Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skatteprogram för Mac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Någon som vet om det finns en motsvarighet till SPSC Skatt för Mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-09 16:15

Är http://www.iordning.se/ ett alternativ?

Hej, japp precis det jag letade efter.

Någon motsvarighet till SPCS Skatt finns mig veterligen inte till Mac. iOrdning kan väl snarast säga motsvara SPCS Bokföring, men det är inte alls samma program som SPCS Skatt!

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Någon motsvarighet till SPCS Skatt finns mig veterligen inte till Mac. iOrdning kan väl snarast säga motsvara SPCS Bokföring, men det är inte alls samma program som SPCS Skatt!

Jag vet Erik att Du är en kollega i samma bransch. Du får gärna uttala Dig om vad Du har, men det är kanske inte så bra att Du uttalar Dig om vad andra leverantörer har - eller inte har.

Alldeles i dagarna släpper vi UNI_BAS-mini - ett ännu enklare bokförings- och faktureringsprogram med reskontra, kreditfakturor etc. I UNI_BAS-mini finns inbyggt stöd för bokslut och deklaration. Information med bl a en video om detta har funnits på vår hemsida i snart en månad.

UNI_BAS-mini är samma program som UNI_BAS-standard, men har ett annat "ansikte utåt". Eftersom det är samma programfil, kommer deklarationsstödet även att finnas i
UNI_BAS-standard från och med inkomståret 2007. Man kan enkelt uppgradera/nedgradera mellan mini och standard. Samma datafi, samma programfil, men i standard har man då helt plötsligt tillgång till artikelstatistik, kundstatistik etc etc + alla möjligheter till utbyggnad med lagerhantering, valutahantering, offerthantering, orderhantering, anläggningsregister etc etc.

Kör på både Mac (9 och X), Windows och Linux

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-23 10:39
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Jag vet Erik att Du är en kollega i samma bransch. Du får gärna uttala Dig om vad Du har, men det är kanske inte så bra att Du uttalar Dig om vad andra leverantörer har - eller inte har.

Alldeles i dagarna släpper vi UNI_BAS-mini - ett ännu enklare bokförings- och faktureringsprogram med reskontra, kreditfakturor etc. I UNI_BAS-mini finns inbyggt stöd för bokslut och deklaration. Information med bl a en video om detta har funnits på vår hemsida i snart en månad.

UNI_BAS-mini är samma program som UNI_BAS-standard, men har ett annat "ansikte utåt". Eftersom det är samma programfil, kommer deklarationsstödet även att finnas i
UNI_BAS-standard från och med inkomståret 2007. Man kan enkelt uppgradera/nedgradera mellan mini och standard. Samma datafi, samma programfil, men i standard har man då helt plötsligt tillgång till artikelstatistik, kundstatistik etc etc + alla möjligheter till utbyggnad med lagerhantering, valutahantering, offerthantering, orderhantering, anläggningsregister etc etc.

Kör på både Mac (9 och X), Windows och Linux

Det låter bra, men jag tycker personligen som utvecklare och företagare att Erik har lyckats bättre med sin iOrdning just pga. den är så enkel att använda, grafiskt tilltalande och billig.
Utan att dissa någon (konstruktiv kritik) tycker jag att Unicell bör satsa på lite mer design av sina mjukvaror och sin hemsida (det är ju trots allt Ert ansikte utåt), det ser ju ut som någonting jag skulle slänga ihop på 4 dagar i mina dagar som nybörjare i Visual Basic, knappast något som går hem hos OSX användare..

Ursprungligen av Jayzee:

Det låter bra, men jag tycker personligen som utvecklare och företagare att Erik har lyckats bättre med sin iOrdning just pga. den är så enkel att använda, grafiskt tilltalande och billig.
Utan att dissa någon (konstruktiv kritik) tycker jag att Unicell bör satsa på lite mer design av sina mjukvaror och sin hemsida (det är ju trots allt Ert ansikte utåt), det ser ju ut som någonting jag skulle slänga ihop på 4 dagar i mina dagar som nybörjare i Visual Basic, knappast något som går hem hos OSX användare..

Det finns säkert plats för båda företagen - annars får vi se vem som överlever i långa loppet. Just nu är vi 4 som på heltid arbetar med våra program och med telefonservice. Vi har det senaste året dubblerat vår omsättning.

Vi har helt klart i första hand prioriterat funktionen framför design. Många har trots detta lovordat vår design - design är ju som bekant en smaksak. Vi har ett program som fungerar fullt ut med kreditnotor, kund- och leverantörsreskontra, valutahantering, årsslut utan krångel, ändra verifikationer etc etc. Våra kunder skulle aldrig acceptera ett program utan dessa funktioner. Det är ju enkelt att jämföra dessa båda företags forum.
Här på 99mac har vi fått kritik för designen - inget annat. Vi har tagit åt oss av kritiken och gjort genomgående förändringar, men det har inte hörts ett knyst här om dessa förbättringar.
Vad är viktigast när det gäller ett bokföringsprogram design eller funktion?

Å andra sidan var det inte alls detta som denna tråd handlade om - den handlade om frågan om det finns ett skatteprogram för Mac.
Oavsett vad man från annat håll säger så finns inom någon vecka UNI_BAS med inbyggt stöd för deklaration.

http://www.unicell.se/

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Många har trots detta lovordat vår design - design är ju som bekant en smaksak.

Så säger bara någon som inte förstår hur användbar systemutveckling går till. Självklart handlar det inte om någons favoritfärg eller om man gillar randigt eller rutigt. Att göra ett program användbart handlar om att metodiskt arbeta sig fram till en modell som gör att alla användare får ut mer av programmet, att det blir enklare att använda och är anpassat efter användarens behov och situationer.

Att er hemsida ser så förskräcklig ut att ni förlorar kunder har däremot delvis med smak att göra, men vad som är lite mer oroväckande för er borde vara att ni genom att ha en sån sida framstår som oseriösa.

Två saker händer direkt när man går in på den.
1) Man får ont i ögonen. (Smaksak)
2) Man blir tveksam till er som företag och till era produkter. (Ej smak.)

Om det är er filosofi att folk som är så dåliga på att utföra ett hantverk får härja fritt så kan man ju tänka sig hur det står till med kunskapen hos de som bygger era program.

Likväl som formgivaren som har byggt er webbsida förmodligen är utbildad i något, men knappast inom typografi och formgivning så är kanske de som bygger era program utblidade snickare eller något annat som inte har med ekonomi att göra.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Jag vet Erik att Du är en kollega i samma bransch. Du får gärna uttala Dig om vad Du har, men det är kanske inte så bra att Du uttalar Dig om vad andra leverantörer har - eller inte har.

Det var inte illa menat! Jag ville framför allt klargöra att iOrdning inte är en motsvarighet till SPCS Skatt så att ingen köper mitt program med falska förhoppningar. Om nu en kommande version av UNI_BAS har

  1. Skatteplanering med råd, analyser och kalkyler

  2. Inkomstplanering i firma

  3. Preliminärdeklaration med F-skatteberäkning

  4. Kontantberäkning

  5. Kalkyl för delägare i handelsbolag

  6. Uttagsanalys i fåmansföretag

  7. Deklarationsblanketter

  8. Deklarationsstatus och blankettstatus/notering

  9. Kontrolluppgifter – nu även för inkomståret 2007

  10. Deklarationskontroll

  11. Avskrivnings- och beräkningsbilagor

  12. Blanketter för bouppteckning

  13. Hanterar 3:12-reglerna

  14. Deklarera dina aktieaffärer

  15. Internetuppdatering av aktier och fonder, nybilspriser och kommunalskattesatser

  16. Samarbete med flera banker och nätmäklare

  17. Aktiehanterare för aktiebolag

  18. Importfunktioner

  19. Deklaration på diskett.

precis som SPCS Skatt, då är det väl jättebra att ett alternativ nu finns för Mac!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 17:08
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 18:18

Tyckte det var ratt uppenbart vad du menade Erik. Lugna sig lite nu Sten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 19:31

Angående Unicell: Precis som Jayzee säger så är vi Macanvändare bortskämda med program som *både* har bra funktioner och tilltalande design. Kollar just runt lite efter ett simpelt bokföringsprogram till Mac, men måste tyvärr säga att Unicells design avskräcker mig. Till min iMac vill jag ha någonting macigt och snyggt. Annars kan jag lika väl skaffa ett program till min gamla fula win-PC..

Ursprungligen av AC.:

Angående Unicell: Precis som Jayzee säger så är vi Macanvändare bortskämda med program som *både* har bra funktioner och tilltalande design. Kollar just runt lite efter ett simpelt bokföringsprogram till Mac, men måste tyvärr säga att Unicells design avskräcker mig. Till min iMac vill jag ha någonting macigt och snyggt. Annars kan jag lika väl skaffa ett program till min gamla fula win-PC..

Vad är mac-igt? att allt ska vara grått och se exakt identiskt ut?

Visst såg inte unicell bra ut, men fyller det en funktion och gör det bra så är det betydligt viktigare i längden. "macvärlden" verkar vara grymt utseendefixerad faktiskt.

Personligen är jag ute efter ett bokförnings/medlemregister -program för en förening.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Personligen är jag ute efter ett bokförnings/medlemregister -program för en förening.

Det finns massa trådar i båda ämnena. Sök.

Ursprungligen av Taz_1999:

Det finns massa trådar i båda ämnena. Sök.

får bara upp trådar från 1800kallt =/

Värre sökmotor än joomlaforumet...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-01-30 23:06

Jag gör inte min egen bokföring för mitt företag. Det sköter min duktiga sambo.. Jag köpte unicell häromdagen och hon tycker att det är väldigt bra och enkelt! Hon är inte med här och kan argumentera tyvärr, jag vet bara att hon jämförde massa program och tillslut blev det unicell.

Av det jag sett unicell kan jag säga att det verkar grymt logiskt och enkelt.

Mitt företag liksom många andra macanvändande företag är en reklambyrå. Jag jobbar heltid med grafisk formgivning och tycker verkligen att unicell ser skit ut. Eftersom jag försöker sälja in designuppdrag hos mina kunder tycker jag givetvis att det är viktigt att förespråka grafisk formgivning i sin marknadsföring. Att köpa unicell är därför som att inte tro på sig själv och sin yrkesroll. Skulle det inte varit för min inte lika designmedvetna sambo hade jag aldrig köpt unicell.. I windowsvärlden vimlar det av fula program och ikoner.. Det gör det inte i macvärlden, en stor anledning till att i alla fall jag älskar denna värld. När jag installerade unicell möttes jag för första gången någonsin av en jätteful ikon i OS X. Det kändes tråkigt eftersom det blev mitt första riktiga intryck av unicell.

I övrigt håller Unicell OS X standard måste jag säga med anledning av enkelheten i funktionerna och att informationen aldrig blir överflödig och svår överskådlig. Bra logik!

Bara ändra lite fonter, färger, tabbar, knappar, ikoner m.m. Programet skulle kännas grymt mycket mer professionellt då!

Säg till om ni behöver hjälp!

Hursomhelst hoppas jag på en förbättring !

/Martin
www.pixelstore.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-31 22:34

OT:
Sten, jag måste hålla med Jayzee och andra att er hemsida och designen på era program inte är bra. Jag har inte använt Unibas själv, men en gyllene regel för program i allmänhet är att använda sig av operativsystemets widgets (läs: knappar, droplister, scrollbars etc). Vad jag kunde se i demovideon har ni inte gjort detta. Detta är inte design, utan funktion.

Jag tvivlar inte på att Unibas är ett bra program, men det finns alltid rum för förbättringar.

När det gäller er webbplats och grafiska profil kan jag bara rekommendera att ni tar hjälp av en professionell webbdesigner och webbutvecklare. Det lönar sig i längden!

MVH

/tobias

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-12-28 09:08

...och var i dessa trådar står det om skattesystem typ SPCS skatt som denna tråd skulle handla om???
Skattesystem är som jag förstått program för att underlätta deklarationsarbetet som nu startar för många av oss som driver företag.
Mig veterligt har detta inget som helst med medlemsregister och databaser att göra.

Riktigt, inlägg 15 borde jag inte svarat på.

1
Bevaka tråden