Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en kass MBP?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-01 22:08

Fick äntligen min MBP (c2d) 2.33 ghz för nån dag sen...
Allt verkade frid och fröjd ett litet tag tills jag skulle lägga in ett par skivor i iTunes. Då man matar in skivor ger cd/dvd driven ifrån sig ljud som låter som att datorn vill gå sönder på mitten. När den väl låtit klart så är allt lugnt igen tills man ska mata ut skivan då den låter likadant.
Har noll erfarenhet av MBP's, men jag antar, och hoppas att det här inte är något signaturljud speciellt för denna modellen. Macbooken gör no such thing.

Någon som råkat ut för något liknade eller vet vad det är?
För att lyssna/kolla så finns ett klipp jag precis laddade upp på Youtube här...

Vad bör man göra? Ringa Apple och vänta en evighet eller kan man fixa det själv?

...

Förutom det läskiga ljudet från CDinmatningen så måste jag säga att den har ordentligt dålig batteritid. Efter lite lätt surfande, typ en och en halv timme med airport express så är batteriet helt tomt. Vill inte tänka på hur det är med tyngre program.
Safari har lyckats krasha twice, på omoddade myspacesidor - OSX låste sig en stund, datorn blev sjukt varm och fläktarna drog igång med med drag så man väntade sig en smäll och att datorn skulle börja brinna.
Jämfört denna med Powerbooken så blir den även rejääääääält varm stundtals.
Ja, och det där störiga mac-startljudet kommer aldrig om man startar om, vilket kanske inte är någon större förlust(?).
STABILT.

Utöver detta är jag sjukt nöjd.

Gott nytt år!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 22:43

Shit vad det lät illa.... ring Apple på EN GÅNG och kräv en ny MBP!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-01 22:53

Superdriven låter illa, jag kan föreställa mig att det låter ungefär som att malla cd-skivor i en köttkvarn. Så är det på alla.

Angående batteriet, har du kalibrerat det?

Det störiga startljudet är till för att indikera att allt funkar osm det ska, nu blir man fundersam..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-01 23:34

Nä, det är en superintelligent MBP som har klättrat till nästa steg i evolutionstrappan och börjat kommunicera på ett eget språk. Den kan också vara besatt av onda andar eller så får du in en signal från yttre rymden. Hur som helst så låter inte de vanliga ointelligenta versionerna av MBP så nog låter det onormalt.

Onormalt? Så där slamrar både min MBP (CD) och Mini, vilket de båda har gjort sedan inköpen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-02 00:09
Ursprungligen av Snabeldrake:

Onormalt? Så där slamrar både min MBP (CD) och Mini, vilket de båda har gjort sedan inköpen.

Det normala för dig kanske är onormalt.. Hur som helst så tycker jag att trådskaparen borde höra om det hela med Apple.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-02 00:27
Ursprungligen av boris91:

Det normala för dig kanske är onormalt.. Hur som helst så tycker jag att trådskaparen borde höra om det hela med Apple.

Jag får kolla hur datorn på jobbet låter. Det är möjligt att ljudet blivit förstärkt på filmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-02 20:20
Ursprungligen av boris91:

Det normala för dig kanske är onormalt.. Hur som helst så tycker jag att trådskaparen borde höra om det hela med Apple.

Min låter också en hel del, men ditt ljud är mer "tuggande" och "knaprande" än mitt.

  • Medlem
  • 2007-01-02 00:25
Ursprungligen av barzini:

Någon som råkat ut för något liknade eller vet vad det är?
För att lyssna/kolla så finns ett klipp jag precis laddade upp på Youtube här...

Nu vet jag inte hur mycket din mikrofon eller inspelningsmanick förstärker ljudet, men jag har samma typ av ljud i min MacBok Pro när jag matar in en skiva.

min macbook låter same...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-02 02:03

Har för mig att min låter på samma sätt, här är iaf. en inspelning. Den är rätt dålig men om du ökar volymen en aning så hör man iaf. ljudet.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2354323099817151156

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-02 23:41
Ursprungligen av zulee:

Har för mig att min låter på samma sätt, här är iaf. en inspelning. Den är rätt dålig men om du ökar volymen en aning så hör man iaf. ljudet.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2354323099817151156

Nu har jag testat jobbdatorn och den låter ganska likt din film. Jag hade inte använt den på ett tag och glömt att den låter så där högt. iMac låter inte lika högt och tydligt men det kan bero på att den är tjockare och dämpar ljudet, men det låter som barzini har inspelningsmiken liggandes på bordet eller nåt. Det låter som den tar upp vibbar från bordet för så högt tuggar inte vår MBP.

Min MBP låter sådär och har alltid gjort det, verkar inte vara något fel.

herregud... har du plats för tre stycken skivor i din slot?

skämt åsido; så där låter min PB G4 också, tror faktiskt inte det är nån fara. Därmed inte sagt att du inte ska kolla med apple.
Ett annat hett tips är att kalibrera batteriet, om du inte redan gjort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 12:08

Låter som det gjort i alla år tycker jag.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 12:37
Ursprungligen av barzini:

För att lyssna/kolla så finns ett klipp jag precis laddade upp på Youtube här...

Exakt så där låter min. Så har det varit sedan den var ny och jag har inte märkt av några effekter förutom att det låter illa. Jag har haft maskinen i några månader och bränt en hel del skivor utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 12:51

Är ordentligt förvånad att så många säger att deras datorer låter så här. Kan för övrigt säga att ljudet är betydligt högre och brutalare i verkligheten än på filmen.
Ingen som snackat med Apple om detta? Känns för mig mindre spännande att betala 25000 svenska dollars för något som låter och lever som om det ska dö vilket sekund som helst. Sucks.

Batteri - Har inte kalibrerat batteriet mer än kollat de enkla hänvisningarna i manualen och på hemsidan (...notebooks.html). Batteritiden har bara en gång kommit upp på 100%, vilket var igår och när jag startade om den så mkt riktigt kom det störiga startljudet. Annars stannar alltid batteriet på 99%, trots magsafe inkopplad, och startljudet är borta. Vad betyder detta?

Vem går man till om man inte köpt datorn på ett Apple center/store? Är det fortfarande Apple som är skyldiga eller är det återförsäljaren som sålt den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-02 12:59
Ursprungligen av barzini:

Vem går man till om man inte köpt datorn på ett Apple center/store? Är det fortfarande Apple som är skyldiga eller är det återförsäljaren som sålt den?

Ta den till din ÅF så får de bråka med Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 13:31
Ursprungligen av barzini:

Är ordentligt förvånad att så många säger att deras datorer låter så här. Kan för övrigt säga att ljudet är betydligt högre och brutalare i verkligheten än på filmen.
Ingen som snackat med Apple om detta? Känns för mig mindre spännande att betala 25000 svenska dollars för något som låter och lever som om det ska dö vilket sekund som helst. Sucks.

Jag tror inte det är något fel på driven, det som låter är nog när mekanismen "låser fast" skivan i läge inne i driven. Min gamla powerbook G4 lät ungefär så där och den hade jag i flera år utan haveri, för att inte tala om min bärbara HP. Där kan man snacka om missljud från DVD-driven.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-02 14:34
Ursprungligen av barzini:

Är ordentligt förvånad att så många säger att deras datorer låter så här. Kan för övrigt säga att ljudet är betydligt högre och brutalare i verkligheten än på filmen.
Ingen som snackat med Apple om detta? Känns för mig mindre spännande att betala 25000 svenska dollars för något som låter och lever som om det ska dö vilket sekund som helst. Sucks.

Superdriven låter så och har alltid låtet så i MacBook Pro. Den låter högt och otrevligt när man matar in och ut skivor. Det är ett fullt normalt beteende. Jag har haft oturen att ha erfarenhet från fem olika MBP och alla låter likadant.

Är du i alla fall missnöjd eller orolig så kontakta affären där du köpte den eller gå till närmaste servicecenter och be dem ge sin åsikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 13:27

Har du aktiverat högtalarna?

Yes!!

Min MBP låter också så, och det gör min iMac också. Tror nog inte att det är något fel på den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-02 14:44

Har också samma typ av ljud i min MacBook Pro, men att kalla det "högt" eller "brutalt" är att överdriva i min mening. Den låter som de flesta slide-in spelare som jag stött på.
Har en PowerBook G4 som också ger ett liknande ljud ifrån sig.
Jag antar det är priset man får betala för att få en dual-layer dvd-brännare i ett så pass litet format utan att ha en släde som man får stoppa skivan i.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 19:34

instämmer helt och hållet med vanilj's inlägg.

har själv en MBP och den låter så som på filmerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-02 20:06

Då har vi väl kommit fram till att du kan sova lugnt?

Yes!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-03 09:52

Både min iMac och MacBook låter exakt som på filmerna. Inget jag direkt oroar mig för..

Min PB12:a låter likadant med en nyinstallerad läsare. Det är inget fel på den. Dock lät den gamla spelaren mindre.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-03 21:54

Min Macbook och min gamla iBook lät precis så och jag har aldrig någonsin trott att den varit sönder.. Det är ju ett mekaniskt ljud för att sätta fast skivan i läget.. Min Macbook lät även så när man startade upp den, antagligen för att känna av om någon skiva låg i ..
Inget jag reflekterat över och min drive fungerade alldeles ypperligt (under den korta tid jag har datorn förvisso, men ändå )

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 16:05

Tack för alla svar & fint att det är normalt. Blev rätt orolig. Låter dock verkligen öststatsdator ala 80-tal och rätt pinsamt att dem inte lyckas bygga något som låter bättre, men men...

Bevaka tråden