Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Etanol

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köra bil till Gävle nästa helg, från Göteborg. Fått fatt i en bra och billig hyrbil hos lokala bensin- och korvkrängaren. Men det är en etanolbil.

Så; hur ser det ut med etanoltillgången i Sveriges avlång land? Problem eller ej? Ska köra, som sagt, från Göteborg via Örebro till Gävle. Och tillbaks.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 12:56

Se på fan, gubben kom och räddade dan. Tackar och bugar, sprit får det bli!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 13:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Se på fan, gubben kom och räddade dan. Tackar och bugar, sprit får det bli!

Det är ju fan att vi gamla senila gubbar ska behöva tala om för ungdomarna hur man Googlar.;)

Tack du med!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-01-03 14:19

Finns nog inte så många E85-bilar som inte går finfint på E05 (BF95 ).
Faktum är att de flesta E85-bilar idag går billigare på BF95 istället för E85 eftersom priset på E85 har stigit kraftigt på sistone och de drar _betydligt_ mer E85 än BF95! Typ 30% eller mer.
Har man inte en SAAB BioPower med lite extra krut i så tror jag nog att de flesta E85-bilägarna i första hand ser till förmånsvärdet (eftersom de flesta går som företagsbilar) och tankar vidare med BF95 som förr så att säga.

Ursprungligen av bollman:

Finns nog inte så många E85-bilar som inte går finfint på E05 (BF95 ).
Faktum är att de flesta E85-bilar idag går billigare på BF95 istället för E85 eftersom priset på E85 har stigit kraftigt på sistone och de drar _betydligt_ mer E85 än BF95! Typ 30% eller mer.
Har man inte en SAAB BioPower med lite extra krut i så tror jag nog att de flesta E85-bilägarna i första hand ser till förmånsvärdet (eftersom de flesta går som företagsbilar) och tankar vidare med BF95 som förr så att säga.

Förutom om man som i Göteborg får gratis parkering om man kan visa upp att man tankar etanol. Då lönar det sig fortfarande.

För övrigt är det ett tecken på jäkligt kass personlighet att glida runt med en etanolbil och tanka bensin. Då kan man lika gärna kliva ut ur garderoben och köpa valfritt V8-monster.

  • Medlem
  • 2007-01-03 16:02

Jag har köpt en E85-Volvo helt utan tanke på förmånsvärde (eftersom jag har köpt den själv). Jag tankar E85.

Lyssna inte på Bollman. Han tror att alla svenskar är lika intresserade av ***-förlängning som han...

Ursprungligen av Baron:

Han tror att alla svenskar är lika intresserade av ***-förlängning som han...

Tänkte slänga in det uttrycket, men vågade inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 17:08

om alla bilister gör som mig & baron kanske man vågar köpa havstomt ett par år till...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-01-03 17:48
Ursprungligen av Jonaz:

om alla bilister gör som mig & baron kanske man vågar köpa havstomt ett par år till...

...och det tror ni att vi unnar er?!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-01-03 19:58

Haha!
Ja, jag har ju kontakter och tittar på möjligheter att E85-konvertera min cabbe som ju har samma motor som SAAB BioPower i stora drag.
Det som retar upp mig är att man inte tittar på att få ner E85-priset för att få folk att låta bli att tanka BF95 istället.
Det är ett grymt trubbigt instrument med dagens "rabatter" på E85-bilar. Det kan ju lätt missbrukas...

  • Medlem
  • 2007-01-03 20:08

Det håller jag verkligen med om. Men politik handlar inte om att göra den lille mannen på gatan (bokstavligen, i det här fallet, hehe) glad, utan om att kittla storfinansen på rätt ställen...

Här i Norrköping kan man fortfarande köpa E85 för under 8 kr och då lönar det sig.

Om ni är i närheten av Trollhättan kan jag tipsa om att priset på E85 brukar vara ca. 1 krona lägre på Shell vid Saab ANA, jämfört med i t.ex. Göteborg. Samma prisskillnad brukar det ibland även vara på Preem vid Saab teknisk utveckling.

  • Medlem
  • 2007-01-10 17:14

Om politikerna och "oljekartellen" vill att jag ska tanka E85 då får de fanemig se till att E85 är återigen lönsam att tanka som den var från början. I dagsläget vinner E05.

1
Bevaka tråden