Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapad domän?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 15:45

De senaste 2-3 dagarna så har jag fått "Failur notice mails" på mails jag inte skickat, kollar man på dom så är dom skickade med min domän som avsändare dock utan rätt början på adressen, typ fgrter@min domän.. Vad är det? Har min domän blivit kapad av spammare eller är det en ny form av spam?

Tyvärr en väldigt vanlig form av spam. Någon har hittat din domänadress och använder den som avsändare för sina spam.
Jag har till och med fått spam med min egen adress som avsändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 15:51

Fan,, jag skulle nog kunna plocka bort knäskålarna utan bedövning på vilken spammare som helst.... Dock tycker jag att det är flummigt att jag får failure notice på dessa mails. Spam problemet måste lösas, det blir bara värre och värre, hela e-post funktionens framtid står på spel om dessa jävla nollor får fortsätta. Inför 80 år i fängelse eller lobotomering som straff, det är bara att välja..

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-01-03 19:29
Ursprungligen av Fredric:

Fan,, jag skulle nog kunna plocka bort knäskålarna utan bedövning på vilken spammare som helst.... Dock tycker jag att det är flummigt att jag får failure notice på dessa mails. Spam problemet måste lösas, det blir bara värre och värre, hela e-post funktionens framtid står på spel om dessa jävla nollor får fortsätta. Inför 80 år i fängelse eller lobotomering som straff, det är bara att välja..

För att förtydliga:

Man kan skicka mail som ser ut att komma från vilken adress som helst, t.ex. din. Eventuella svar (och kunde-inte-levereras-besked) kommer till den påstådda adressen. Det behöver alltså inte vara någon som skickar mail från din utgående mailserver.

Det finns dock en möjlighet att spammare skickar mail från dig "på riktigt", t.ex. om du har nån sorts mailkontaktformulär på din sajt, som inte är säkrat ordentligt. Se t.ex. http://www.stevedawson.com/article0015.php.

I e-brev följer det med dold information om vilken väg brevet tagit. I det senare fallet kommer man se att de kommer från ditt webbhotells mailserver, och man står risken att nån blockerar den som en spamserver. Om spammare bara fejkar adressen men mailar från en annan server, är det mindre illa, men förstås trist om nån tar dig för spammare.

Att du får failure notice betyder att spammaren inte bara använt din adress som avsändare, han har också slumpat fram adresser att sända till.
Får ofta från vår mailserver ndn:s på adresser som aldrig funnits, dvs någon skickar mail till alla möjliga förnamn@din domän.se och hoppas att något träffar.

1
Bevaka tråden