Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Quicktime och Quicktime player samma sak?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla kunniga!

Gick in och började utforska Quicktime player och fick då upp en sida där man gratis kunde förnya sig och ladda ner Quicktime 7. Jaha tänkte jag, det måste ju vara något annat eftersom det jag redan har heter Quicktime player.
Jag laddade ner det:">

1. Är det samma sak eller är det olika versioner?
2. Om det jag laddat ner är ngt nytt så undrar jag om jag kan spara det i Q- ikonen...
Just nu ligger det ny-nerladdade på skrivbordet och varje gång jag klickar på det så vill den installera allt på nytt (MEN DET TRODDE JAG ATT JAG HADE GJORT REDAN):eek:

Är det någon förstår vad jag menar?...

Jag kan bara hantera bilder (inte film) i min dator och ville gärna se vad Quicktime då kan tillföra, men det var just ingenting vad jag förstår, om man inte köper till en viss programvara (minns inte nu vad den heter...).
Det är ju okej,kommer nog att köpa in den så småningom, men då undrar jag om jag vann något på denna installering...

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2007-01-05 20:36

Det är nog en ny version du laddat ner. Ikonen på skrivbordet är kanske en installationsfil? Starta QuickTime-player, och gå in under "Om QuickTime-player" i programmenyn för att kontrollera vilken version du kör.

QuickTime-player spelar film, musik och allt möjligt... MEN för att kunna se på filmer i fullskärm måste man (snålt nog) köpa till något som kallas QuickTime Pro. En populär alternativ filmspelare är VLC som du hittar här;
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Hm, Jag kan se att jag redan har Quicktime player version 7.1.3. Väldigt likt det jag har laddat ner alltså. Skillnaden är att det jag laddat ner bara heter Quicktime 7. Vet inte hur fixerad man ska vara vad varorna kallas...
Ja just det, Quicktime pro hette det kompletterande man kunde köpa till... tror mig veta att jag har för liten hårddisk för att lägga till det på den här datorn, får då bli när jag köpt större mac...

Men borde inte den nya versionen (om den nu är ny) kunna läggas in under den installationsfilen, så att det är den man öppnar när man klickar på Q?

  • Medlem
  • 2007-01-05 20:52

Det där med QuickTime är lite komplicerat... I grund och botten är det multimediafunktionalitetshanteraren (puh) i datorn. QT Player är bara en liten del.

Men du kan nog slänga installationsfilen med gott samvete.

Pro är inga problem alls. Faktum är att du redan har allt installerat i datorn, det ända licensen gör är att låsa upp funktionalitet som redan finns.

Men titta gärna på gratisalternativet VLC annars, den spelar dessutom fler filmformat än vad QuickTime göt.

För att vara riktigt säker, du menar alltså att jag kan slänga det blåa Q-et?

Men vad ska jag göra för att få den nya installationen att inte behöva ominstalleras varje gång jag vill öppna den?

tack snälla för hjälpen alltså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 22:06

Jag tycker du kan slänga den Quicktime du laddade hem. Du behöver inte installera någon ny quicktime på det viset. (Har du köpt en ny dator eller har du en äldre modell?)

Däremot kan du klicka på äpplet och välja "Programuppdatering...". Den kan automatiskt uppdatera Apple-programvaror till den senaste versionen. Inklusive Quicktime.

Har fått den här datorn, modell äldre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-06 09:44

Vilken OS-version har du? (Kolla under äpplet, Om den här datorn)

Hittade "Programuppdatering" några nya versioner av Quicktime åt dig?

Mac OS X version 10.3.9

Nej, den hittade inga nya uppdateringar. Alltså, jag brukar köra programuppdateringen med jämna mellanrum. så saken är kanske klar i och med det?!

Du har nog installerat programmet utan kör direkt från skivavbilden (disk image) på skrivbordet.

Läs mer här: http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/79879-installation-av-msn-messenger.html?highlight=msn+skrivbord#post575557

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-06 12:30

Hur kan det vara OK att man ska behöva betala för att kunna köra fullscreen?

  • Medlem
  • 2007-01-06 13:11
Ursprungligen av fredHo:

Hur kan det vara OK att man ska behöva betala för att kunna köra fullscreen?

Det är lite snålt, ja, vilket t o m vi lite mer fanatiska mac-talibaner brukar anmärka på.
Som tur är finns det ju alternativ.

Fullscreen i Quicktime utan att betala för Pro: QuikTimeFS http://macweaver.com/software/quiktimefs/

1
Bevaka tråden