Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning på bild-spam?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni har säkert märkt att antalet spam där själva innehållet består av en bild och en slumpvis vald irrelevant text har ökat kraftigt. Har läst att 35% av all spam just nu är av denna typ och det ökar hela tiden.

Vi (Mantaray / mac.se) har varit duktiga på att mota bort spam men denna typ är väldigt svår att filtrera bort. Greylisting är ett sätt men inte så populärt av användarna eftersom inkommande mail från nya avsändare kan bli försenad upp till ett par timmar (normalt sett några minuter).

Fick tips av en kollega att denna box gör underverk:
http://www.borderware.com/products/mxtreme/mx200.php

Tyvärr kostar den 80.000kr exkl moms så det är ett rejält steg att ta.

Några tips & förslag i övrigt?

Det är iofs ganksa enkelt att stoppa på klientnivå i Apple Mail genom att sätta följande regel.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Det är iofs ganksa enkelt att stoppa på klientnivå i Apple Mail genom att sätta följande regel.

/M

Jag kollar mailen i min mobil och då är det inte lika kul med 50 spam och två mail varav det ena oftast är från dig

Men om du använder IMAP och har macen på hela tiden så tar den hand om junk hela tiden, men mobil email kanske inte funkar med IMAP...

Allt detta spam håller på att sabba vårat gemensamma email system och ingen verkar egentligen bry sig. Snacka om "Tragedy of the commons"...

Jag använder det fullständigt underbara programmet SpamSieve tillsammans med Eudora. SpamSieve är otroligt bra på att skilja ut spam, så jag ser dom nästan aldrig - förrän jag loggar in på webbmejlen, vill säga. Ett personligt spamfilter lokalt på datorn blir alltid bättre än ett generellt på webbservern tänker jag mig, men nackdelen är att man bara kör det lokalt på datorn. På något sätt skulle jag vilja ha ett filter lokalt som sedan rapporterar sina regler till ett mejlserver så att den i sin tur filtrerar precis enligt mina önskemål. Men jag har inte sett någon sådan lösning.

Egentligen borde en Akismet-liknande lösning fungera (det fungerar iaf otroligt bra med kommentarsspam), men jag tror ingen skapat en sådan (och det skulle vara stora problem kring personlig integritet också, antar jag).

Har aldrig under sex års tid fått ett enda spam! Vad kan det bero på? Har uppringt internet hos Glocal och funderar på att gå över till bredband. Är det större risk då?
Har inget spamfilter heller. Kan den ovanliga adressen ebrevet.nu ha betydelse?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 23:14
Ursprungligen av falken:

Har aldrig under sex års tid fått ett enda spam! Vad kan det bero på? Har uppringt internet hos Glocal och funderar på att gå över till bredband. Är det större risk då?
Har inget spamfilter heller. Kan den ovanliga adressen ebrevet.nu ha betydelse?

Falken,

Grattis!!

Ju mer du "blottar" din mailadress på nätet, typ registrerar dig på olika sajter, lägger upp adressen på en hemsida o.s.v., så ökar du risken för att någon med spam-avsikter snappar upp din adress.

Med tanke på att du till dags dato endast skrivit ett fåtal inlägg här på 99mac, så verkar du vara den försiktiga typen, och därmed också minimerat risken för att din adress skall komma på villovägar!!

Att du har en mailadress under domänen ebrevet.nu är ingen garanti för att du inte har eller kommer att bli utsatt för skräppost, ty spammarna skyr inga medel.

- Torkel

Du kanske ska skriva din epostadress här på 99mac några gånger och se vad som händer? Adressen scannas säkert av Googlebot och sen när den är indexerad är det bara en tidsfråga innan du får erbjudanden och spännande kroppskonfiguratorer och affärsavtal

Idag köpte jag en Borderware MX400! Kommer på posten om ca 14 dagar. Ebay

Anmäla sig som medlem på ett forum hos Yahoo är ett bra sätt att få igång spammen. När jag hade anmält mig tog det trettio minuter innan spammen började drälla in.

1
Bevaka tråden