Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring Mac Pro

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-23 23:50

Planerar inköp av en Mac Pro för personligt bruk och har en hel del frågor. Flertalet är troligtvis redan svarade på ber om ursäkt i såfall, men det är sent och jag har ont i huvudet och kommer gå och lägga mig strax så jag orkar inte söka igenom hela forumet för alla svar. Ser fram mot vettiga svar! Tack på förhand! Och här kommer frågorna:

1) Vad skall jag satsa på, CPU eller ram? 2 Ghz och 2 GB ram eller 2,6 Ghz och 1 GB ram?
2) Hur viktigt är det att köpa till Applecare?
3) När kommer det bättre grafikkort till Mac Pro? Bästa är ju X1900 XT... Inget X1950 XTX snart eller för den delen 8800 GTX? Nya radeon släpps väl dessutom snart...
4) Hur mycket låter det från datorn? XT1900 är väl t.ex. rätt ljudlig?
5) Går det att göra något åt bullret om nödvändigt? Mac Pros datorlåda är den mest genialiska lösningen jag sett på datorlådor. Verkar väldigt enkel. Dock känns det som att det därmed också inte blir lika enkelt att byta fläktar eller sätta in vattenkylning. Hur är det med det?
6) Hur är det med värme? Har läst att Macbook Pro har haft problem med värmen, samma problem med Mac Pro? Vad ligger temperaturen på vid vila och ansträngning?
7) Några problem med att köra Windows? Spel och annat funkar det som vanligt? Något som inte funkar?
8) Någon som testat Windows Vista på Mac Pro?
9) Hur många olika OS i samma dator kan man köra via Bootcamp? Har bara sett två samtidigt... men vet att man kan köra bl.a. Linux också.
10) Har en massa SATA hårddiskar till min gamla PC, kommer dom att funka till min Mac Pro?
11) Det följer med en Mighty Mouse när jag beställer Mac Pro och den går tydligen inte välja bort. Är den så bra att det är värt att satsa på en Mighty Mouse trådlösa variant eller skall jag välja den med kabel och sälja den på ebay och köpa en bättre mus från Logitech för pengarna?
12) Vad får man göra med sin Mac Pro utan att garantin ryker? Eller jag kanske skall fråga, vad får jag INTE göra med min Mac Pro?
13) Hur länge skall jag vänta innan jag köper en Mac Pro? Gissar att det snart släpps nya versioner, med bättre konfigurationer? Finns väl inget värre än att köpa en dator (eller någon annan pryl för den delen) och en vecka/månad efter så släpper de en ny version...
14) Kommer Leopard kräva något från Mac Pro som inte finns på dagens datorer? Dvs skall jag vänta med att köpa min Mac Pro ända tills Leopard släpps?
15) Några program som man absolut "måste" ha? Office är väl rätt givet. Några andra? (Tänker främst på priset)
16) Hur är andrahandsvärdet på macarna om jag om något år skulle vilja byta upp mig?
17) Hur ofta bör man köpa ny mac? Apple är ju rätt kända för att vara dåligt bakåtkompatibla och komma med nya lösningar som man måste köpa en ny dator för att kunna använda.
18) Hur är kompabiliteten med Windows Mobile?
19) Hur är ljudet på en Mac Pro? Ljudchip/Ljudkort? Är Macen kompatibel med "pc" ljudkort? Creative X-Fi t.ex?
20) Är Wifi något att satsa på? Wifi känns inte direkt säkert... kommer jag ha någon nytta av det? Är det enkelt att köpa till sedan?

*puh* Tror det var allt! Puss o kram!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-24 00:33
Ursprungligen av C.K.:

13) Hur länge skall jag vänta innan jag köper en Mac Pro? Gissar att det snart släpps nya versioner, med bättre konfigurationer? Finns väl inget värre än att köpa en dator (eller någon annan pryl för den delen) och en vecka/månad efter så släpper de en ny version...

Jag hade väntat iaf till efter januaripresentationen. Den Mac Pro som de har nu tycker inte jag är en speciellt bra arbetsstation. Enligt min åsikt borde det moderkortet och den uppsättningen begränsas till bladservern. Kanske fanns det inget färdigt alternativ för arbetsstation från Intel färdigt när Apple kände att de var tvungna att lansera den nya Intelbaserade Mac Pro som ersättning för PM G5. Den är mest lämpad för att skyffla enorma mängder små data. För att kunna vara riktigt snabb på det får den tyvärr vissa nackdelar i prestanda jämfört med andra likvärdiga, mycket billigare system.
Min förhoppning är att de lanserar något vid nästa presentation. Men det kan också vara så att det är medvetet från Apple för att de inte vill ha ett billigare snabbt system som kan kunkurrera med deras egna andra produkter (imac. mini). I vilket fall så är det detta som hindrar mig från att ersätta mina PCs och gamla iMac med en enda ny Mac.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-11-24 10:46

Är också i köpartagen och har också en del osvarade frågor som stämmer bra överens med dina frågor, så jag följer denna tråd med spänning och hoppas på att någon sitter inne med svaren.

Ursprungligen av Beleg:

Enligt min åsikt borde det moderkortet och den uppsättningen begränsas till bladservern. Kanske fanns det inget färdigt alternativ för arbetsstation från Intel färdigt när Apple kände att de var tvungna att lansera den nya Intelbaserade Mac Pro som ersättning för PM G5. Den är mest lämpad för att skyffla enorma mängder små data. För att kunna vara riktigt snabb på det får den tyvärr vissa nackdelar i prestanda jämfört med andra likvärdiga, mycket billigare system.

Kan du uteckla detta?
Vad är det som de har bantat ned på jämfört med andra system?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-03 08:45

Såg nåt löst test på Ati:s nya grafikkrets R60 nu, vore ju trevligt om de stoppar i en uppdaterad version av grafikkortet när nästa MacPro kommer.
Hur har det varit tidigare, eftersom jag är såpass färsk i mac-världen så har jag dålig koll på hur det har sett ut tidigare. Har det varit gigantiska skillnader mellan revideringarna eller har de helt enkelt stoppat i det som var "värst" just då?

Jag får väl lugna mig till den 9:e först och främst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 15:28

Jag tyckte att X1900 lät för mycket. Jag bytte därför fläkt till denna http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=90 , blev mycket bättre och kortet har inte brunnit upp ännu i allafall :-).
Körde i en dag med standardkortet som inte har någon fläkt och då låter den knappt något alls. Så det är nog enbart X1900 kortet du kan störa dig på beroende på hur känslig du är.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-24 15:42
Ursprungligen av Stickan:

Jag tyckte att X1900 lät för mycket. Jag bytte därför fläkt till denna http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=90 , blev mycket bättre och kortet har inte brunnit upp ännu i allafall :-).
Körde i en dag med standardkortet som inte har någon fläkt och då låter den knappt något alls. Så det är nog enbart X1900 kortet du kan störa dig på beroende på hur känslig du är.

Är väldigt känslig... Hur enkelt/svårt är det att byta fläkt på ett grafikkort i Mac Pro jämfört med en vanlig "pc"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 10:59
Ursprungligen av C.K.:

Är väldigt känslig... Hur enkelt/svårt är det att byta fläkt på ett grafikkort i Mac Pro jämfört med en vanlig "pc"?

Det är ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-25 11:00
Ursprungligen av Stickan:

Det är ingen skillnad.

Eller lite lättare med tanke på hur lätt det är att få in/ut kortet ur lådan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 15:48
Ursprungligen av C.K.:

4) Hur mycket låter det från datorn? XT1900 är väl t.ex. rätt ljudlig?

Noll och ingenting. Jag har iofs 7300-kortet i min, men fläktarna varvar i princip bara upp när jag gör EFI-uppdatering. Sitter i öppet kontor och när alla gått hem och allas (utom min) datorer är av hör jag fortfarande ingenting.

Det skiljer alltså rätt mycket mot PM G5an jag har hemma.

  • Medlem
  • 2006-11-24 22:59

1) ram
2) inte så viktigt med stationär
3) -
4) "ingenting"
5) köp ett yttre chassi
6) inget problem med värme, kör alltid minst en core 100% och har inga problem
7) -
8) nej, men kör linux (heltid)
9) 4 partitioner om det är os som inte klarar efi, annars "obegränsat"
10) ja
11) har du stora händer sälj mighty mouse och köp logitech
12) du får väl göra vad du vill så länge du inte har sönder den...
13) jag skulle vänta till januari om jag hade möjlighet
14) nej
15) -
16) högt i jämförelse med andra märken
17) du är felinformerad
18) -
19) -
20) wifi är ju smidigt...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-26 23:55

Tack för alla svaren.

Någon som har svar på frågorna 3, 7, 8, 15, 18 och 19 eller vill lägga till något om de andra?

3) När kommer det bättre grafikkort till Mac Pro? Bästa är ju X1900 XT... Inget X1950 XTX snart eller för den delen 8800 GTX? Nya radeon släpps väl dessutom snart...

7) Några problem med att köra Windows? Spel och annat funkar det som vanligt? Något som inte funkar?

8) Någon som testat Windows Vista på Mac Pro?

15) Några program som man absolut "måste" ha? Office är väl rätt givet. Några andra? (Tänker främst på priset)

18) Hur är kompabiliteten med Windows Mobile?

19) Hur är ljudet på en Mac Pro? Ljudchip/Ljudkort? Är Macen kompatibel med "pc" ljudkort? Creative X-Fi t.ex?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 16:23

Ingen mer som vill svara? Finns säkert fler här inne som vill ha svar på samma frågor! Pretty please?! :rolleyes:

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2006-12-03 19:07

Jag är en av dem som följer denna tråd. Såg en annan tråd du skapat C.K. där du har funderingar angående två datum, så jag får lov att följa den tråden också.

Ryktena gjorde ju gällande tidigare att den nya uppdaterade Mac Pro:n skulle kommit i november, men nu får man väl hålla sig till eventet i januari.
Dock tycker jag det verkar som att 8 cores verkar vara overkill, jag har läst lite om detta och det verkar inte som man vinner så väldans mycket jämfört med nuvarande 4 cores fram tills mjukvaran verkligen kan hantera alla dessa cores.
Så jag är nyfiken på om man ska köpa en MP 2,66ghz idag eller vänta och slå till på en MP med 8 cores när den kommer. Jag förväntar mig att ifall man vill lägga ut samma pengar så får man den nyare MP med 8 cores som går i en lägre hastighet.

Jag tror att jag har tillräckligt med kött på benen för att kunna svara på en av dina frågor iaf, fråga 7.
Som jag har förstått det så verkar fps spel alltid få mer fps i just windows miljö, som jag har sett i olika trådar så verkar det inte vara några problem att lira just i windows miljö på en Mac Pro.

De övriga frågorna får nån annan kasta ljus på.

Dock är jag också nyfiken på ljudet, tror det är 5.1 ljud. Finns det mer matnyttig information gällande det så är jag också tacksam.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-04 00:07

Jag skall i alla fall vänta tills i januari. Men man vet ju aldrig med Apple, de håller allt hemligt... hemskt om man skulle köpa en Mac Pro i januari och så släpper de en bättre i mars som inte går att uppgradera till av en eller annan anledning... :/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 16:04
Ursprungligen av C.K.:

Tack för alla svaren.

Någon som har svar på frågorna 3, 7, 8, 15, 18 och 19 eller vill lägga till något om de andra?

8) Någon som testat Windows Vista på Mac Pro?

Du kan med Bootcamp endast köra XP Pro SP2 enligt Apple.

Bättre grafikkort? Dämmn, jag höll på att säga något dumt om att elpriset beror på alla gamers. Skämt åsido, jag förmodar att du ska använda datorn till spel mestadels.

Att köra Windows på den innebär att det blir som vilken PC som helst. All mjukvara funkar, och även all hårdvara. Så du kan använda ett annat grafikkort i Windows, och även ljudkort.

Citat:

3) När kommer det bättre grafikkort till Mac Pro? Bästa är ju X1900 XT...
7) Några problem med att köra Windows? Spel och annat funkar det som vanligt? Något som inte funkar?

8) Någon som testat Windows Vista på Mac Pro?

15) Några program som man absolut "måste" ha? Office är väl rätt givet. Några andra? (Tänker främst på priset)

18) Hur är kompabiliteten med Windows Mobile?

19) Hur är ljudet på en Mac Pro? Ljudchip/Ljudkort? Är Macen kompatibel med "pc" ljudkort? Creative X-Fi t.ex?

3) Ingen som får prata om det vet idag.
7) Jag har kört lite PC 3d MMORPG ännu, men det funkar utmärkt.
8) Vista släpps nu/snart så det skulle förvåna om inte BootCamp stödjer det snart.
15) Det beror väldigt mycket på vad man behöver göra.
19) Verkar bra tycker jag. Men du behöver skaffa högtalare eftersom inga kommer med maskinen. Jag använder gamla USB klothögtalare från min Cube.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-10 19:22

sett flera guider under helgen på www.digg.com/apple på hur man får in vista med bootcamp

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-08 22:09

Jag sitter själv och planerar att beställa en Mac Pro, så därför har jag ingen erfarenhet av dem än.

Men jag kan ändå komma med två svar:

1) CPU. Minne kan du köpa mer efterhand du behöver/har råd. CPUn är du fast med.

15) Office-program vill man ha, men det finns ingen anledning att betala för MS Office. OpenOffice/NeoOffice duger gott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 09:03

Planerar man att köra Vista på sin Mac så bör man, tycker jag, se till att det sitter ett grafikkort i datorn som klarar DirectX 10.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-09 10:53

Jag har inte heller en sån här, än. Blir nog ett köp väldigt snart efter MWSF07.

Var inne på att uppgradera till 1900XT kortet först men har ändrat mig, varför lägga en högre summa på ett "relativt" gammalt kort när man kan köpa ett bättre pc-grafikkort för ungefär samma pengar? när man som jag har tänkt att jobba i Mac-miljö (bildredigering, kräver inte så mycket gpu=klarar mig utmärkt med 7300GT) och köra nöjesprylar (läs spel) i windows-miljö.

För om jag har förstått det rätt så kan man pula in vilket pc-grafikkort som helst och att det ska funka utmärkt så länge man kör i windows.
Vilket får mig att fundera lite på hur man ska konfigurera PCI-E platserna, det borde ju se ut som nedan:

Slot 1, 16x: Snabbt kort för Windows typ GF 8800 eller liknande.
Slot 2, ?x: Eventuellt tom pga eventuellt stort kort ovan som gör att det tar upp en pci-e slot extra.
Eller nu blir jag osäker, såg bilder på den nu där det såg ut som att det är ett litet extra utrymme mellan slot 1 och 2.
Slot 3, 4x: 7300 kortet för Mac OSX.
Slot 4, 1x: tom

Edit: kom precis på att det bara finns 300w sammanlagd kräm på de 4 pci-e platserna. Då kanske det blir svettigt värre med ett värstingkort och ett mer normalt grafikkort.

1
Bevaka tråden