Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fan, skivan fastnade i slot-in-enheten

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 11:58

Ok, jag skäms lite för att behöva berätta det, men jag matade in en mini-cd i slot-in-enheten på min Powerbook G4. Givetvis antog jag att det inte skulle gå, men var så jäkla sugen så att jag matade in cd-skivan ändå.

Nu är den fast inne i maskinen. Har testat att mata ut med både tvinga-knappen precis vid slot:en och de vanliga sätten.

Finns det nåt sätt att få ut skivan, eller är det bara till att försöka sig på en öppning av innandömet med »ingen garanti« kvar som följd?

Nån som varit lika dum som jag?

Låter som ett jobb för en Apple-partner..

Haha.. jag hoppade in i denna tråd pga rubriken, fick mig o skratta till.. låter som en skönt desperat tråd..

Mmm tror nog det är rätt kört för dig o som inlägget ovan rekommenderar jag en service partner...speciellt om du har garanti.

Testa att lirka ut den m h a två smala linjaler som du använder enl saxprincipen… Gör detta när den är avstängd, och var försiktig så att du bara skickar in dem helt horisontellt för att inte skada mekanik och optik. Använd helst linjaler av plast…

Vad du än gör...Gör det inte värre än vad det är genom att föra in diverse obskyra material såsom linjaler i springan...Hade det varit meningen att dom skulle dit hade det stått i bruksanvisningen...

En liten fråga bara,har du hållt ner musknappen under uppstart? Då skall skivan matas ut,kan vara en ide innan du tar kontakt med en service partner...Men i vilket fall om det inte funkar så lämna in den...Det blir billigare än att trixa själv.

Du vet ju redan av erfarenhet vad som kan ske när man är klåfingrig...Dvs Murphys lag!

Citat:

quote:Mmm tror nog det är rätt kört för dig o som inlägget ovan rekommenderar jag en service partner...speciellt om du har garanti.

Du menar att det går på garantin om man har stoppat in inte-så-lämpliga-saker i slot-in-enheten? Då går väl kaffespill och annat på garantin också.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-12 17:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: klingan:
Ok, jag skäms lite för att behöva berätta det, men jag matade in en mini-cd i slot-in-enheten på min Powerbook G4. Givetvis antog jag att det inte skulle gå, men var så jäkla sugen så att jag matade in cd-skivan ändå.

Nu är den fast inne i maskinen. Har testat att mata ut med både tvinga-knappen precis vid slot:en och de vanliga sätten.

Finns det nåt sätt att få ut skivan, eller är det bara till att försöka sig på en öppning av innandömet med »ingen garanti« kvar som följd?

Nån som varit lika dum som jag?

Vet en som gjort samma sak..fast ännu värre.. han stopa in en sån liten son inte äns va RUND..asså typ visitkort.. i sin Cube..
Han fick lämna den till en annan kompis som fick utskivan efter 1veckas meck.. Spelaren hade gått sönder och han väntar på en ny från apple nu..

I BowerBok lör det va än MER problem att få ut den...testa skaka eller dylikt (vet inte precis hur det ser ut på din) men kolla med en lampa in om du ser NÅTT...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 12:18

Det finns ett sätt att ´tvångsmata´ ut skivor genom att använda Terminalen i OS X.
Problemet är att jag inte kommer ihåg kommandot eller var jag hittade det.

Det funkade på vårat jobb.

Någon som vet vad jag menar?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 14:04

Det är kirrat!

Fråga mig inte hur. Jag har verkligen testat med tvångsutmatning på alla tänkbara sätt, skakat datorn, hållt upp och ner och allting.

Men imorse märkte jag att batteriet hade dragits ur under tiden som jag hade gamla bettan i vila. Tryckte lite desperat på startknappen och mellanslag m.m. för att få den att vakna upp - inget hände såklart eftersom batteriet var urdraget vilket jag inte märkte förrän nu.

Så stoppade jag in nätsladden för att ladda upp - vips åkte den lilla miniskivan ut och räckte ut tungan åt mig. Otroligt skönt, och jag är glad att jag inte körde in några föremål och joxade runt.

»jag ska aldrig« blir slutsatsen. Grejen var att skivan kom utan avsändare och meddelande i ett handskrivet brev med försegling a´la tomten. Då blir man ju ganska nyfiken

Öppnar du mail där det står att du vunnit en massa pengar oxå?

[edit: dyslexi]

[ 13 September 2002, 19:31: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Avstängd
  • 2002-09-16 21:20

Ursäkta bumpen av tråden. Men jag va bara tvungen att berätta om vad en gammal klasskamrat gjorde...

1998 eller nåt, han fick hem en pappers-cd (reklam för NE eller nåt liknande) Snubbe tar pappersbiten, lägger i CD-spelaren och "ska bara se vad som händer"... CD´n gick sönder.
Hallå? Nån vaken eller?

Samt en klasskompis från gymnasiet, gjorde samma sak som tråförfattaren, har tog en visitkorts-CD & pula in i sin DVD-Slot-in... klokt. Han fick inte ut den dock... Kom inte o säg att jag har intelligenta kompisar nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 22:24

Eller har ni varit med om en "exploderande" CD ?!

Stoppade in en spelCD i en maskin för ett par år sedan - jag hann precis starta upp spelet...*SLABAAANG* ...och allt blev tyst. Försökte öppna CD-släden men ingenting hände. Ljudet hade minst sagt gjort mig lite mistänksam och jag slog av strömmen, drog ur alla kablar och gav mig på att öppna burken. Döm om min förvåning när jag fann CD..inte i ett par bitar, utan HUNDRATALS! Bitvis hade den nästan pulveriserats och det var bara att skaka ut så många skärvor det gick och "mickrodammsuga" upp resten...

Förmodligen så fanns det en liten sprica i CD´n och spelaren som satt i maskinen var också en av tidens snabbare...centrifugalkraften gjorde sitt och det var bara ren tur att inte laserhuvudet eller mekaniken blev skadad.

Jag tog också en rövare och skickade tillbaka alla bitar i ett kuvert till speltillverkaren med en undran om det skulle se ut sådär efter en minuts spelande (he,he!). Jag fick svar ett par veckor senare - med en ny spelCD !



[ 16 September 2002, 22:25: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

1
Bevaka tråden