Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumt fel på FW disk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt i den pågående ryktes extasen tänkte jag slänga in en mindre spännande fråga.

Har en FW disk som jag precis raderat - jag testade disken med Skivverktyg - inga fel upptäcktes.

Men när jag ska skicka en bunt med filer till disken tar det så lång tid att jag tvingas avbryta.

Vad kan detta tänkas vara när inte skivverktyg säger något.

Vågar man använda disken?

Är detta en garanti fråga?

Kan man testa disken med något annat mer pålitligt program?

Tack o hej

  • Medlem
  • 2007-01-04 00:05

Jag hade en FW-disk som krånglade för några veckor sedan. Att formattera om den normalt var inga problem (fast disken funkade inte bättre för det), men när jag försökte radera den säkert (skriva nollor på hela disken) hängde sej Skivverktyg.
Den disken är numera utbytt på garantin...

ok låter som min disk.

Nu vet jag inte exakt hur längesedan jag köpte denna disk.

Kan detta gälla inom tre år.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-04 09:26

Prova att formatera den med alternativet att skriva nollor över den, bra sätt att kolla om det är fel på den.

Har också haft skumma fel med extern disk, USB emellertid. Ibland hävdade systemloggen I/O-error men det innebar inte fysiska fel på disken, snarare ett meddelande som operativsystemet slängde ur sig för slumpvisa fel (eller fel den inte kunde förklara). Felkod 36 var också något som ständigt återkom i Findern vid extern filkopiering.

Men jag laddade hem EasyFind, http://dl.filekicker.com/send/file/154551-BMWY/EasyFind.dmg.zip sökte efter dolda .DS_Store-filer, raderade dem och fortsatte kopieringen som om ingenting hänt. Märkligt är bara förnamnet.. Skivverktyg rapporterade hursomhelst inga fel.

Men prova DiskWarrior också, och se om det hjälper!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 23:35

Det skulle kunna vara trasiga block på disken, dvs garantiärende. Om den försöker läsa eller skriva på ett ställe på disken där något enstaka block är trasigt kan den få problem och stå långa stunder och försöka om och om igen...

För att få disken utbytt på garantin kan det vara bra att ha någon logg att visa upp. Bland annat Drive Genius och TechTool kan skanna efter trasiga block. Själv har jag använt Drive Genius, och tycker det fungerar bra. Eventuellt skulle du även kunna använda dd i terminalen och skanna efter trasiga block.

Ett sätt som nämnts tidigare är att testa att formattera om disken med alternativet att skriva nollor på den, då kommer förhoppningsvis de block datorn upptäckt som trasiga att tas ur bruk. Om det är alltför många trasiga block eller man har 'otur' kommer det misslyckas, och du bör kunna kräva en ny på garantin. Det bästa tycker jag själv, om det är trasiga block på den, är att försöka få den utbytt direkt. Vet inte om jag själv skulle lita på en disk om den haft trasiga block tidigare, men det kanske bara är en känsla...

Tackar tackar ska ladda ner o kolla samt leta reda på diskens kvitto.

Kan man kräva en ny disk om den har två block skadade som exempel, det finns ingen gräns för hur många som är ok. Ungefär som döda pixlar?

Gäller detta hela garanti perioden? Alltså 2 eller efter 2005 3 år?

Om det nu inte går att få disk på garanti - Är det då bara att kasta disken - är det lönt att utnyttja den till mindre viktiga saker?

1
Bevaka tråden