Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kim Jong den andre

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-03 20:59

I Rapports årskrönika som rullar framför mig visas händelser från året. Nordkorea har smällt av några kärnvapen och reportern presenterar den lille mannen i pyjamas som “Kim Jong den andre”?!
Kan hon inte läsa sina egna stolpar? Eller vet hon verkligen inte vad han heter?

Lololol!

Han kanske har fått en bebis som han klätt i blå pyjamas och glasögon och visat upp för folket? ^______^

Tänkte på det också. Kim Yong Il (ill) heter han väl?

fast han är ju nummer två, efter sin far...

Nja..fadern hette Kim Il Sung. Fortfarande inte Kim 2 Sung och han är trots sin död fortfarande president. Konstigt land.

Nog är han "Kim den andre" eftersom han ärvt sin faders diktatorskap.

Nej han fick inte ärva det eftersom fadern trots sin död har det kvar, han får bara förvalta det tills &%(&#% tar honom.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Nej han fick inte ärva det eftersom fadern trots sin död har det kvar, han får bara förvalta det tills &%(&#% tar honom.

Hmm, svårt att förstå ...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-01-03 22:03

Är det något som är lätt att förstå vad gäller Nordkorea, förutom det faktum att folket där svälter sedan decennier tillbaka?

Vilket folk? Städerna är ju öde, av alla non-propaganda bilder från Nordkorea så har jag inte sett en levande själ.

Ursprungligen av Le:

Är det något som är lätt att förstå vad gäller Nordkorea, förutom det faktum att folket där svälter sedan decennier tillbaka?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-01-03 22:12
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Vilket folk? Städerna är ju öde, av alla non-propaganda bilder från Nordkorea så har jag inte sett en levande själ.

Inte när det ska paraderas iaf.

Ursprungligen av Le:

Inte när det ska paraderas iaf.

Precis, men de få bilderna från detta stängda land visar en annan verklighet. Tyvärr måste man säga

Ja det är nog ett av världens mest förtryckta folk, förtryckta av sina egna ledare.

  • Medlem
  • 2007-01-03 22:51
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ja det är nog ett av världens mest förtryckta folk, förtryckta av sina egna ledare.

Ett av? Kan du komma på något folk som har det väre i det avseendet?

Ursprungligen av Baron:

Ett av? Kan du komma på något folk som har det värre i det avseendet?

Det skulle möjligen vara folket i Somalia

Har en kompis som var där förra hösten. Extremt reglerad vistelse naturligtvis, de fick bl a bo på ett hotell som låg på en ö. Men det var på en rundtur till ett lantbruk där det blev som mest parodiskt. Kvinnan, som berättade om gården, drog även en historia om när den store Ledaren var på besök... Han hade stått och beundrat ett träd. Efter en stund hade han vänt sig om till människorna som var med honom och sagt.. "Det här trädet har 174879 löv". Människorna på gården bestämde sig för att räkna löven och mycket riktigt... 174879 st..
Kvinnan hade varit mäkta stolt över sin ledare.

En bekant till familjen var stationerad som FN utsänd vid stilleståndslinjen under massa år, träffade en sydkorean som han sedemera gifte sig med mm. Han har besökt Nordkorea ett flertal ggr och har berättat många intressanta saker, som man senare hört av andra men väldigt lika upplevelser. Senaste läste jag om Nordkorea i SAS in-flight tidning (vad den nu heter, november numret).

Lite saker (från blandade källor)

Den gamle ledaren, är som sagt fortfarande ledaren och var dyrkad som Gud av folket. Så tårarna man såg under den 3 år långa sorgeperioden efter hans död var äkta vara, inget påhittat och regisserat. Folket trodde ju stenhårt på att jorden skulle gå under efter hans död.

Det stora höghuset/hotellet som ligger i Pyoungyang som byggdes för att visa världen att NK minsann kan, blev tyvärr så snett att hissarna i huset inte går att använda, dom skrapar mot väggarna. Huset står mer el mindre tomt.

Gardiner finns knappt, då kan man klassas som revolutionär samhällsomstörtare och kan räkna med ett skott.

Elransonering varje dag året runt, stadsdelar har el vissa timmar.

Finns 3 olika valutor/sedlar. Sedlar som används av folket, sedlar som framställdes före revolutionen = sedlar som faller i bitar. Modernare sedlar som används av de styrande, myndigheter, militären osv, samt nytryckta sedlar aldrig använda som ges till de fåtal turister och utlänningar som besöker NK. Dollarkursen är 1:1 och du kan inte växla tillbaks valuta när du lämnar landet, vare sig inom NK el utanför.

Kollar man noga på officiella bilder från NK där man ser "vanligt" folk så kan man ibland urskilja uniformsdelar som tittar ut under de "vanliga" kläderna.

De som varit i NK har ju minst en turistguide per grupp ofta per person, man får bara fotografera det dom tycker är fina motiv, bilar som rullar återkommer ofta då dom kört runt kvarteret, blir lite tjatigt efter några varv men gudierna påpekar den livliga trafiken.

Artikeln i SAS tidningen tog upp en resa som gjordes med minibuss, på 5 filiga motorvägar osv.. den ENDA trafik som möttes under 1h var några åsnekärror samt pojkar som spelade fotboll.. på motorvägen!!! säger något om trafikläget där.

Tror DU inte på detta, ta en titt på google maps, http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Py?ngyang,+North+Korea&ie=UTF8&z=12&t=k&om=1

En huvudstad utan bilar.. finns knappt en enda bil, vid centralstationen kan man se lite bilar/bussar och lite folk i övrigt är det mer el mindre både bil och folk tomt.

En kul grej är den stora paradgatan som brukar återkomma i alla officiella bilder samt under militärparaderna. Typ 6-7 filig, MEN kolla på googlemaps, oj bakom kröken på den gatan blev den visst 1-2 filig genast. En krök man aldrig ser bakom på bild/film från NK.

Faktum är att du kan zooma rakt ned från den där länken ovan så hamnar du vid det stora masoleet samt den stora paradgatan, som lite uppåt går ihop med en liten gata o blir.. just det liten.

Landet är alltså brutalt hjärntvättat och de som bor i landet vet ju inget om världen utanför, utlänningar är onda osv.. inte deras fel, regimens kan man lugnt påstå utan o direkt ljuga. Synd om de där människorna, landet har ju delvis rätt sjysst natur o kunde nog dra turister om det hade varit annorlunda.

Kan rabbla upp mer skeva saker om landet men nu ska jag titta lite på tv.

Ursprungligen av Jürgen B:

den ENDA trafik som möttes under 1h var några åsnekärror samt pojkar som spelade fotboll.. på motorvägen!!! säger något om trafikläget där.

Tror DU inte på detta, ta en titt på google maps, http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Py?ngyang,+North+Korea&ie=UTF8&z=12&t=k&om=1

Bisarrt! Det ser spöklikt ut.

Chernobyl är en annan plats som det känns märkligt att kika på från ovan.

  • Medlem
  • 2007-01-03 23:24

Jag kommer inte särskilt nära på Googlmaps...

  • Medlem
  • 2007-01-03 23:27
Ursprungligen av Baron:

Jag kommer inte särskilt nära på Googlmaps...

Om du försöker att titta på kartan som kommer upp efter att ha klickat på länken så hamnar du fel. På min karta står det att jag tittar på Coffeyville. Klicka på "Did you mean Pyongyang?" så får du rätt karta.

  • Medlem
  • 2007-01-04 00:42
Ursprungligen av Giggs:

Om du försöker att titta på kartan som kommer upp efter att ha klickat på länken så hamnar du fel. På min karta står det att jag tittar på Coffeyville. Klicka på "Did you mean Pyongyang?" så får du rätt karta.

hehe...

Ja vad fan var det där, märkligt.. tryckte också på den pga min dåliga stavning men sen när jag väl var där tog jag link to this.. o körde den länken, funkade första gången jag klickade på den härifrån men inte nu.. o ja som skulle kolla tv

Nån teckenkodning som går fel på "õ" tecknet gissar jag. Tecknet i fråga går faktiskt inte ens o lägga in här, blir ett "?" istället. Skumt.

  • Medlem
  • 2007-01-03 23:32
Ursprungligen av Jürgen B:

o ja som skulle kolla tv

Kan rekommendera "1900" som går just nu och i morgon på tvåan.

*kollar själv*

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 08:05

Jag kan ha det bra jävligt ibland också

Yes!!

  • Medlem
  • 2007-01-04 08:50
Ursprungligen av Yes:

Jag kan ha det bra jävligt ibland också

Yes!!

Under Fredrik Reinfeldt den andre?

Såhär ser det ut på koreahalvön nattetid.

Den stora ljusa fläcken är ju Seoul, gränsen ser man också rätt bra från Seoul som ett streck snett uppåt höger. Norröver är det svart.. el ja mörkblått då, nordkorea by night.

Senast redigerat 2007-01-04 14:26

Hon är inte den förste som gör det här misstaget: http://www.olestig.dk/sprog/koreansk.html

Jag har nu skickat ett mail till Rapport, där jag frågar varför de kallar honom "den andre". Återkommer här med ett eventuellt svar...

Ursprungligen av Jürgen B:

Såhär ser det ut på koreahalvön nattetid.

Rolig bild, var fick du tag i den :eek:

Här är svaret jag fick från Rapport:

"I gårdagens förstasändning av Rapports årskrönika kallades Nordkoreas ledare Kim Jong il felaktigt för Kim Jong den 2:e. Rapportredaktionen ber oförbehållsamt om ursäkt för detta misstag och ansvaret faller uteslutande på mig själv som ansvarig utgivare eftersom jag granskade krönikan innan den sändes och inte uppmärksammade felsägningen. Vi har har nu åtgärdat felet och det kommer alltså inte att upprepas i kommande återutsändningar av krönikan.

Med en skammens rodnad över kinderna.

mvh
Per Yng
Redaktionschef och ansvarig utgivare
Rapport"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 16:35

Haha, kul svar ändå.

Yes!!

Bevaka tråden