Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismo upgrade?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-24 02:29

I have a Pismo that i'm really fond of and would like to upgrade it to a G4. Is there anywhere i can get this done in Sweden or do i have to send it to America?

Thanks,

JPW

Du behöver inte skicka iväg din Pismo för at byta till en G4'a i den.
http://www.wegenermedia.com
Beställ ett kit och lämna in din Pismo på lämpligt serviceställe så monterar de säkert det åt dig, om du inte vill installera själv.

God Jul.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 02:59

Thanks a million for your reply. Really appreciate it.

JPW

Sonnet har också uppgraderingar, men dyrare.

Jag har en Wegener-uppgradering i min Pismo, och det är trevligt, funkar bra, och nu klarar den Garageband! Fast då har den 1 Gb RAM också, det behövs. Det är halva nyckeln till hastigheten. Jag funderar på att byta upp mig till en snabbare hårddisk också. Skulle det göra någon skillnad?

Beror på vad du har för disk i nu, men sitter det en orginaldisk i så finns det prestanda att vinna på att sätta in en ny disk.
Snabbare diskar drar iofs lite mer ström.
Jag bytte i min Pismo, från 40GB 4200rpm till 60GB 7200rpm, och det gav en boost som var klart märkbar. Pressade lite till ur den genom att flytta OS X swap-fil till en egen partition på de två första GB'n på skivan (2 x RAM).
Att sen ha runt åtminstånde 20% ledigt utrymme hjälper en del det med.

Jag har en 60 Gb Fujitsu, men jag vet inte hur snabb den är. MHT2060AT heter den. Finns det något sätt att kolla hastigheten? Men den borde väl vara 5400 vpm?

60 är ju hyfsat stort, men den kan jag fasa ner till reserven, som hankar sig fram med en originaldisk. 160 Gb eller så kunde ju vara kul, och kanske rentav få en som är en aning tystare. Jag har för mig att Samsungs hårddiskar är tystare än Fujitsus. Fast det verkar vara Hitachi som gäller för hög fart, i alla fall i Macotekets lista? Erfarenheter, alternativ?

Googla på modellbetecknignen är bra.
http://www.fel.fujitsu.com/home/v3__product.asp?pid=346&inf=fsp&wg=13
(Vet inte vad som är så "fel" på den, dock ((kolla länken)))
Men det verkar som om den spinner i 4200 varv.

Det verkar intressant det du skriver, kitesurf, om att lägga swappen på egen partition.

Jag har liksom Ingemar 550 MHz G4 från wegener, och 1 GB RAM. Har 40 gig-disk i 4200 varv. Har du tips på var jag hittar "rätt" hårddisk?

En fråga till, finns det nån bra guide för att flytta över swapfilen till annan partition?
Edit: fixade det.

Senast redigerat 2007-01-01 15:26

Ett benchmark-program kan ge en siffra på hur din konfiguration presterar.
Finner du resultat från andra som använt samma benchmark så ska man ju i teroin kunna jämföra. Problemet är väl tillförlitligheten, hur stor inverkan har allt annat som påverkar resultatet haft?
Xbench ger verkligen ett skiftande resultat.
Fler än ett test och testen under lite olika förutsättningar är vad jag brukar ta till när jag ska försöka få något vettigt ur programmet.

Jag vet inte hur stora diskar Pismo'n kan hantera, men det borde garanterat gå med 120GB.
Det har skrivits om en begränsning hos vissa mac'ar på 137GB, men jag vet inte om det även gäller Pismo.

Här är några siffror på olika hårddiskar. SATA går ju bort för Pismo, men ett par ATA finns ju med.
http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/25inch-hdd-7200_5.html

http://www.tomshardware.com/2006/11/28/hard_drives_by_toshiba_and_western_digital_rev_up/page5.html

Ursprungligen av kitesurf:

Jag vet inte hur stora diskar Pismo'n kan hantera, men det borde garanterat gå med 120GB.
Det har skrivits om en begränsning hos vissa mac'ar på 137GB, men jag vet inte om det även gäller Pismo.

Oki, ja 128 GiB/137 GB ska vara spärren för alla macar före 2002. Innan controllern fick 48 bitars adresseringslängd.
Tack för länkarna, ska kolla in dem. Har också märkt att Xbench ger en viss variationsbredd. Men det verkar som om hitachi-diskarna är rejält mycket snabbare än min Fujitsu.
Jag har fixat en 2-gigpartition i UFS-format och lagt swappen där nu. Ska se hur det känns. Sen får jag se om det känns värt att köpa ny disk.

Min Fujitsu 4200 rpm 2MB cache får 24,19 poäng, och maximalt 16,75 MB/s resp. 14,19 MB/s skriv/läs.
35 MB per sekund får man tydligen ur en Momentus eller travelstar.
Hela 35 poäng för en Hitachi-disk.

Senast redigerat 2007-01-01 22:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Oki, ja 128 GiB/137 GB ska vara spärren för alla macar före 2002. Innan controllern fick 48 bitars adresseringslängd.
Tack för länkarna, ska kolla in dem. Har också märkt att Xbench ger en viss variationsbredd. Men det verkar som om hitachi-diskarna är rejält mycket snabbare än min Fujitsu.
Jag har fixat en 2-gigpartition i UFS-format och lagt swappen där nu. Ska se hur det känns. Sen får jag se om det känns värt att köpa ny disk.

Hitachi'n är snabb, och den jag har blir inte varm, lite ljummen bara när jag hade den i min Pismo, och det är samma nu i FW-chassit.
Det var iofs. en E7K60 som skiljde sig från 7K60 genom att vara anpassad för serverdrift om jag fattat allt rätt. Det finns en E7K100 idag.

Bäst tycks det bli om de där 2 GB ligger på första delen av din HD.
Borde synas ett tydligt prestanda-lyft om du t.ex jämför xbench-resultat med innan swap-flytten.

Ursprungligen av kitesurf:

Hitachi'n är snabb, och den jag har blir inte varm, lite ljummen bara när jag hade den i min Pismo, och det är samma nu i FW-chassit.
Det var iofs. en E7K60 som skiljde sig från 7K60 genom att jag anpassad för serverdrift om jag fattat allt rätt. Det finns en E7K100 idag.

Bäst tycks det bli om de där 2 GB ligger på första delen av din HD.
Borde synas ett tydligt prestanda-lyft om du t.ex jämför xbench-resultat med innan swap-flytten.

Ska bencha alldeles strax. Och ja, partitionen ligger "överst".

Ett annat test:
http://www.bigbruin.com/reviews05/momentus160_3

Pismo har ju dessutom möjlighet att ha två diskar i sig, på bekostnad av DVD'n.
Det finns ingen hårdvaru-raid-lösning, vad jag sett iallafall, men att ha system och swap på olika diskar borde snabba upp en del.
I praktiken innebär det, om man kommer runt 137 GB spärren, att man idag kan ha 400 GB Hd i sin Pismo

Det har fixats en liknande lösning för andra PB G4, iBook, MB och MBP, om än inte lika lyxig som med Pismo'ns möjlighet till att plugga in antingen batteri, DVD, HD eller ingenting.

http://www.mcetech.com/optibay/

120 Gb och lite snabbare låter rätt hyfsat tycker jag. Det tror jag skulle räcka bra tills Pismon definitivt är pensionsfärdig. Synd att man inte kan uppgradera VRAM, det är en flaskhals ibland.

Hur låter Hitachi-disken? Jag tycker som sagt att min Fujitsu låter lite mer än jag skulle önska.

Min Hitachin låter mer än den 4200rpm'arn (FUJITSU MHR2040AT) som satt i innan.
Men det var en väldigt tyst disk.
Jämfört med den Momentus 5400.2 som sitter i min MBP så låter den likvärdigt.

Grafikkortet är det inte mycket att göra åt, jag letade ett bra tag efter instruktioner eller liknande för att få dit en annan krets eller ansluta något kort till moderkortet på något vis, men hittade inget som skulle hjälpa Pismon att stödja QE.

Okej, nu har jag benchat. Men jag installerade om systemet i samband med partitioneringen, då det var knepigt att dra över rubbet till powermacen. Rättigheter och allt det.
Så tyvärr är resultaten meningslösa.

Men i Xbench har alla testen fått ungefär en (1) poäng högre än förr. Datorn känns kvickare, men jag får se hur länge det varar. Beror givetvis på enbart omformatteringen också.

1
Bevaka tråden