anpassad för att skriva långa uppsatser och brev på.

/M

Jovisst, men en dator kan bli var och det fortfarande är ok att skriva ett par rader på den och det kan bli så varm att den blir oanvändbar efter ett par timmar...
Men visst är det nog bättre att ha ett riktigt tangentbord om man ska skriva lite mer med en bärbar...
Inte bara för tangenbordets skull och värmen, utan för att man då kan ställa upp sin bärbara så att skärmen kommer i en behagligare höjd...

/arvid

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-12 22:46

FYI: Jag har en 667:a med 1152x768-skärmen, 48GB:aren och AirPort

Stabil som fasen, jag var också rädd, men den känns helt klart stabilare än min gamla Lombard.

Repor är inte så farligt men däremot flagar färgen på kanterna (den ljusa) på fult sätt. På min verkar ett stort område vara på väg att lyfta.

Skärmen är minst lika bra som på iMac G4, film funkar skitbra.

Öppna den har jag inte gjort, inte nödvändigt...än

Med Jaguar upplever jag att fläkten går mer än innan, och den är väl så högljudd i högsta läget, men om man gör fötterna större så mer luft cirkulerar under den så händer det sällan.
Varm blir den men bränns gör den inte. Vid handlederna är den dock behagligt sval, men däremot är kanten (vid handleden) vass och inte lika bekväm som Lombarden och framför allt inte lika go som dasslocks-ibooken.

AirPort-morttagningen är urusel. Vid fri sikt till basstationen får du inte mer än 20 meter, inomhus max 10m, realistikt användbart (du behöver inte vrida datorn och se till att hålla händerna borta från antennen) 5m.

Gummifötterna på undersidan ramlar lätt av, jag har redan slarvat bort en.

Min bildskärm har 1 död pixel och problem med flimmer i vänstra sidan ibland. Jag orkar inte skicka in den på fix, tar för lång tid.

Bredformatet på skärmen tycker jag är överskattat. Jag använder aldrig det utrymmet iaf, hellre mer upplösning, 1600x1200 hade varit gött.

Tja, det var lite om PB:n

Varma händer= skönt på vintern?

Förresten, kan man spela musik etc, med PB´n ihopfälld?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 22:56

Jag har haft min PBG4/500 (rev A) i ett knappt år nu, köpte den på utförsäljning när 550/667 var på väg in.

Det är helt klart den bästa dator jag haft vad gäller kvalitetskänsla.

Men visst finns det svaga punkter, t.ex blir skärmen lätt kladdig från gunk som lagras i tangetbordet och trackpaden, skärmlåset kan vara lite knepigt och bottenhörnet vid batteriet på min glipar lite. Detta kan vara en följd av min mindre professionella ihopsättning efter en airportinstallation.

Vad jag förstått är höljet av en standard industriell titanplåt målad i lite olika nyanser. Det kan bli lite repor där man har händerna, och på gångjärnens hörn har det "chippat" lite på min. Inget jag störs av.

Skärmen är bra, den har en behaglig lite pastellartad nyans. De nya ska vara bättre men jag är nöjd. Upplösningen är ju inte den absolut högsta men text är generellt lätt att läsa.

Direkt solljus på skärmen är knepigt men drar man på full ljusstyrka kan det vara ganska ljust runtomkring.

Undersidan kan bli ganska varm när man kört ett tag, inte så det bränns men ganska nära. Har man ett par jeans går det att ha den i knäet.

Hårddisken låter inte särskilt mycket (jag har enb original 20GB). Fläkten går typiskt igång när man kör DVD eller DivX, hur mycket beror på hur välventilerad den är. Att ställa bakkanten på något så det blir lite luft under kan vara bra i såfall.

Vad gäller handlederna har jag ingte fått några problem med värme, däremot kan en CD/DVD i driven skrapa mot locket om man trycker för hårt med höger hand.

Airportmottagningen är ganska dålig. Dock tycks den ha blivit något bättre i 10.2 för mig (?).

Att köpa en PB, särskilt en ny som privatperson är väldigt dyrt. Det är möjligen tveksamt om det är värt det, men jag vet inte någon bättre bärbar dator.

/BR

Jag har en Powerbook G4 på 400 Mhz. Beställde den några veckor efter den hade presenterats.

För att undvika repor där du har handlederna; ta av dig klockan. Jag har en liten duk på tangentbordet för att minska fett på skärmen. Försöker aldrig heller att sätta mig vid burken utan att tvätta mig före om jag ätit chips eller något annat.

Den blir varm. Att surfa i soffan framför tv:n går, men inte för länge. Jag har en skärbräda i glas som jag använder som "underlägg".

Min hårddisk på 400-modellen (10 Gb) låter mer än vad exempelvis den i 550-modellen gör. Men min fläkt går nästan aldrig på vilket det gör på chefens 550. Ofta dessutom. Han kör dock 9:an och jag kör 10.2.

Upplösningen på de senaste modellerna har en mycket trevligare upplösning. Skönt om man jobbar i Indesign eller Photoshop mycket utan extern skärm. Jag kopplar in min till en 21-tums CRT-skärm och tangentbord och mus när jag jobbar vid den. Hemma är det bara mus, men jag köpa mig en skärm hem också. Mycket skönare arbetsställning vid längre sessioner.

Jag har installerat Airport-kort men har ännu inte kört en basstation. Var noga med höljet, mitt glappar eftersom teknikern slarvade.

Dvd-enheten i min är känslig mot repor på dvd-skivor. I Mac OS 9 så avslutades dvd-spelaren med ett felmeddelande.

Hon är underbar annars, nu väntar hon bara på mer minne som är beställt. Hon är med överallt och trivs med det. Men om jag hade fått välja - en iBook med Powerbook-prestanda.

Är inte TiBooken lite för stor för att vara bärbar (ok, den är självklart bärbar, men jag menar optimalt sätt)? Skulle jag köpa en bärbar Mac idag skulle jag nog sträva efter en mindre dator (läs. 12" iBook). Vette fan om jag behöver 15 tums skärm när jag sitter på flyget eller tåget?! Nä då är det enligt mig, bättre med en mindre dator som man inte räds för att ta med sig.

Men jag har ingen egen erfarenhet av TiBooken, så jag kan ha fel. Vad säger ni andra?

/M

[ 13 September 2002, 00:27: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 09:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Är inte TiBooken lite för stor för att vara bärbar (ok, den är självklart bärbar, men jag menar optimalt sätt)?

Jo, skärmen bestämmer ju storleken, men fördelen är att man inte behöver en andra, stationär dator.

Sålänge man inte skriver ohemult mycket, för då är nog tangentbordet i stummaste laget.

/BR

Så det är rätt viktigt att ha klart för sig vad man ska ha sin dator till. Ska du ha den på arbetet, eller i hemmet, så är en stationär dator absolut att föredra (inte minns för att den är så mycket lättare/billigare att uppgradera).

Om man är osäker. Man sitter vid ett och samma ställe mestadelen av tiden, men ibland vill ha den med sig. Då kan man välja en bärbar med stor skärm; TiBook.

Är man dock säker på att man ofta kommer att behöva släpa med sig datorn på långa resor. Då bör man välja en liten bärbar dator, iBook.

/M

Det mesta är väl sagt här. Har haft en Ti 500 nu en 667 och väntar på en 800.
Att den skulle vara för stor upplever jag inte. Den är så tunn att den känns smidig trots sin större yta. Tycker definitivt inte att den är besvärligare att ha med än fruns iBook.
Den första jag hade (500) hade lite problem med att montera CD-skivor och dålig Airport mottagning. Den hade bra lack och inga problem med flagning.
667an har lite bättre (fortfarande urusel) Airportmottagning. Färgen släpper också och det finns lite bubblor i lacken.
Trots detta så är jag mycket nöjd med helheten. Använder knappt min Dual 800

Vilken känns robustast; iBook eller TiBook?

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Vilken känns robustast; iBook eller TiBook?

iBook.

Någon som kör PBG4 alt Ibook som "stationär burk", dvs kopplar extern skärm och t-bord, vid kontorsbaserat arbete? Kan man fälla ihop maskinen med externa in/ut-manicker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 22:01

Kör sedan ett år tillbaka PB G4 400MHz och kan bara säga att jag är mycket nöjd. Min PB har använts på tåg, buss, bibliotek mm. Den är repig, men det tycker jag man får räkna med när man använder sin dator på det sätt jag gör. Ser datorn som ett verktyg, och verktyg blir repiga.

Jag kör fortfarande OS X.1.5 och tycker det är helt OK, stabiliteten gör att jag tycker att det känns effektivare att jobba fast systemet inte känns lika rappt som OS 9. Tycker således att prestanda är OK. (Men det blir väl Jaguar snart)

Vad gäller tangentbordet har jag skrivit många, många sidor på det inbyggda tangenbordet. Det är förvisso inte lika bra som ett stort tangenbord, men lägger jag en bok på bordet och lutar datorn är det helt OK. Efter ett år är fortfarande ett extra tangentbord lågprioriterat.

Skärmen är fantastisk.

Datorn blir varm, men inte så att det stör mig allvarligt, utom när jag ligger i sängen och kollar film i juli.

Några saker som stör mig är: att jag inte har en inbyggd brännare, att tangentbordet
lämnar fläckar på skärmen och att jag redan sett mig tvungen att köpa en större hårddisk.

Innan jag köpte TiBooken var jag inte övertygad om att det skulle bli en Mac, men något som genomgående är bra med Apples laptops är batteritiden, inte helt oviktigt i en portabel dator.

Om jag hade nöjt mig med en G3:a hade det nog blivit en begagnad Pismo. (Observera att jag talar om läget för ett år sedan)

Vänligen, Ylan

Citat:

quote: Jag har en liten duk på tangentbordet för att minska fett på skärmen.

Operationshandskar i latexgummi - kan det vara något?

Jag har en PB 500 MHz 20 Gb. Jag har nästan bara gott att säga. Jag har ökat på minnet till 512 MB RAM vilket var bra.

Jag använder endast den här datorn. Hemma har jag en extern 17" PC-skärm med den fördelen att jag då har två skärmar att jobba på. Ex så kan jag redigera ljudspår på PC-skärmen och ha mixern uppe på PB-skärmen, det är väldigt bra.

Den breda skärmen skulle jag verkligen inte vilja byta bort, i de allra flesta program som använder flera fönster är det en stor fördel.

Jag har väldigt svårt att hitta negativa saker, den bästa dator jag någonisin ägt eller använt.

De begagnade bör väl inte vara så dyra idag, min 500 MHz känns inte seg och kostade 19000:- för ett år sedan begagnad.

[ 18 September 2002, 22:43: Meddelandet ändrat av: David Lennartsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Någon som kör PBG4 alt Ibook som "stationär burk", dvs kopplar extern skärm och t-bord, vid kontorsbaserat arbete? Kan man fälla ihop maskinen med externa in/ut-manicker?

Gäller Powerbook G4: Ja, du kan ha skärmen stängd när du har ett externt tangentbord, skärm och mus inkopplad. Du måste dock ha strömförsörjningen ikopplad, annars går datorn ner i vila.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 09:41

Jag köpte 550 modellen för ett tag sedan.
Tidigare hade jag ibook:en med 14 tums skärm(600 mhz).

Är väldigt nöjd med tiBooken faktiskt.

Det är väl egentligen bara airportmottagningen som jag stör mig på, men vi har en del betongväggar på jobbet som sabbar en del.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-29 03:39

Jag fick min Tibook 500 med första USA leveransen, jobbade i LA då, det är den bästa dator jag haft. Enda problemen är att CD/DVD skivor som man ibland måste mata in och ut några gånger för att dom skall dyka upp på skrivbordet, och att airportmottagningen suger förstås.Har inga problem med värme eller fläkt, den blir lite varm men inte så farligt.
Jag skulle cykla över till grannen en gång och kolla bredbandet, hade Tibooken i en tunn tygkasse på som jag höll i en hand över ryggen, naturligtvis så vurpade jag med min mountainbike (ny cykel, är ej van med handbroms), slog mej rejält, och Tibooken flög 3-4 meter och slog i asfalten med en crash. Det var den det, tänke jag...
Inte en repa, inget fel på den !!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Roth
Fläkten går typiskt igång när man kör DVD eller DivX, hur mycket beror på hur välventilerad den är. Att ställa bakkanten på något så det blir lite luft under kan vara bra i såfall./BR

Eller så kan man öppna tangentbordet - då tystnar den på ett kick

Jag har haft många PowerBookar uti mina dar.
Bland dem två TiBooks.
Att färgen flagnar och att de är lätta att repa är ett känt faktum. Och mycket irriterande på en så pass dyr pjäs.
Nästa generation av TiBooken kommer säkert att ha det nya höljet av aluminium.
En annan nackdel är att den glidvänliga ytan på styrplattan snabbt nöts bort och då blir den jobbig att använda.
På de modeller jag har haft har AirPort-antennen varit under all kritik.

Men funktionsmässigt är det en underbar apparat.
Nu har jag en 17-tums PowerBook, den har det som TiBooken inte har, ett mycket mera stryktåligt skal och en mycket högre kvalitetskänsla. (TiBookens kvalitetskänsla är också hög, men det här är några snäpp bättre).
Den är inte så skrymmande som man tror, bara några futtiga centimeter större än en TiBook ihopfälld. Med locket öppet är den gigantisk.
Fast det kanske inte är något man tar med sig på resa, då får man ha en iBook eller PowerBook G4 12".
Antennen är mycket bättre på den här dessutom, jag har fullt spett överallt i hela kåken.
Vad det gäller fläktljud så har jag bara hört fläkten en gång, det var när jag körde en droplet i Photoshop, inställt på att skala om, justera färg och lägga på oskarp mask på 120 bilder. Då var den igång mycket diskret efter en stund och tystnade omedelbart när jobbet var utfört.
Alla PowerBookar går att fälla ihop, eller sätta i vila med anslutna skärmar m m.
Jag kör min med en extern 21-tummare ibland, alltmer sällan dock, sedan jag köpte stora PowerBooken. Funkar skitbra att jobba hemma på, på jobbet föredrar jag en vanlig PowerMac.

Edit: Tillägg och rättschtavning.

Varför är alla så löjligt positiva till Mac? Jag trodde att Mac var datorernas RolsRoy men min erfarenhet är att det är ett hastverk av några amatörer. Låt mig berätta min erfarenhet. Jag köpte en PB12 i mars. Det första felet var att locket satt lite snett, så snett att jag för det mesta måste tvinga det till vänster för att låset skall greppa. Skyddsluckan för batteriet sitter inte plant. För jag handen på undersidan så skrapar jag mot plåten som sticker ut någon m.m.
Kanske jag är kinkig men datorn kostar ändå 25000:- När jag sedan skulle koppla upp mig så gick det endast ibland. Kontakten med AppleStore gav inget resultat. Efter en månads strul upptäckte jag att om jag lyfte sladden uppåt blev det kontakt. Troligtvis är det något fel i datorkontakten för jag har provat 5-6 olika sladdar med samma resultat.
AppleStore har också mycket att lära sig. Jag beställde datorn via telefon, efter att ha väntat i ca: en månad ringde jag och undrade varför det dröjde. Då visade det sig att den aldrig blivit beställd. Nu skall den skickas iväg för reparation. Jag fick besked från AppleStore att den skulle hämtas i början på V-21. Ingen bil kom under hela veckan. Ny telefonkontakt visade det sig att man missat att beställa bil.
Så enligt min mening så har Apple lång bit kvar att komma upp i vanlig PC standard.

Han ville ha reda på + och - om TiBook, inte om dina problem med Apple.
Att det var fel på vissa saker på din dator är tråkigt, men Apple fixar givetvis till detta om du kontaktar dom.
Själv har jag aldrig haft nåot problem med hemsidan, leverans eller datorn.

Vad betyder PC-Standard?:p

Jag har en TiBook 1GHz med combodrive och 1GB RAM, fick den veckan före jul. Har liknande erfarenheter som de andra. Skärmen får fettavtryck, förhindras med en glasögonduk från optikern. Nedre högra underdelen (under combon) glappar en halv mm. Plattan till höger om musplattan har "gett efter" lite och har en knappt märkbar "svacka". Inga repor än så länge, använder ett Tucano second skin.
Jag kör med en extra 15" TFT-skärm och vanlig mus, köper även ett extern tangentbord snart.

Den är stor, folk glor när jag sitter med den på tåget och flyget. Men den är inte för stor, den är helt enkelt perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-29 19:06

Hejsan.
Jag har en PBG4 500. Tycker den känns hyggligt stabil, men lyft den inte med ena handen på höger sida och med cd i. Det skrapar friskt

Är du oförsiktig kommer den att repas. Under normala förhållanden och med t.ex ett Second Skin, är det ingen fara.

Skärmen är bra och både spel och film flyter. En PB-skär kan dock aldrig jämnföras med en CRT. I synnerhet om du jobbar med foton. Ute funkar den hyggligt i solljus.

Vet inte om det är att öppna skärmen eller datorn i stort du menar, men fälla upp skärmen är mjukt och fint.

Disken jobbar lite då och då och väsnas inte allt för mycket. Den enda gången jag har fått fläkten att starta, var när jag titta på en webcast från Apple och encodade AudioCD's samtidigt. Den lät dock förhållandevis mycket.
Varm? Bara med AC och batteri samtidigt.

AirPort har jag bara testat på Kastrup. Fungerade klanderfritt och inte alltför slött.

/ E

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Han ville ha reda på + och - om TiBook, inte om dina problem med Apple.
Att det var fel på vissa saker på din dator är tråkigt, men Apple fixar givetvis till detta om du kontaktar dom.
Själv har jag aldrig haft nåot problem med hemsidan, leverans eller datorn.

Vad betyder PC-Standard?:p

Läs första inlägget. Där frågar han,
Vad tycker ni om er PB? Vad är helhetsintrycket?

1
Bevaka tråden