Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire 800 är inte snabbare än 400, eller?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har efter ett års användande testat om det går fortare att ladda över bilder från min portabla hd, Wibetech, till min g5 dual 2. Det tar exakt lika lång tid att ladda ned filer från den. Oavsätt vilken fw jag använder. Vad kan detta bero på?

Om det är en 2,5" disk så skulle jag gissa att det beror på att disken helt enkelt är för långsam.

Jo. det är ju tänkbart. Frågan är varför dom sätter en 800 port på den då? För att noobs som jag betalar för det såklart. Men, jag testade på min Lacie externa hd som är på 7200 då tar det 1.32 att ladda över en fil på 2,7 gig med 800 och 1,46 med 400. Is that it liksom?

FW800 gör skillnad om du har flera diskar i en kedja, eller kör med en extern raid. Annars är det sällan en disk äter upp hela bandbredden i FW400.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 10:51

Det är ungefär som att min kära far inte skriver snabbare för att han har ett USB-tangentbord istället för bluetooth.

Visst tusan går det snabbare med FW800 än FW400. Som natt och dag när jag flyttar min LaCie d2 (med FW400 och 800) mellan datorer som har resp inte har FW800. Och det är då ingen RAID utan bara en standard IDE 7200 rpm 3.5"-disk.

Men om man kopplar en FW800-disk till en dator med bara FW400 (vilket går då FW800 är bakåtkompatibelt med rätt kabel) så går det förstås inte ett dugg fortare.

1
Bevaka tråden