Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är denna värd sitt pris?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hittat en iBook för 2800:- med följande prestanda:

G3 800MHz 256MB 30GB 12,1"

Är de något att ha?

Sedan kan jag passa på att fråga hur den kommer att funka (kan ja kolla på film utan problem?). Jag har själv aldrig använt mac innan. 800mhz verkar lite fjuttigt..
Hur räknar ni när de gäller mhz:en?

800 MHz G3 är på gränsen till att blir för fjuttigt, ja. Film hårdare komprimerad än Divx/Xvid kommer inte att funka. Och jag är inte helt säker på Xviden. Min Pismo, 550 MHz G4 (och där är varje Hz värd mer, just för att det är en G4-processor), klarar Xvid bra, men då har VLC också vektoriserad kod för G4ans altivec-enhet som G3 saknar.

Värt 2800? Nej, pruta en bra bit ner.

Jag tycker att det ligger i överkant. Om den har ett AitPort-kort och batteriet är i riktigt bra skick skulle jag överväga det, men om det bara håller 2-3 timmar eller mindre skulle jag inte köpa den. Jag har provat en del av likadana maskiner men som har haft 384 MB arbetsminne. De fungerar fint med OS X Tiger, men då ska man ha mer minne, helst 640 MB.

De PowerPC-processorer som Apple tidigare har använt har ofta för sin tid relativt låga klockfrekvenser men som förenklat utförde "mer jobb per klockcykel". Istället är det tekniken i processorn och resten av datorn som är viktigt. Idag nämner knappt tillverkarna längre vilken klockfrekvens processorn har utan fokuserar på viktigare uppgifter. En G4-processor vid 800 MHz är bättre än en G3-processor på 800 MHz.

En G3 iBook skulle jag inte betala mer än 1500 kr för. Jag har en sådan med 600 MHz och 640 MB RAM och med senaste operativet inlagt måste en sådan burk ändå betraktas som en ren surf- och skrivdator. Satsa på minst G4.

1
Bevaka tråden