Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sharewareprogram jag köpt

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En av de fantastiska sakerna med macvärlden är dess utbud av högkvalitativa sharewareprogram. Jag har förstått att detta är något som inte riktigt har sin motsvarighet i windowsvärlden, för trots mycket större marknad så är betalningsbenägenheten betydligt mindre än i macvärlden. Därför kan massor av duktiga utvecklare leva eller åtminstone delvis leva på inkomster från sharewareprogram, vilket gör att vi får ännu bättre program.

Gratis är gott och det finns väl ingen som tackar nej till ett välskrivet program som är fritt att ladda ner. Adium och Firefox är två fina exempel på program som jag använder varje dag. Men med de ibland löjligt låga priserna på sharewareprogram finns det ingen anledning att dra sig för att köpa sharewareprogram för mac ifall man gillar programmen. De flesta program kostar mellan 5 och 50 dollar, många ligger på 15-25 dollar ungefär, och det är inte speciellt mycket pengar för ett program som gör stor nytta. Tänk för ett ögonblick på hur mycket pengar ni lagt ut för er fina mac, då framstår kostnaden för programmen som väldigt liten.

Nu när året börjat närma sig sitt slut tänkte jag sammanfatta vilka sharewareprogam jag köpt under året. Alla är välkomna att ge sin lista på inköpta program, men kom ihåg att de ska vara inköpta under 2006 och de ska vara sharewareprogram (jag funderade på om uppgraderingen av BBEdit räknades in, men tog inte med den).

Kanske lämpar sig något av nedanstående program som en julklapp till en macanvändare i din närhet? Här är i alla fall min lista på sharewareprogram jag köpt i år:

  • High PriorityHigh Priority är ett litet program som ger en extra meny i menyraden där man enkelt kommer åt sin "att göra"-lista från iCal. Jag har varit lite slö på att använda att göra-listan på sistone, men programmen fungerar utmärkt.

  • MacJournalMacJournal är ett program jag verkligen använder mycket. Här samlar jag alla anteckningar och annat jag skriver ner. Allt från brev, önskelistor och recept till javascript-kodsnuttar, mactips och styrelseprotokoll. Jag använder faktiskt det för en hel del ordbehandling också. Programmet har en enkel struktur och bra sökfunktion. Det har även en avancerad möjlighet att posta direkt till blogg, men jag har inte testat den biten ännu.

  • Eric's Ultimate Solitaire XJag har faktiskt redan en licens på Eric's Ultimate Solitaire X, detta inköp var en present till min mor på hennes födelsedag. Klart bästa patiensprogrammet, det är snyggt, lättanvänt och har massor av olika patienser att välja på. Min mor använder det dagligen.

  • Synk ProJag hann köpa både Synk 5 och senare uppgradera till Synk Pro i år. Synk är ett synkroniserings- och backupprogram som gör sitt jobb väldigt bra. Jag vågar inte säga att det är bättre än det hyllade SuperDuper eftersom jag inte använt det senare, men det är väldigt bra för mina ändamål. Utvecklarna är också väldigt inriktade på att sätta datasäkerheten i första rummet, så man kan lita på backuperna.

  • VisualHub
    VisualHub är storebrorsprogrammet till iSquint, det fria och uppskattade videokonverteringsprogrammet för iPod. Med VisualHub kan man konvertera det mesta i videoväg på ett lätthanterligt sätt. Det finns fria verktyg som ffmpeg men jag har inget emot att betala för ett bra GUI som gör mitt liv enklare.

  • Album Cover FinderAlbum Cover Finder gör precis vad namnet säger, hittar skivomslag med andra ord. Även om iTunes 7 numera kan göra detta automatiskt så lämnar iTunes funktion en del att önska och det är då Album Cover Finder tar vid.

  • CDFinderDet finns några olika diskkatalogiseringsprogram för mac och jag har fastnat för CDFinder. Det är funktionellt och enkelt att använda med bra sökfunktioner.

  • Feisar K800 Phone PluginFram till den dagen Apple fixar fullt stöd för K800 (och många andra Sony Ericsson-telefoner) behöver man denna plugin till iSync. Kostar nästan ingenting (typ 20 kr tror jag) och gör sitt jobb. Köpt åt min mor som faktiskt har en mycket häftigare mobil än jag har.

  • DiscoDetta kanske var ett förhastat köp såhär i efterhand. Programmet såg lovande ut, men det har fått väldigt mycket kritik på sistone för att bara vara yta och ha allvarliga brister i gränssnittet. Men programmet har inte ens nått version 1.0 ännu, å andra sidan.

  • Synergy
    Ett litet men mycket användbart program som ger knappar i menyn för att kontrollera iTunes. Kan även ge en snygg liten ruta som visas när man byter spår. Ett extra plus för en uppsjö av skinn att välja på för att få precis det utseende man vill på knapparna. Det pågår en utveckling av en förbättrad version, Synergy Advance, som jag inte hunnit kolla närmare på ännu.

Det var årets sharewareinköp från min sida och sånär som på Disco så kan jag varmt rekommendera alla programmen. Vilka sharewareprogram har du köpt i år? (Jag vill inte att denna tråd blir en allmän tipsa-om-bra-shareware-tråd, så håll er till sharewareprogram ni köpt under 2006.)

TextMate
Det finns massor av textredigerare till OS X men få är i närheten så bra som TextMate. Stort stöd för olika typer av filer och programmeringsspråk. Det grafiska gränssnittet är väldigt rent och enkelt att använda. Ett stort plus är att man kan öppna mappar och se mappstrukturen för filer och underliggande mappar.

Mellel (räknas det som shareware?), BluePhoneElite och VueScan.

EDIT: Ja, jag får uppdatera under veckan. Har en del program jag glömt!

Senast redigerat 2006-12-13 18:20

Jag har köpt följande program under 2006.

AppZapper
- Mycket smidigt när man vill snabbt vill rensa bort lite extra filer som programmen använder.

SallingClicker
- Fjärrstyr din Mac via mobiltelefonen/smartphone/PDA

TextMate
- Enligt mig den absolut bästa Texteditorn för Mac.

NetNewsWire
- Bästa RSS-aggregatorn på marknaden!

Pzizz
- Perfekt program för oss som jobbar/stressar för mycket

Menufela
- Tar bort Spotlight-ikonen i menubar. Perfekt för oss som hellre använder QuickSilver än Spotlight.

InquisitorX
- Spotlight för Safari, numera freeware

Saft
- Plugin som ger Safari mer funktioner, adblock, osv

Var bara några såhär på rak arm, har som vana att minst köpa/donera pengar varje månad till Mac-utvecklarna :), köpte även Macheist bundlen med Disco, Del.icius.us library osv den här månaden

Senast redigerat 2006-12-13 21:54

Kul att läsa, en del av programmen känner jag förstås till (håller verkligen med on NetNewsWire t.ex., det har jag redan och TextMate är vida känt, även om jag själv kör BBEdit) men det är också några nya namn. Keep it coming!

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Var bara några såhär på rak arm, har som vana att minst köpa/donera pengar varje månad till Mac-utvecklarna

Donera har jag varit dålig på hittills (läs: nästan aldrig gjort). Måste bättre mig på den punkten känner jag. Kanske får bli ett nyårslöfte till nästa år...

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

köpte även Macheist bundlen med Disco, Del.icius.us library osv den här månaden

MacHeist är lite kontroversiellt, läs gärna John Grubers syn på saken.

Ursprungligen av Adrian B:

Kul att läsa, en del av programmen känner jag förstås till (håller verkligen med on NetNewsWire t.ex., det har jag redan och TextMate är vida känt, även om jag själv kör BBEdit) men det är också några nya namn. Keep it coming!

Donera har jag varit dålig på hittills (läs: nästan aldrig gjort). Måste bättre mig på den punkten känner jag. Kanske får bli ett nyårslöfte till nästa år...

MacHeist är lite kontroversiellt, läs gärna John Grubers syn på saken.

*hint*
http://www.99mac.se/780195-post3.html

*hint^2*

http://www.99mac.se/allt-om-mac/109213-macheist-bundle-shareware-bunt-foer-49-a.html

Eh... oops.

Yojimbo
För att hålla ordning på alla kvitton, länkar och framförallt alla PDF-artiklar som legat utspridda över filsystemet.

Lineform
Har så smått börjat ersätta Adobe Illustrator för de flesta illustrationer jag gör. Helt otroligt vad det kvicka lilla illustrations-programmet är kapabelt till.

* * *

Har länge varit på väg att skaffa Textmate och Delicious Library, men aldrig kommit mig för. Finns chansen att macheist når 100000 så hoppar jag på det erbjudandet.

Finns det någon ersättare till Graphic Converter som någon kan rekommendera? Jag använder den ändå bara till en sak: Konvetera filformat, vill ha något program med snyggare och mer lättarbetat gränssnitt om det finns.

Jag har ett till program att lägga till listan som jag precis köpt. Idag upptäckte jag att PasswordWallet äntligen blivit uppdaterat, jag var rädd att det höll på att dö helt då det inte uppdaterats på väldigt länge innan.

  • PasswordWalletPasswordWallet är ett utmärkt litet program för att hålla reda på alla lösenord, serienummer, koder och allt annat viktigt som du absolut inte får tappa bort, men inte har en chans att ha i huvudet.

Under mitt första Mac-år har jag hunnit med att köpa två program: DragThing och Hardware Monitor.

Password Wallet är säkert bra men samma sak finns ju med i OS X från början i Nyckelhanteraren.

Jag har köpt MacHeist-bunten. Trist om det var en dålig deal för programmerarna.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Password Wallet är säkert bra men samma sak finns ju med i OS X från början i Nyckelhanteraren.

Jag har köpt MacHeist-bunten. Trist om det var en dålig deal för programmerarna.

Fick reda på att utvecklarna hade räknat med ~5k bundles sålda, nu blev det dock över 15k, så de fick dubbel flatfee som plåster på såren av Phill. David Watabe, utvecklaren av Newsfire mfl var den som vart mest missnöjd med hela dealen.

Senast redigerat 2006-12-21 23:36

Jag hade tidigare en äldre version av Transmit som jag tyckte räckte för mina behov, men när jag ändå köpte ny dator i år så köpte jag en uppgradering.

Kommer bara på tre program det här året, men jag vet att det är några fler.

Pathfinder - Funktionsmässigt överglänser det Finder, men ibland känner jag att det blir för mycket och återgår till "kära" gamla Finder.

SuperDuper - Det är bara för smidigt, även om det har sina brister som backupprogram.

Pirate Poppers - vansinnigt kul spel. En timme med demot räckte inte långt. Var tvungen att köpa så snart den var över.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 17:04

Själv så har jag köpt:
Raw Developer - kanonbra raw-redigerare.
Swift Publisher - Enklare dtp program, perfekt för hemmabruk.
Sketch Fighter 4000 Alpha - riktigt kul och annorlunda spel

  • Audio Hijack ProSpela in och/eller manipuera ljud från olika ljudkällor (fysiska ingångar såväl som program)

  • SubEthaEditTextredigerare som hanterar flera samtidiga användare per dokument över Internet eller Bonjour. Innehåller en hel del andra funktioner också, men det var anledningen till mitt köp.

  • DiscoJa, jag var kanske lite svag för ett ögonblick :">

  • VLCVideospelaren som de flesta känner till. Dock mycket möjligt att doneringen tillhör förra årets insats.

  • EarthDeskVisar hur dygnet ser ut över hela jorden, samt visar aktuell molndata. Ett impulsköp (till nedsatt pris) som man kan ifrågasätta nyttan av.

Färskt tillägg:

  • Nicecast

  • Program för att strömma ljudsändningar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-12-24 12:07

Det här var en kul tråd. Har själv upptäckt att det är roligare att använda program som jag har betalat för. Jag läser oftare manualer för program som kostar lite. Dessutom lär jag mig ofta de programmen bättre än de som är gratis.

Jag köpte MacJournal imorse. Jag har tidigare använt en gratis variant av programmet (som den ursprungliga utgivaren fortfarande tillhandahåller) men de nya funktionerna, helskärmsläge t.ex, är guld.

Jag har också köpt.. hm.. vad heter det där programmet för att hålla iordning på ikoner och ett syskonprogram som ersätter tex systemikonerna med nya.. ja, jag har köpt dem också i alla fall.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Password Wallet är säkert bra men samma sak finns ju med i OS X från början i Nyckelhanteraren.

Tro mig, jag skulle inte betala för det om jag upplevde att Nyckelhanterare var en fullgod ersättare.

Ursprungligen av dunberg:

Det här var en kul tråd. Har själv upptäckt att det är roligare att använda program som jag har betalat för. Jag läser oftare manualer för program som kostar lite. Dessutom lär jag mig ofta de programmen bättre än de som är gratis.

Jag känner igen det där jag med.

Ursprungligen av dunberg:

Jag köpte MacJournal imorse. Jag har tidigare använt en gratis variant av programmet (som den ursprungliga utgivaren fortfarande tillhandahåller) men de nya funktionerna, helskärmsläge t.ex, är guld.

Kul att du gillar det också, jag trivs bra med det och t.ex. fullskärmsläget är en smidig finess som jag använt en del när jag antecknat.

Det blev två till program såhär mot årets slut, jag kände att det vore synd att inte utnyttja den fina MacSanta-rabatten som gick ut idag:

  • Audio Hijack ProAudio Hijack Pro gör det ytterst enkelt att spela in ljud av alla de slag på sin mac (t.ex. från ljudporten eller från ett annat program). Prisbelönt och uppskattat program som jag länge funderat på att skaffa.

  • ImageWell Xtras
    ImageWellär ett fritt litet smidigt program för att ladda upp bilder till webben (och även lite enklare bildbehandling). ImageWell Xtras ger utökad funktionalitet som jag tror jag kan ha nytta av.

Det blev en macheist-bundle till slut också.

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/ Superduper , för backup !

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-12-27 17:00

Cocktail
Uppgradering av en skärmsläckare (!) som heter Marine Aquarium 2.6, den var så otroligt snygg och avkopplande att se på.

VisualHub=bra

"Det var årets sharewareinköp från min sida och sånär som på Disco så kan jag varmt rekommendera alla programmen. Vilka sharewareprogram har du köpt i år? (Jag vill inte att denna tråd blir en allmän tipsa-om-bra-shareware-tråd, så håll er till sharewareprogram ni köpt under 2006.)"

Jag är inte så habil på att lägga in citat mm men jag tackar Adrian för tipsen om shareware, vilket fick mig att testa VisualHub. Jag har sökt, även här i forum om Mac-program till min iAudio X5 ang. videokopiering utan resultat.
Tills nu, för VisualHub funkar mkt bra och var värt varenda krona. Superkap!

Ursprungligen av Lars Häggarth:

Tills nu, för VisualHub funkar mkt bra och var värt varenda krona. Superkap!

Kul att höra att någon annan blivit hjälpt! VisualHub är ett väldigt smidigt program i den djungel som videokonvertering kan vara ibland.

Hann inte med det under 2006 som jag hade tänkt, men idag blev CSSEdit årets första köp. Helt lysande när man vill modifiera utseendet på en sajt, särskilt om man inte själv byggt den och vet vilka mallar som styr vad, där är programmet lysande för att identifiera klasser och divar. Kunde nästan köpt programmet enbart för den funktionen.

Ursprungligen av ohennig:

Hann inte med det under 2006 som jag hade tänkt, men idag blev CSSEdit årets första köp. Helt lysande när man vill modifiera utseendet på en sajt, särskilt om man inte själv byggt den och vet vilka mallar som styr vad, där är programmet lysande för att identifiera klasser och divar. Kunde nästan köpt programmet enbart för den funktionen.

Kan bara hålla med, slog till på det via Macsanta. 20% off och 20% tax, så det gick jämt ut :X

Men ett mycket bra program som jag rekomenderar till alla som utvecklar för webben.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 23:45

Airfoil
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/

fixar Airtunes-ljud från vilket program som helst.. mycket praktiskt om man lyssnar på webradio t ex.

Mellel är det enda jag hunnit köpa. Men har å andra sidan endast haft Mac sen i oktober. Men mer under 2007 skall det bli.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-03 22:33

Någon som vet när MacHeist-killarna kan tänkas släppa sin sista heist? Vill ha mer mjukvara

Bevaka tråden