Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om grafikkortet är trasigt, vad gör jag?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 23:58

Min syrra har en gammal iBook där skärmen helt plöstligt inte vill fungera. Det låter som den startar upp men när jag försöker med att hålla inne T vid uppstart för att få den som firewire-disk så fungerar inte det heller. Är datorn helt död eller finns det något man kan göra med den? Jag prövade extern skärm men fick inte upp något... känns trist! Det låter ju som om den startar.

Har ni någon idé?

Om det är en vit iBook G3 låter det som det kända problemet med logikkortet. Apple har ett förlängt program för att kostnadsfritt åtgärda problemet. Egentligen har programmet tagit slut, men det var ett så pinsamt fel att de brukar åtgärda det ändå om man drabbas av det.

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

  • Oregistrerad
  • 2007-01-06 00:45

Det verkar inte som om den gäller längre...!? Eller ska man ringa och fråga?

"The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale of the unit or until March 18, 2005, whichever provides longer coverage foryou. Apple will continue to evaluate the repair data and will provide further repair extensions as needed."

Ring och prata med dem. Det finns många fall där Apple kostnadsfritt åtgärdat problemet efter att tiden officiellt tog slut. Det förutsätter dock som sagt att det är en vit iBook med G3-processor.

Och om det mot förmodan skulle vara ett "dasslock", eller om Apple inte skulle vilja reparera (vilket jag skulle acceptera med tanke på åldern) så skulle jag helt enkelt köpa ett nytt moderkort på eBay. Det är inte speciellt dyrt om man verkligen vill få liv i sin klenod. (Vad sedan hela datorn egentligen är värd är en annan femma.)

  • Oregistrerad
  • 2007-01-06 12:05

Nej nej, det är inget dasslock. Den är vit, lite genomskinligt tangentbord. Lite metallic innuti (istället för grå som på de nyare iBook). Den är fin och har både nätverk och trådlöst nätverkskort. Så nog är den värt något allt... om den fungerar

Ringde teknisk support idag och de hade tyvärr inga reservdelar kvar (sa dom). Hur ska jag gå vidare tycker ni? Är det tippen som gäller eller?

Annars kanske det går att pröva detta?
http://geektechnique.org/projectlab/726/diy-obsolete-ibook-logic-board-repair

kör i vind!
är den trasig kan den ju inte gå sönder...

Kanske är det någon som är intresserad av delar? Det finns Airport-kort och sen är ju batteriet lätt att ta ut. Annars lär den få åka till datoråtervinningen. Trist! Skärmen lär ju fungera exempelvis. *sorg*

Är det någon som vill låna den och se om den börjar fungerar? Börjar den fungera är det ju värt en slant som tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden