Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säljer man immateria?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-03 20:56

Hej!

Jag är 19 år och ska efter lumpen ge mig ut å börja plugga. Men världen är så stor och jag har ingen aning om hur den funkar. Så det jag tänkte var att jag kunde bolla lite frågor med alla er kreativa här på mitt favorit mac forum (vet inte om detta var rätt del av forumet att ställa dessa frågor på...).

Det jag undrar är hur det går till om jag vill tjäna pengar på immateriella saker...

T.ex har jag en idé till ett dataspel, jag vet att jag inte kan ringa upp Blizzard och få dom att göra den direkt men vad är första steget?

Sedan skriver jag på några manus som jag hoppas att jag ska bli klar med någon gång, vad gör jag med dom?

och en tredje fråga, kan man ta patent på en idé eller manus inann man börjar skicka runt den så att ingen snor den och isåfall hur funkar det?

Tack på förhand // Kalle

En idé har du upphovsrätt till så lagligt sett kan (läs: får) ingen sno idén.

Jag pluggar just nu Dataspelsutveckling på högskolan i Skövde och nåt sånt kanske kunde vara en bra start. Min utbildning är uppdelad i tre program: Grafik (det jag går) - de som gör all trede och ritar konceptteckningar och sånt, Programmering - de som knackar ihop spelen samt design - det du nog vill bli, de som hittar på spelen och spelmoment och bestämmer hur allt ska funka i spelen. Jag vet inte hur stor din idé är, men man får göra en del spel på den här utbildningen. Vi har haft två projektarbeten där vi fått göra vilken sorts spel vi velat och det har varit ganska kul.

Annars tror jag nog att man som designer får jobba sig upp från botten. Det behövs en hel del designers i stora spelprojekt som hittar på banor och hur monster ska attackera och som balanserar spelen så de blir lagom svåra och så där. Alla kan inte vara Shigeru Miyamoto, men är man duktig och har många bra idéer så får man kanske till slut skapa sitt eget mästerverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 23:54
Ursprungligen av Laseranders:

En idé har du upphovsrätt till så lagligt sett kan (läs: får) ingen sno idén.

Nej, upphovsrätten skyddar inte idéer. Den skyddar konstnärliga verk. Texter. Teckningar. Programkod. Om de har verkshöjd.

För skydd av idéer, se patent. Det är dock tveksamt huruvida programvara kan skyddas av patent.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 23:54
Senast redigerat 2007-01-04 00:05
  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 23:21

också intresserad av detta. har för mig att jag läst att man kan skriva kontrakt som ungefär går ut på att "om vi inte använder detta får vi inte sno idén", men jag vet inte om det verkligen funkar så, och isåfall hur ett sådant utformas för att det ska ha laglig bärighet och samtidigt vara värt att skriva på för motparten (inte så kul för ett företag att skriva på ett kontrakt som helt hindrar dem från att uppfinna i ett visst område).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-03 23:49

Jag har en kusin som skrev en låt och inann han skickade in den till ett skivbolag så skickade han den i ett rekommenderat brev till sigsjälv... är det en bra idé men manus också kanske?

1
Bevaka tråden