Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetuppkoppl via mobil

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Hoppas jag är på rätt forum nu.....)

Funderar på att plocka bort det fasta abonnemanget på telefon i sommarstugan. Funderingen är uppkoppling till internet. Vad behvöer man för att kunna koppla upp sej via mobil??? Undrar öer dator, interntab., och mobil....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-01-05 00:24

En 3G-telefon (eller GSM om man inte har bråttom) med blåtand. En dator med blåtand. Ett mobilabonnemang med data-tillägg. Modemskript till telefonen installerade på datorn. MASSOR med pengar.

Man betalar datatrafiken per MB där Telias priser idag ligger på mellan 7:50 och 20:- beroende på abonnemang. De snackar om en maxtaxa, men den gäller bara om man sufar mobilen (inte via datorn, alltså) och bara på Telias portal.

Surfar du måttligt och typ bara kollar mejlen kan det kanske vara lönsamt för dig att säga upp nuvarande uppkppling. Men nöjessurfar du har du lätt bränt några hundra på en kväll...

För att inte tala om att surfa utomlands. Jag blåste 1 500 spänn när jag fikade på Kastrup i våras...

Tele2Comviq

Tele2Comviq har en datatjänst som man kan koppla till somkostar 150-160:- i månaden. Då får man utnyttja 1000MB datatrafik per månad.
Helt ok för det mesta surfandet per mobil och dator om man inte laddar ned en massa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 10:54
Ursprungligen av Greta723:

Funderar på att plocka bort det fasta abonnemanget på telefon i sommarstugan.

Om du är kund hos bredbandsbolaget kan jag rekommendera bredband borta.

Det fungerar som ett kontantkort utan månadsavgift. Detta är bra eftersom man kanske inte är i sommarstugan alla månader på året.

Dessutom är det billigt. 50 öre per MB. De andra brukar kosta 30 gånger så mycket.

Fungerar endast till laptop som har PC card utgång. Och Mac stöds. Och det kan vara lite jobbigt att ladda kortet. Men det går efter lite knep och knåp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-24 14:25

Nu har ju 10.4.9 fått stöd för det som heter/kallas PAN (Personal Area Network) vilket innebär att du kan, som tidigare nämts, para ihop din 3G-mobil via bluetooth och på så vis få Internet-access. Det fina i kråksången är att det inte innebär en massa hackande, fixande och nedladdande av extra programvaror utan du väljer enbart "Join Network in <din-mobil>" i bluetooth-menyn.

Ursprungligen av frazze:

Nu har ju 10.4.9 fått stöd för det som heter/kallas PAN (Personal Area Network) vilket innebär att du kan, som tidigare nämts, para ihop din 3G-mobil via bluetooth och på så vis få Internet-access. Det fina i kråksången är att det inte innebär en massa hackande, fixande och nedladdande av extra programvaror utan du väljer enbart "Join Network in <din-mobil>" i bluetooth-menyn.

Jag ville bara tacka för tipset, har underlättat när jag hjälpt andra att surfa via sina mobiler.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-02 14:33
Ursprungligen av Adrian B:

Jag ville bara tacka för tipset, har underlättat när jag hjälpt andra att surfa via sina mobiler.

Free of charge...

1
Bevaka tråden