Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa startup CD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-02 17:05

Tjena
För många år sen kunde man skapa startskivor med ett minisystem på. Försökte detta på en extern USB hårddisk men det ville sig inte.
Det jag behöver hjälp med är att skapa en start cd som jag kan boota datorn från och utöver "systemet" skulle jag vilja lägga dit: Diskwarrior, skivkontroll samt iDefrag (eller vad det heter). Alt om det finns nåt sätt att få till det med den externa USB disken.

Nån som kan guida mig lite om det går att lösa?

Edit: Faan, eller är det så enkelt att bara kopiera över systemmappen till USB disken?
Men, men isf så undrar jag fortfarande över CD:n

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 19:10

Det går inte att starta från en USB hårddisk utan den måste vara Firewire. Angående Startup CD undrar jag också hur man gör.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-03 18:53

För att göra en start CD börjar man med Skivverktyg och skapar en ny tom skivavbild. Montera skivavbilden och stoppa in systeminstallationsCDn och installera ett system på skivavbilden. Installera sedan övriga program som du vill ha på din startCD (t.ex. DiskWarrior etc.). Använd sedan Skivverktyg för att bränna ut skivavbilden på en fysisk CD, OBS! det går inte att bränna med t.ex. Toast för då blir den inte bootbar.

  • Medlem
  • 2007-01-03 19:40

Kan kan inte starta datorn från DW-skivan?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-03 20:10

TACKAR för bägge tipsen, jag ska kolla DW om det går att boota från den. Det var mest att jag ville helst ha en bootbar disk med bägge programmen på. -Nu är man på rätt spår iaf.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-20 10:52

Hmm, nu är jag tilbax, har testat men får inte till det. Jag startar upp från boot-cd:n skapar en avbild men när jag ska installera så säger datorn att det krävs runt 15 gb på avbilden för att kunna installera ett system. -Nån tillgång till anpassad installation hittar jag inte.

-Någon vänlig själ som orkar skriva en litet mer detaljerad instruktion om hur jag ska gå tillväga?

Det är ju bara en tidsfråga innan system ballar ur så jag vill ju stå rustad inför detta.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-01 10:58

Bumpeti-bump som sagt .

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-03 20:09

Jovisst, men du vill kanske göra en startskiva med både DW och TechTools och ......

Så här kan du skapa en generell räddningsdisk med alla verktygsprogram du har plus en systemversion som du själv har valt.

BootCD fungerar bara på 10.3

Product Requirements:
* Mac OS X 10.3.x (Panther)
* BSD subsystem installed (default OS X installation satisfies this condition)
* Note: This version of BootCD is not compatible with Mac OS X 10.4 (Tiger).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-01 15:33

Det bästa och kanske enda sätta att göra det på är att ha en Firewire-hårddisk som man installerar ett minimalt system på, stäng av språkstöd och skrivardrivisar. Och på det så har man sina verktygsprogram.

1
Bevaka tråden