Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvittoredovisning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-04 16:04

Jag startade mitt företag i början av december men hade redan hunnit göra ett antal jobb innan jag fick mitt F-skattesedel. I dessa jobb var jag också tvungen att resa en del och jag har tagit alla bensinkvitton och dylikt eftersom jag betalde ur egen ficka. Frågan är hur jag ska redovisa detta eftersom året räknas från 1 jan till 31 dec. Kan man bara skriva verifikationerna på 1 jan 2007 för att undvika massa trassel även om det skedde i november 2006 och i kommentarerna skriva att det gäller tex. 28 Nov 2006? Jag antar att man inte kan ta ut milersättning om man inte tar ut lön (vill hålla vinsten på 0kr i början)? Använder mig av iOrdning för bokföring.

Det finns flera sätt. Du kan redovisa en "handkassa" (en bunt med kvitton) och sätta valfritt datum på den, tex 1 jan. Då blir detta EN verifikation.

Du får dock inte ändra datum på verifikationerna.

Du får dock bokföra grejer upp till sex månader före företagets verkliga start. Sök på detta på http://www.skatteverket.se/ under vanliga frågor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-04 18:50

Enligt Skatteverket kan jag utan problem dra av 18kr/mil eftersom jag använder min bil privat (enskild firma). Hur går man tillväga för att göra detta?

  • Medlem
  • 2007-01-08 23:12
Ursprungligen av Jayzee:

Enligt Skatteverket kan jag utan problem dra av 18kr/mil eftersom jag använder min bil privat (enskild firma). Hur går man tillväga för att göra detta?

Körjournal bör du ha som beskriver resan, syfte etc. Om du bara har skattefritt traktamente (18 kr) räkna fram totalsumman och boka summan debet på kontot för bilersättning (skattefritt), kan ej det utantill, och sedan kredit kassan när du tar ut pengarna. Alternativt boka upp som en skuld till dig själv och reglera alla sådana transaktioner när det summerar till lite större belopp.

Körjournal? Kolla på skatteverkets webbsida, det står i deras regler, broshyrer mm. Sök på bilförmån och traktamente.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-05 09:52

Frågan är om detta är egentligen ett förmån eftersom:
1. Jag har en enskild firma
2. Bilen är min privata
3. Jag tar inte ut lön

Provat: 0771-567 567 ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-05 21:47
Ursprungligen av Taz_1999:

Provat: 0771-567 567 ?

Japp, hon sa att jag hade rätt till milersättning men förklarade inte hur jag skulle gå till väga när det gäller bokföringen.

1
Bevaka tråden