Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire försvunnen!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-03 11:51

Efter några dagars julledigt kommer jag tillbaks till kontoret och då funkar inte Firewire-anslutningarna överhuvudtaget! Varken extren Laciedisk (D2 Bigdisc), ljudkort (M-audio Firewire 1814) vill funka längre.
När jag kollar Systeminfo / Firewire så finns där ingen text alls. Vad kan ha hänt? Kan Firewire-kortet ha gått sönder av sig själv? Finns det något sätt att kolla nåt när det gäller sånt här?
Hoppas nån kan tipsa - snabbt.
/smått desperat

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 12:26

Antar att du provat med det gamla vanliga.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-03 13:27

"det gamla vanliga" - att starta om eller vad menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 13:30

Ja. Och t ex reparera skivbehörigheter och sånt.
Jag har också blivit av med FW, men fick tebax det efter behörighetsreparation och omstart. Men jag kanske bara hade tur.

Jag har fått tillbaka en "förlorad" FireWire-anslutning genom att tillfälligt ansluta den externa hårddisken som inte ville dyka upp, till en annan Mac.

Förklaringen kan vara att hårddisken/anslutningen kommit i någon sorts ofas med den ursprungliga värddatorn, kanske genom en tvingad omstart eller något annat avbrott.

Starta om, zappa p-ramet, reparera skivbehörigheter etc. är nog det smidigaste att testa först.

Håller med. Töm minnet som håller reda på all perifialutrustning. Det kallas att zappa pramen. Du hittar info om hur genom att söka här på 99mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 15:12

Men FW borde ju synas i systeminfon även om anslutningen kommit i ofas...
Det gör det på denna PB just nu, fast inget är anslutet.

FireWire-buss:

Maxhastighet: Upp till 800 Mbit/sek

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-03 15:54

"Men FW borde ju synas i systeminfon även om anslutningen kommit i ofas..."
Tyvärr är det alldeles tomt i detta fönster. Ska prova att reparera behörigheter och kanske också att zappa pramen (vad detta nu kan vara!)
Tack så länge, tar gärna emot fler tips

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-03 16:25

Nja, tyvärr gjorde varken behörighetsreparation eller att zappa pramen nån skillnad. Men gjorde jag rätt: Jag startade om, hörde startljudet, tryckte ned äpple+alt+p+r, släppte när ljudet kom igen - sen startade osx som vanligt.
Finns det någon mer mirakelkur att försökasig på?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 16:31

Man bör låta startljudet låta 2-3 ggr.

Hej
Du ska trycka ner knappkombinationen efter att du startat, men innan startljudet hörts och hålla knapparna nere tills startljudet hörts 3 eller fler gånger. Det gäller alltså viss fingerfärdighet och snabbhet, men det går med lite övning.
Lycka till
Lennart

Låter väldigt underligt att du ska ha brännt båda portarna. Att en port bränns har ju hänt. Men båda... dete är mer ovanligt.
Hmm... jag undrar jag. Du har inte råkat fingra i systemet? Tänkte mer på... om nån kext-fil är trasig eller så. Vet inte hur det skulle yttra sig i systemet då. Kan tänka mig att FW försvinner från Systeminfolistan då.

Som sagt, varför inte prova det som löste problemet för mig? (Se ovan)

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-04 09:22

Hmmm, undrens tid är icke förbi! När jag kom tillbaks till mitt kära kontor tänkte jag lite småfånigt att: "ibland lagar sig saker över natten" och gissa omjag blev förvånad när FW nu plötsligt funkar igen! Undrar om Apples servicetomte varit här under natten...
Bra, fast lite läskigt känns det inte veta varför saker händer. När händer det nästa gång och hur pressat är läget då..? Tack för all hjälp och tips.
/ola

Sedan har vi klassikern: en trasig FW-kabel. (Dessa kablar verkar vara mycket känsligare för att böjas och i åldras i största allmänhet än exempelvid USB).

Har en MacPro som server där Perlessdiskarna fungerar utmärkt via Firewire men LaCie Bigdisk 600 GB vill inte fungera tillsammans med Retrospect.
Gick bra ända tills för någon vecka sedan, efter ett strömavbrott.

Diskarna dyker upp på skrivbordet efter långt om länge men Retrospect hittar dem inte. Har två olika BigDisk.
Spelar ingen roll vilket firewireport jag använder, 400 eller 800, fram eller baksida.

Har provat att köra skivkontroll, den hittar fel som inte går att reparera, jag formaterar om skivan, den hittar inga fel längre. Men problemet återstår.

Känns inte bra att leva utan backup på klienterna.

För att göra tråden komplett

Nätdelen till LaCies Bigdisk Extreme hade gått sönder och dessutom förstört den ena disken så den inte gick att reparera.:'(

Med ny nätdel fungerade den andra igen.

Garanti som tur är

1
Bevaka tråden