Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar FileMaker-licenser?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har sökt lite på nätet men inte kommit fram till något direkt svar på min fråga..

Vad kostar det om vi skall ha filemaker 8 på följande ..

1 Server - Filemaker Pro 8 Server
10 Windows Clienter - File maker pro 8 (win)
3 Mac Clienter - filemaker pro 8 (mac)

Vänliga hälsningar
Andy

Du kan säkert få ett fint paket pris på det om du kontaktar någon Filemaker återförsäljare.

http://www.filemaker.se/fm/stage.htm?command=recommendedResellers#67130

Priser från Macoteket:

FileMaker 8 (Svensk klient), en licens kostar: 4095 SEK
FileMaker 8 Server: 10995 SEK

Är det en skola som ska köpa så finns det EDU-rabatter.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Priser från Macoteket:

FileMaker 8 (Svensk klient), en licens kostar: 4095 SEK
FileMaker 8 Server: 10995 SEK

Är det en skola som ska köpa så finns det EDU-rabatter.

Måste väl finnas någon mängd rabatt också?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Måste väl finnas någon mängd rabatt också?

Jo, det har du nog rätt i.

FileMakers licenssystem ger rabatter till de som handlar:

* Paket, dvs 5 licenser eller flera
* VLA - Volume License Agreement, från 10 licenser och uppåt
* SLA - Site License Agreement, för de som köper FileMaker till hela företaget, från 50 licenser och uppåt.
* Maintenece (dvs Underhållsavtal)

Sedan finns det inom varje licenstyp olika priser för företag, universitet/skolor och de som uppgraderar.

Läs mera här:
http://www.filemaker.se/fm/stage.htm?command=moduleArticle&idR=4681Q5RCLO

Just nu finns en kampanj tom den 31 mars på 10 FileMaker Pro 8 inklusive en FileMaker Pro Server och sammanlagt 11 underhållsavtal (du får alla nya versioner av dina köpta produkter i ett år till ca halva priset jämfört med uppgraderingar*) för listpriset 35.203:- plus moms.

Extra VLA-licenser (paketet med servern är ett VLA om 10) inklusive underhållsavtal även på dessa har listpriset: 3438:- plus moms per styck. Så för tre till kostar det alltså 10.314:- plus moms.

Både FileMaker Server kommer både för Mac och PC på samma skiva. Klienterna för VLA (dvs "vanlig" FileMaker Pro 8) kommer också med Mac och PC på samma skiva. Så du kan alltså blanda fritt.

Detta paket beskrivs här:
http://www.filemaker.se/fm/stage.htm?command=campaigns&sel=A3&idR=9567Y8R1Y7

* Jag vet inget om framtida priser, men så har det varit historiskt.

Kontakta din återförsäljare för mera information och för att pressa priset (men marginalen är ganska låg på detta paket så det finns inte mycket att spela på).

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 19:06

Finns lite olika varianter på licenser, paket, volym, site license, mm, med eller utan underhållsavtal, och ibland olika kampanjer. Ring och prata med någon av våra säljare (PositionEtt) på 08-545 870 50 så få du hjälp med vad som är bäst just för er. Viktigt att man får rätt typ av licens om man t ex vill köra Citrix eller Terminal Server.

/Tony

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-26 19:24

Tussen69 -> kolla dina PM.

Hej . Vill tacka alla för era inlägg .. jag har sagt det innan och jag säger det igen ..

Detta forum är kanon !!!

Idag har vi redan ett säljsystem som heter Kontakt frå Lundalogik (imo så suger det)

Jag vet inte om vi kommer att köpa ett färdigt eller utvecklat ett själva ..
(allså om jag bygger ett)

Det som är mest likt det vi behöver verkar vara PositionsEtt Annonsboknings System med tung vikt på Materialhanteringd delen ...

Tonbe370 - > Jag har varit i kontakt med någon av era säljare för någon månad sedan och priser är lite för saftigt för ett så litet företag som vi är idag... men det verkar mkt lockande .. specielt den nya som ni håller på med i Filemaker pro 8 .. om jag förståt det rätt ..

Systemet som vorde ultimat skulle väl se ut som följade :
Säljarna skall kunna se annonserna som kunden haft med direkt på skärmen när dom säljer ...
Arbetsordar, kundkontakter , företag m.m. på skärmen ... Säljaren skall också kunna se när kunden blev fakturerar, vilka ställen den varit med på .. m.m. ... även kunna se vad traffik skickat och sagt .. tex traffik killen kanske pratar om att kunden fått barn .. när säljaren ringer upp nästa gång så kan det vara nice att säljaren tar med något sådant i samtalet som .. "hörde att du fått en liten unge" .. alltså kundvård och kundrelation ..

Arbetsorder till traffik skall kuna skickas intert i systemet så att säljaren bokar kunden - > Traffik får order att ta in material - > Traffik lägger in material - > ateljen får order att producera - > ateljen hämtar material från kund i systemet - >ateljen gör annons -> ateljen skickar tillbaka annonsen som pdf i system till traffik - > traffik skickar via systemet en PDF till kunden - > annons godkäns- > arbetet skickas till tryck - > kund faktureras ...

Jag hoppas ni förstod ..

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 19:12
Ursprungligen av Tussen69:

Tonbe370 - > Jag har varit i kontakt med någon av era säljare för någon månad sedan och priser är lite för saftigt för ett så litet företag som vi är idag... men det verkar mkt lockande .. specielt den nya som ni håller på med i Filemaker pro 8 .. om jag förståt det rätt ..

Ta gärna ny kontakt, både vad gäller system och/eller FileMaker-licenser. Nya Annonsboknings-systemet anpassat för FileMaker 8 är klart nu och våra villkor vid inköp av licenser har förändrats för någon månad sedan vilket i sin tur kan ha påverkat priserna på produkterna.

köpa licenser från USA

Om man köper licenserna från USA/Kanada blir det ca 30% lägre pris än i Sverige. Man försvarar det högre priset i svenska priset att det kostar att översätta till svenska, men det är nog att ta i. Jag tar hellre versionen på engelska.

Någon som vet om en licens köpt i USA gäller i Sverige?

Vill själv köpa 10 licenser + server för 2930 USD. Se https://store.filemaker.com/product/viewfamily/family/WGB

För att köpa måste man ha en amerikansk postadress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 14:33

Taz brukar vara en Fena på FM - kolla med honom han lämnar garantrat en offert om du vill ha något utfört.
/Tangen

Det är inte meningen att du skall köpa licenserna från USA. <-- Det korta svaret.

Du kan även kolla priserna här - de levererar till Sverige.

https://filemaker-apel.modus.com/FMShop/enter.html?lang_id=en&billcountry=SWE

Någon som vet var man kan köpa en licens och ladda ner direkt, går att göra från amerikanska filemaker store men inte i europa?

(advanced 9 tänkte jag mig)

Senast redigerat 2007-07-14 12:43

Jag har för mig att det på länken jag lade in i inlägg #14 ovan går att få hem elektroniska versioner. Men jag minndes fel för så är det inte, så jag mailade deras kundtjänst och frågade, återkommer när jag får svar.

Deras site är lite seg i dag verkar det som, men om man börjar på

http://store.filemaker.com/

och i menyn väljer "Sverige", så länkas man vidare till just denna länk:

https://filemaker-apel.modus.com/FMShop/enter.html?lang_id=en&billcountry=SWE

När du skall köpa FileMaker så rekommenderar jag verkligen att du köper just FileMaker Pro 9 Advanced som du tänkt, istället för FileMaker Pro 9. Den där extra tusenlappen eller vad den nu kostar för att få developer-verktygen (kunna göra runtimes, databasunderhåll, databasdesignrapporter och förstås kopiera tabeller, fält, manus och manussteg) är det verkligen värt.

Tack för tipset, köpte pro tidigare men kände att det var dumsnålt så det får bli advanced nu. Provade just att handla på länken men det blir standard delivery, inte download, så jag får springa in på macoteket nästa vecka och hoppas att de tagit hem boxar.

Fick ett svar från webshoppen ovan nu:

Citat:

Hej Ola,

Tyvärr är endast nedladdningar tillgängliga mot den amerikanska marknaden.
Beräknad leverans tid på produkten ligger på 5 arbetsdagar.
Svensk version blir tillgänglig den 2:a Augusti.

Mvh
Peter
Filemaker Support Nordics

Så var det med den saken alltså.

P.S. Skriver detta på X2000, vilket i alla fall jag tycker är roligt. )

1
Bevaka tråden