Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk till iMacen, viktiga frågor...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-04 22:48

Hej, jag funderar på att skaffa en ny INTERN disk till min iMac G5 17" (första versionen), och har ett par frågor ni säkert kan hjälpa mig med.

1. Först vill jag ha tips på hårddiskar som funkar på denna iMac.
2. Sen behöver jag en guide som visar hur jag gör själva bytet (något som inte ska vara för svårt har jag för mig).
3. Nu kommer det knivigaste; hur ska jag få över HELA mitt gamla system på den nya disken? Då menar jag verkligen hela med inställningar, filer, program etc etc. Tips är mycket välkomna.
4. Sist vill jag ha bra tips på vad man kan göra med den överblivna disken. 80gb kastar man ju inte bara iväg sådär, så den kanske kan bli en externdisk i sitt andra liv?

Tackar för alla svar.

/Adam

  • Medlem
  • 2007-01-05 00:49

1. Alla hårddiskar av storlek 3,5" och med interface SATA eller SATA2.
2. http://manuals.info.apple.com/en/imacg5_17inch_HardDrive.pdf
3. http://www.bombich.com/software/ccc.html
4. Externt hårddiskkabinett för 3,5"-disk med intern SATA/SATA2-anslutning och extern Firewire400-anslutning

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-05 11:18

Tack så mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-05 11:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-06 00:47

Kolla noga på hårddiskens strömförbrukning innan du beställer, eftersom kylningen är ytterst medioker i iMac G5. Jag gjorde tabben att beställa en toksnabb seagate-disk till min utan att kolla den lilla detaljen, med resultatet att den ligger runt sin maxtemperatur så gott som hela tiden.
Nu har jag införskaffat en Samsung HD500LJ istället, som ska ha 30% lägre strömförbrukning. Kan ge en kort recension när jag monterat in den!
Angående speglingen av disken måste du ha ett externt S-ATA-chassi, alternativt mellanlagra på en firewiredisk, eftersom du bara kan koppla in en enda hårddisk i iMacen. Toetts punkt 3 förutsätter alltså punkt 4.
Jag kollar även på lösningar för att montera in båda diskarna i en "surrogat-PC" med S-ATA-buss och spegla dem med hjälp av någon fiffig Linux-boot-CD. Återkommer om jag hittar något som verkar funka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-06 10:45

Allt du säger låter intressant, väntar på resultatet.

Läste i senaste MacWorld att man kan använda något som heter flyttassistenten när man byter dator. Skulle detta kunna gå att använda på de två diskarna om iMacen tar den andra disken som en giltig sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 23:32

Okej, en snabbrecension av samsung-disken:
För det första har den ingen SMART-temperatur-sensor, så det går inte att se temperaturen inne i disken som på Seagaten. Men av döma av iMacens hårddisk-temperaturmätare är den ett par grader svalare, och verkar kylas av lite bättre när fläktarna väl börjar dra på. Det är dock inte tal om några dramatiska skillnader. Tyvärr. Det blir täta backuper som gäller även i framtiden.
Vad det gäller prestanda märker jag ingen direkt skillnad.

Jag vet inte riktigt om flyttassistenten funkar med firewire-diskar, men du kommer likväl fortfarande att behöva ett externt chassi till den. Då är det bättre att klona den, så får du med allt innehåll intakt.

Surrogat-PC-spåret verkar inte funka, har inte hittat nåt smidigt sätt att läsa Mac-partitioner från något annat OS. Däremot borde det gå bra att koppla in de båda diskarna i en PowerMac G5 och klona dem i den. Känner du någon med en sådan maskin kanske det är bästa lösningen.

Jag undrar varför inte hårddiskar har en kylfläns som standard... hm... ingen maffig 5cm hög, utan kanske 15 st låga 5mm flänsar. Tar lite mer plats, men kylningen förbättras nog rätt mycket, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 09:50

Det får inte plats i iMacen. Kanske till nästa hårddiskstandard? Då lär det behövas...

1
Bevaka tråden