Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till svenskt tangentbord på MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-29 18:46

Funderar att köpa en macbook utomlands, men orkar inte med ett utländskt tangetbord. Finns det någon som har erfarenhet av vad sånt kan kosta? Är det för dyrt är det kanske vettigt att köpa en här i sverige istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 20:13

Du kan byta tgb i Sverige, då kostar det runt 1000 spänn.. där i svängarna. Annars (om du nu bor utomlands) kan du ju ringa in och beställa MB(P?) med svenskt tangentbord. Borde gå.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-01 17:45
Ursprungligen av boris91:

Du kan byta tgb i Sverige, då kostar det runt 1000 spänn.. där i svängarna. Annars (om du nu bor utomlands) kan du ju ringa in och beställa MB(P?) med svenskt tangentbord. Borde gå.

Det något udda är att om du beställer från applestore utomlands och vill ha med svenskt tangentbord, så går det bra förutsatt att du köper en maskin som i övrigt är orginalkonfigurerad. D.v.s att du får inte välja till mer ram eller större hdd osv.

Borde det inte finnas lösa knappar att köpa? Så att man bara kan byta ut just de knappar som inte stämmer? För layouten måste väl vara samma, eller?

Eller för den "snåle" kan man skriva ut några etiketter i papper eller plast med rätt tryck på och sätta över dom felande knapparna. Funkar det med...
Detta skrivet på ett amerikanskt tangentbord på min MacBook.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-31 16:46

Tror inte man behöver byta tangentbord från engelska/amerikanska variant i huvudtaget. Man vet ju ändå var öäå sitter.. Värre är det med tangentbord med till exempel tecken på hebreiska.. Om dom nu finns

Som tidigare nämnts. Man behöver inte byta tangentbord om man köper t.ex. ett engelskt.
Det aldra bästa vore ju om du köpte i Tyskland, som har i princip identiskt tangentbord som vi i sverige, och samma väggkontakt.
Jag satt förut med en Powerbook med amerikanskt tangentbord, i början tyckte jag att det var lite knepigt, men man kollar ju ändå så sällan på tangenterna, så det gör inget.
Sen är enter-tangenten mycket bekvämare på amerikanska tangentbord.

Men, det är klart att det ser snyggare ut om man har ett svenskt bord i sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 00:45
Ursprungligen av ztaafen:

Som tidigare nämnts. Man behöver inte byta tangentbord om man köper t.ex. ett engelskt.
Det aldra bästa vore ju om du köpte i Tyskland, som har i princip identiskt tangentbord som vi i sverige, och samma väggkontakt.
Jag satt förut med en Powerbook med amerikanskt tangentbord, i början tyckte jag att det var lite knepigt, men man kollar ju ändå så sällan på tangenterna, så det gör inget.
Sen är enter-tangenten mycket bekvämare på amerikanska tangentbord.

Men, det är klart att det ser snyggare ut om man har ett svenskt bord i sverige.

Ang enter-knappen - är inte den endast hälften så stor på amerikanska tangentbord? Det är väl ett minus eller varför tycker du den är bättre?

- Sen måste man väl sätta lappar på rätt många tangenter om det ska bli svenskt - alla specialtecken är väl på olika platser (de som sitter på (1,2,3...9,0)

-Hur lång tid tar det att få tangentbordet utbytt?

… och vad viktigare är; hur länge håller tangenterna på ett utbytt tangentbord?!

Nej, förlåt. Jag är trött. Ska sova nu och inte referera till mina egna dåliga trådar..

Ursprungligen av mdc:

Ang enter-knappen - är inte den endast hälften så stor på amerikanska tangentbord? Det är väl ett minus eller varför tycker du den är bättre?

Den är lägre, ja, men ytan på den är mycket bredare. Lite smalare än den vänstra shift-tangenten om jag inte minns fel.
Jag har mycket svårt för Apples svenska enter-tangenter, och anser de vara för små.

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har mycket svårt för Apples svenska enter-tangenter, och anser de vara för små.

amen!
det är hög tid att vi tåtar ihopa en namninsamling för införandet av användbara vagnreturstangenter på apples bärbara maskiner...
(möjlighet att välja ett riktigt us-bräde på applestore duger väl också i nödfall.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 22:09

Om man bestämmer sig för att INTE byta tangentbord till ett svenskt och har kvar det engelska...kan man då i OS X mappa knapparna där Å,Ä,Ö sitter på ett svenskt t-bord till just å,ä,ö utan att byta tangentsbordslayout till svensk så att säga.

Och kan man samtidigt göra så att tex fn+knappen där å/ä/ö ska sitta blir amerikanska orginalknappen för den tangenten?

Detta borde ju vara det optimala om man har ett amerikanskt tangentbord, för då blir alla specialtecken på knapparna 0-9 så som det står på tangentbordet och där å,ä,ö ska sitta mappas till å,ä,ö - håller man dessutom inne fn (eller vilken knapp det nu är på mac, kringla eller whatever) och trycker på dem så blir det samma tecken som står på tangentbordet.

hoppas ni förstod vad jag mena nu för det är f-up svårt att förklara märkte jag

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 00:59

Sitter med ett engelskt tangentbord här på jobbet. (iofs pc) Jag kör att jag switchar mellan svenskt och amerikanskt tangentbordsuppsättning med alt-shift. Så när man skriver mess och email på svenska så kör man svensk uppsättning och när man kodar eller skriver på engelska så kör man amerikanskt.

Hakparanteser och sånt sitter smartare på det amerikanska. Jag vet att man kan köra något liknande i osx (men då är det inte lika smidigt som alt-shift utan någon treknappskombination, tror jag). Går det att få lika enkelt som på pc:n?

Om man kollar på ett swediskt t-bord och vill se ungefär var och hur den amerikanska enter-tangenten sitter och ser ut, så kan man föreställ sig att man tar bort enter-tangent, flyttar upp " * " till brevid " ^ " och sedan ersätter " * "s gamla plats, samt det som blir över från gamla enter-tangenten med den amerikanska enter-tangenten.

man kan ändra till (i princip) vad som helst man tycker är smidigast i systeminställingarna.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-18 11:00

Om jag köper en MacBook Pro i USA fungerar det med strömgrejen i sverige?

själva transformatorn klarar både 110 och 220 volt, men du behöver någonslags adapter för själva stickproppen.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-18 16:57
Ursprungligen av gabriela:

själva transformatorn klarar både 110 och 220 volt, men du behöver någonslags adapter för själva stickproppen.

Okej. det är alltså en sån här du menar

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6104042/wa/PSLID?mco=163FB4A6&nplm=M8794&wosid=34obtbdInldu2hd30bnxWpn8VjE

Senast redigerat 2007-01-18 17:08
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-01-18 17:19

Bara för kul så har jag räknat ut följande priser.

Orginalpris på en MacBook Pro 15": 19 595 kr

Om man är studerande och har CNS-Kort så kostar samma mac 17 635 kr

Köper man Samma mac i USA kostar det 14 232kr, utan skatt tangentbords byte och ström adapter.
Räknar man med tangentbords byte Skatt(10%) och Ström adaptern, kostar det 17 031 kr Plus ev. frakt. om man låter en polare skicka över den till sverige dvs.

Om dom även kollar upp paketet i tullen så kommer du antagligen få lägga på ett par hundringar till.

Avslutningsvis är det alltså billigare att fråga en vän med CSN-Kortet att köpa en mac åt dig än att köpa en ifrån USA t ex.

rätta mig om jag har fel.. har bara läst Matte A

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-18 20:31

Tror några hundringar om tullen plockar den är ett understatement. Beror lite på om man törs skicka det oförsäkrat, för det är försäkringsbeloppet de går på i tullen...

Mitt japanska tangentbord hade bara en kringla-tangent, vilket var lite synd, sen låg vissa grejer som paragraftecknet på alt-6, vissa tangentbordskommandon i Aperture blev knepiga men överlag fungerade det väldigt bra. Passade på att byta när jag ändå var tvungen att byta moderkort och då blev det i princip bara kostnaden för det svenska utbytestangentbordet...

Jag såg en diskussion på macrumors forum angående hebreiska tangentbord till Macbook. Det skulle visst gå att ändra utseendet på tangenterna med hjälp av laser som bränner in de bokstäver eller tecken som man vill på de olika tangenterna.

Kolla in: http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=3637590#post3637590

Det fanns även en bild på hur det ser ut efter att man bränt in nya tecken på tangentbordets knappar:

1
Bevaka tråden