Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in Fast ip-adress?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 15:09

Hej!

Hur gör jag för att ha samma IP-adress hela tiden? Den ska alltså inte byta mellan flera olika.

Tack på förhand!

Du måste ge mer info. Har du en router? Vilken isåfall? Eller menar du samm IP som du får tilldelat från din ISP? Ge lite mer info.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 15:18

jag är inte så haj på detta men jag har en Airport Extreme.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 15:19

Jag har BBB som internet leverantör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 15:39
Ursprungligen av jocke_mtb:

jag är inte så haj på detta men jag har en Airport Extreme.

Menar du fast IP ut mot internet eller på en dator?

Behöver du fast IP för att kunna nå datorn utifrån är det ofta billigare att använda dyndns.org så håller den reda på vilket IP du har och du får en dns adress som är fast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 16:50

Som beskrivits ovan löser ditt problem.
/red oj ni var snabba ..

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Behöver du fast IP för att kunna nå datorn utifrån är det ofta billigare att använda dyndns.org så håller den reda på vilket IP du har och du får en dns adress som är fast.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 15:49
Ursprungligen av desh:

Menar du fast IP ut mot internet eller på en dator?

Jag menar fast IP mot intrenet.

Antar att du menar den publika adressen ut mot internet. Beroende på om din internetleverantör tillåter fasta ip-adresser så borde du fått en sån. De flesta leverantörer har dock DHCP som standard..

Menar du intern adress mot din router så kan du ställa in det i denna.

Förtydligade rubriken på tråden

Vet inte hur det är nu, men BBB har haft fast IP som tillägg för deras ADSL-tjänst (förutsatt att det är det du har). Kolla på deras webbplats eller kontakta kundtjänsten så bör du få reda på vad som gäller.

Om du inte har ADSL, utan ett jack i väggen som mig, så är det inte så mycket att göra. Se till att inte stänga av Airport Express, då kommer den behålla IPadressen jäkligt länge i alla fall. Har inte bytt min IPadress på flera månader just tack vare att jag aldrig stänger av min router.

Det går ju alltid att ringa BBB och fråga dom vad det kostar att få ett fast IP.

Har kan du läsa om vilka BBB-abbonemang som har fast ip.

http://www.bredband.com/wps/portal/foretag/foretagsservice/fragorochsvar

Om du förklarar varför du måste ha fast IP så kanske vi kan hjälpa dig med alternativa lösningar till fast IP.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 16:38
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Om du förklarar varför du måste ha fast IP så kanske vi kan hjälpa dig med alternativa lösningar till fast IP.

okej, det är så att en av mina kompisar behöver komma åt vissa filer på min dator.
Så jag använder ett program som heter Rumpus och i det programmet finns en funktion som gör det möjligt att genom en webbbläsare ansluta till min dator som en vanlig hemsida.
Och då skriver man in min ip-adress i webbläsaren och då tycker jag att det blir lite jobbigt när jag hela tiden måste berätta för min kompis vad min nya ip-adress är.

Förstod du hur jag menade?

Det finns tjänster för att få ett hostname som kopplas till din adress, sen kör du en liten klient på datorn som håller adressen uppdaterad med ditt hostname.

Då ansluter din kompis till, jocke.dyndns.org, eller nåt liknande (som du bestämmer)

Du kan registrera en adress gratis här: http://www.dyndns.com/

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 16:48
Ursprungligen av Johan S:

Det finns tjänster för att få ett hostname som kopplas till din adress, sen kör du en liten klient på datorn som håller adressen uppdaterad med ditt hostname.

Då ansluter din kompis till, jocke.dyndns.org, eller nåt liknande (som du bestämmer)

Du kan registrera en adress gratis här: http://www.dyndns.com/

Jag har gjort en nvändare på den där sidan nu men jag förstår inte hur man gör sedan?

Liten guide vore bra?

1 Logga in
2 Klicka på "Services"
3 Välj sen "Static DNS" i listan.
4 Klicka på "Create Hosts"
4 Välj ett hostname (typ jocke.mine.nu)
5 Kolla så att ipadressen stämmer (den väljer automatiskt den adress du surfar från)
6 Klicka på Add host.
7 Klicka på Support.
8 Klicka på Download update clients
9 Ladda hem klienten och följ bilderna på sidan för att få igång den.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 16:57

Tack så mycket, ska kolla om en stund om det funkar!:p

Ofta stöder routern dyndns så då behövs ingen klient. Se bifogad bild ur min hemmarouter.

Har han bara en Airport Extreme (som han skriver ovan) o inget annat så måste han nog ha en klient, Apples Basstationer har inte nåt stöd vad jag vet.

Har aldrig tittat i en sån

1
Bevaka tråden