Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Simcity 4 - dålig prestanda.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-01-06 07:20

Hallå ja, skaffade min första mac i höstas (24" iMac med 7600gt, resten stock)
och har nu hittat 2 spel jag tror jag kan gilla på macen varav Simcity 4 Rush hour är ett av dom.
Men jag har lite problem, grafikprestandan är under all kritik med tanke på min hårdvara.
Jag kollade i filen med listan över grafikkort som finns i spelet och där finns inte nyare nvidia med än gf4 ti4600, detta kanske kan vara en sak som spökar? Någon som vet "koden" som ska stå för 7600gt i denna? (card 0x0250 "GeForce4 Ti4600") <-- sådan.
Ett annat lite störande problem är upplösningen. 1024,1280,1600 är de där finns, alla 4:3, iMac-skärmen klarar av att skala om 1280*1024 så det blir helskärm med 1600*1200 ger svarta ränder på sidorna, tänkte ifall detta kanske går att lösa på liknande sätt som i t.ex. Unreal tournament där man kan ställa in exakt upplösning i en .ini-fil, något ni har hört något om?

Får jag bara rätt på detta kommer jag propagera än mer för mac i min bekantskapskrets (de flesta börjar ifs redan bli trötta på min kärlek till mac )

Jag tackar i förhand så länge.

Jag tror att det beror på att Sim City 4 (Rush hour) inte finns i Universal Binary-version, dvs att den inte är gjord för Intel-Macar. Därför emuleras spelet via "Rosetta" och tappar i prestanda. Frågan är om det någonsin kommer att komma en "Universal Binary"-version utav SimCity 4.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror att det beror på att Sim City 4 (Rush hour) inte finns i Universal Binary-version, dvs att den inte är gjord för Intel-Macar. Därför emuleras spelet via "Rosetta" och tappar i prestanda. Frågan är om det någonsin kommer att komma en "Universal Binary"-version utav SimCity 4.

Simcity suger fetballe (som ungdomen säger nuförtiden ) även på ppc'n i en powerbook G4 1.67ghz med 1.5Gb Ram. Det är tammebaffe slapp kodning!

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-01-06 08:26

Jo, misstänkte det lite med med tanke på att det kom i slutet på -03.
Upplösningen fick jag iaf rätt på tillräkligt. 1600*1000, är acceptabelt iaf. Var ju för lätt att fixa. Starta spelet med commandknappen intryckt så var det bara att välja där.
Nåja, jag är iaf sugen på att testa det jag skrev i första inlägget bara jag får reda på den "koden". Läste att någon hade haft urusel prestanda med ett 9000pro och han hade fått en "ny" sån kod då originalet skulle vara fel och efter det flöt det visst bra.
Jag gogglar vidare lite till iaf efter "koden".

Edit: Har hittat det "Vendor ID´t" och lagt till 7600gt i både video cards.sgr och graphics rules.sgr, verkade inte hjälpa så mycket, hackar fortfarande fram och det tar en sekund eller två för datorn att rendera om bilden när man zoomar in/ut. Så antingen har jag gjort fel eller så är rosetta så dåligt att inte ens en c2d med 7600gt är lika snabb som en 3år+ gammal ppc med, 9700 hade dom då va? Är rosetta verkligen så uruselt på att emulera cpun att det drar ner prestandan så otroligt mycket?

Senast redigerat 2007-01-06 09:32

Men jag vill minnas att det fanns en 'lapp' att ladda ner för att minska plågan en smula. Men även med den patchen så knäade min maskin så fort simulantstaden blev lite större. Att låta staden interagera med andra hittepåstäder har aldrig varit att ens tänka på. Dom kan fan skicka tillbaka pengarna!

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-01-06 11:07

Har kört in RushHourPatch1.sit, märktes ingen större skillnad. :/
Småstörigt att ett spel man vill spela ska vara så uselt.
Tycker dom får släppa en 5:a med intelbinary bara för det. (Givetvis kodat för mac direkt så inte aspyr kan fördärva allt igen)

Ursprungligen av baaki:

Har kört in RushHourPatch1.sit, märktes ingen större skillnad. :/
Småstörigt att ett spel man vill spela ska vara så uselt.
Tycker dom får släppa en 5:a med intelbinary bara för det. (Givetvis kodat för mac direkt så inte aspyr kan fördärva allt igen)

Jag tror iofs att Sim City 4 iaf är mer anpassad till Mac än Sim City 3000 för där kan man snacka om avoga känslor. Det främsta felet med SC3000 är att menyerna känns som och ser ut som Win95 / 98 - det är vidrigt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-27 17:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror iofs att Sim City 4 iaf är mer anpassad till Mac än Sim City 3000 för där kan man snacka om avoga känslor. Det främsta felet med SC3000 är att menyerna känns som och ser ut som Win95 / 98 - det är vidrigt.

Finns SimCity 3k (ultimate?) att få tag i till mac? Jag har verkligen letat som en galning. Hittar ingenstans!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-06 11:28

Varför kan de inte göra lite smarta spännande spel UTAN så sjukt avancerad grafik? För länge sedan körde jag simcity 1 och 2 på min Amiga och hade galet kul med det! Trist att det ska handla så mycket om tung grafik så att själva spelglädjen försvinner om man inte har en värsting PC.

Någon som har tips på riktigt roliga strategispel som inte är så tunga för min iBook G4?

Ursprungligen av Jony:

Någon som har tips på riktigt roliga strategispel som inte är så tunga för min iBook G4?

Jag har fullständigt gått ner mig i StarCraft-träsket. StarCraft är ett realtids-strategi-spel som utkämpas i 3:e person. 150:- spänn på Åhlens härom veckan.

Starcraft är oerhört beroendeframkallande, men bara på nätet. Felet är då att man inser hur dålig man är när man gång på gång blir förnedrad av någon korean som suttit dygnet runt sen 1996 och lirat.

Behöver hjälp omgående innan den här MBPn åker rätt ut genom fönstret och får göra Volvo 240n utanför sällskap. Igår installerade jag SimCity 4 Deluxe, allting startade och det gick att spela. Dock så råkade jag bli för hetsig när jag skulle stänga av så jag tvingade programmet att avslutas.

Nu till skiten. När jag skulle sätta mig och lira idag så får jag ett meddelande om att Rush Hour har oväntat avslutats blabla. "Starta om" genererar samma felmeddelande igen, så jag tänkte ominstallera. MEN ominstallationen funkar inte.

Sim City går utmärkt att installera och köra, men Rush Hour stannar efter att "mätaren" visat 100% och ger mig samma jäkla meddelande igen. "Rush Hour har oväntat avslutats". Rush Hour tar då bort de gamla Sim City-filerna och renderar hela installationen värdelös...

Hur ska jag göra?!?! Är det några filer som ligger och jävlas ala windows? Hur tar jag isåfall bort dessa?!?! Eller har ni något annat förslag? Hjälp med detta belönas med ett halvätet äpple eller en gammal G3a.

Jag installerade PC-versionen istället. funkar klockrent. Konstigt.

1
Bevaka tråden