Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man leva med en 'untitled' disk i Finder?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-11 23:24

Installerat Bootcamp och nu har jag ständigt en disk kallad 'untitled' i Finder och på skrivbordet. I den ligger nån fil med windows och msdos så jag antar att det har med Windowspartitionen att göra. Men måste den visas i OSX hela tiden? Är den partitionen mountad eller?

Ja, den är mountad. (annars så hade den inte synts)

Så vitt jag vet så är det bara att högerklicka och välja "Mata ut", men det gäller nog bara fram tills nästa omstart. Går iofs att slänga ihop ett AppleScript eller shelldito som gör det åt dig vid varje uppstart.

Sök runt lite, vet att det har pratats om tidigare, det går att gömma diskar med nåt devtools-program.

Ursprungligen av Johan S:

Sök runt lite, vet att det har pratats om tidigare, det går att gömma diskar med nåt devtools-program.

Nån som hittat detta devtools program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 15:42

du kan ju alltid döpa om den till tex "XP" och ge den en trevlig liten ikon så stör den mkt mindre

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 16:27
Ursprungligen av djablo:

du kan ju alltid döpa om den till tex "XP" och ge den en trevlig liten ikon så stör den mkt mindre

Om den är formaterad som NTFS så kan man ej byta namn eller ikon från OSX.
I Windows kan du dock döpa om den.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-11 21:48
Ursprungligen av hugg:

Om den är formaterad som NTFS så kan man ej byta namn eller ikon från OSX.
I Windows kan du dock döpa om den.

Livar upp denna tråd lite, jag letade också ett sätt att byta ikon på Bootcamp partitionen, hittade denna lösning:
http://wiki.onmac.net/index.php/Personalize_your_bootloader

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-12-29 19:58
Ursprungligen av Jetwash:

Livar upp denna tråd lite, jag letade också ett sätt att byta ikon på Bootcamp partitionen, hittade denna lösning:
http://wiki.onmac.net/index.php/Personalize_your_bootloader

Har testat det där - men det fungerar ändå inte för mig? När jag är inne i Win XP kan jag se filen .VolymeIcon.icns och jag har testat att ge den attributen systemfil och dold, men det vill sig ändå inte. Ikonen ändrar sig inte när jag väl loggar in i OS X igen!?

Jag störde mig på detta också, det blev tillslut så att jag helt enkelt tog bort alla diskar från skrivbordet och sen drog Mac disken till skrivbordet som en alias.

Fast det bästa vore helt klart att göra som ovanstående.

Även fast jag inte skulle vilja se en Windows disk på mitt OSX skrivbord.

Är det något problem med att köra som jag gör förutom att man får en alias pil. (kan man ta bort den just här?)

Senast redigerat 2006-10-14 23:07

Jag kör FAT32 på min Windowspartition så jag kan både skriva och läsa till den från Mac OS X. Det känns rätt att jag kommer åt båda "diskarna" för dom finns faktist där...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-15 16:06
Ursprungligen av hummel:

Jag kör FAT32 på min Windowspartition så jag kan både skriva och läsa till den från Mac OS X. Det känns rätt att jag kommer åt båda "diskarna" för dom finns faktist där...

En nackdel med FAT32 är att man inte kan ha större än 32GB partitioner och max filstorlek är 4GB.
http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Men behöver man inte mer så är det ju inga problem. Hoppas 10.5 kan skriva till NTFS

Senast redigerat 2006-10-15 16:16
Ursprungligen av Jetwash:

Men behöver man inte mer så är det ju inga problem. Hoppas 10.5 kan skriva till NTFS

Det kan vi glömma så länge Apple inte lägger ned mycket stora mängder tid och pengar på reverse engineering eftersom filsystemets uppbyggnad hålls hemlig. Apple kan dessutom inte heller använda det experimentella skrivstöd som finns i Linux på grund av den omständliga licensen. Däremot kanske Apple någon gång inkluderar någon typ av MacDrive-aktigt program i BootCamp så att man kan komma åt OS X-partitionen inifrån Windows, vem vet?

Developer Tools installerar man från skivorna som följde med din Mac. Sedan skriver du som följer för att gömma en volym.

sudo /Developer/Tools/setFile -a V /Volumes/volume_to_hide

Så här för att plocka fram volymen igen.

sudo /Developer/Tools/setFile -a v /Volumes/volume_to_unhide

  • Medlem
  • 2006-12-30 00:01

Man kan ju också välja att inte ha den synlig på skrivbordet över huvud taget.

Vänd på det: Varför ska hårddiskar synas på skrivbordet?

Ursprungligen av Baron:

Man kan ju också välja att inte ha den synlig på skrivbordet över huvud taget.

Vänd på det: Varför ska hårddiskar synas på skrivbordet?

Pratar vi Windows här eller!?

Vad jag har gjort är att jag valt att inte visa diskarna på skrivbordet som Baron säger och sen har jag gjort en alias av macdisken.

  • Medlem
  • 2006-12-30 11:02
Ursprungligen av draags:

...och sen har jag gjort en alias av macdisken.

Varför då?

Bra fråga.

Det var mest för att slippa se win.disken på skrivbordet - men ändå se mac.disken.

Fast egentligen är det rätt onödigt.

  • Medlem
  • 2006-12-30 11:21

Det är en ovana från tiden före OSX...

Jag visar inte hårddisken på något av de skrivbord jag använder. Däremot visar jag externa diskar för att jag snabbt ska se om jag har något anslutet utan att behöva öppna ett Finderfönster.

Visst är det så, har dock för mig att man tidigare skrattade åt att Windows inte hade denna möjlighet.

Nu är detta en aningen OT men på nått sätt kanske man kunde utveckla idén vidare på detta plan. Sen är det fortfarande flera som vill se en papperskorg på skrivbordet - jag har den under - otroligt störigt och skrymmande om den stod bredvid alla mina skärmar och diskar.

Läste lite här och där hur partitionen kan tas bort från skrivbordet.
Enklast är definitvt att använda Skivverktyg. Markera disken och välj "ta bort från skrivbordet".
Vill du lägga tillbaks den? Samma sak, fast tvärtom.

1
Bevaka tråden