Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför måste diskarna starta vid program start?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-30 11:34

Hejsan

Det är så att jag har 4 st externa lacie d2 diskar. En på 320gb 1 st 500gb och 2 st 1TB.

Dom går ju ner i vila när dessa inte andvänds. Men om jag tex startar ett app tex vlc eller dvd spelaren så måste alla diskarna dra igång innan det programet starar. Det resulterar såklar i en badboll som snurrar. Samma sak när jag ska spara något. Då måste diskarna dras igång och sen kan jag välja min målplats. Som alltid är den lokala disken!

Hur kommer detta sig? Är det någon program som grisat ner mina diskar? Den på 320gb har jag musiken på så den snurrar ju ofta. Men de andra har jag bara dokument och filmer på!

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-02 23:12

Är det ingen som har koll på detta?

I spotlight kan jag bara sätt integritet på 3 utav dessa 4 diskar...

Hur kommer det sig?

Senast redigerat 2007-01-02 23:45
  • Medlem
  • 2007-01-02 23:28

Det där har jag också stört mig på. På min ena Lacie så har det av någon anledning dykt upp en mapp som heter "skrivbord". Kan det vara en pusselbit i detta ockulta mysterium? För mig är det dessutom olika diskar beroende på vilket program det är. Men programmen har i sig inget med diskarna att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-02 23:45

Jo det har jag också lagt märke till ibland. Nu när jag startade om daton så märkte jag att datorn behövde dra igång diskarna för att stängas av. Och sen när jag startade den igen så behövde det dra igång även då! Och såklart så står allt stilla och tuggar tills dessa har gått igång!

Detta tycker jag börjar att bli märkligt!

Den disk som jag inte kan lägga till bland spotlight är fat 32 formaterad. Spelar det någon roll?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 01:02

Har en FAT32 tror jag inte den indexeras alls.

För övrigt; om ett program vill veta vilka diskar som finns tillgängliga (t.ex. VLC) så kommer dessa att behöva startas på begäran av programmet. Inte mycket att göra åt saken.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-01-03 02:38

Det är för att datorn kollar efter förändringar. Du kan nog inte göra något åt det.
Om tex DVDspelaren/VLC startar så kollar den på alla anslutna enheter om den finns något där som den har att göra med.
När den stänger av sej så kollar den att alla diskar är ok och sen stänger ev öppna filer innan den stänger ner sig själv.
Mapen skrivbord kan den få för sej att skapa ibland, inget att bry sej om, släng den om du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 16:18

Men man måste ju kunna spriva regler för tex vlc att den inte skall kolla på dessa diskar?

Nu när jag inte kan lägga till min FAT32 disk hos spotlight så startar den varje gång jag skall söka i spotlight. Så något är det som den vill iaf!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 18:47
Ursprungligen av atomlab:

Men man måste ju kunna spriva regler för tex vlc att den inte skall kolla på dessa diskar?

Måste? Tror inte det. Men det är ju open soruce, du kan ju alltid koda om det...

Ursprungligen av atomlab:

Nu när jag inte kan lägga till min FAT32 disk hos spotlight så startar den varje gång jag skall söka i spotlight. Så något är det som den vill iaf!

Yep, förmodligen så kollar den vilka diskar som är anslutna eller dylikt. Inte mycket du kan göra åt saken.. Koppla ur den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 18:50

Den heter Music. Gissa vad som ligger där och vad som är igång alltid när jag är hemma! Kan det vara iTunes! hehe

Att den är fat32 är för att den är ibland ute och vandrar och hämtar material ifrån windows maskiner. Har iof en 200gig portabel disk nu som jag kan ha det till Har bara inte orkat att lägga om allt.

1
Bevaka tråden