Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen IN-ljud på iMac PP

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Inte USB)
Har nyss köpt ett headset för att kunna prata via Internet, men till min fasa kan jag inte göra det eftersom det jag talar in hörs inte. Jag kan höra allt annat i hörlurarna, men inta tala, inget ljud kommer in i burken.
Noteras bör (kanske) att jag inte hör startljudet i hörlurarna, det kommer bara genom inbyggda högtalare. Jag vet att jag förr kunde stänga in startljudet genom att plugga in hörlurarjacket, men det funkar inte nu. Finns det något samband här? Hmm.

Tacksam för synpunkter.

Har ingen aning om vad det kan vara. Har ingen mic men mitt startljud hörs också i högtalarna när jag har lurarna inkopplade vid uppstart, så jag tvivlar att det har något samband.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-30 22:30

Menar du att inbyggda miken inte fungerar?

Om det inte fungerar via line-in är ju inte så konstigt, men om inbyggda micen inte fungerar så e det lite annorlunda

Inbyggda miken fungerar fint, det är just via line-in som det inte fungerar.
Min G5'a är väldig bullrig, och eftersom inbyggda mikarna sitter där det bullrar mest, därför vill jag bespara denna olägenhet mina medtalare. Många, jag pratar med (via Internet), klagar på störande oväsen de hör när de pratar med mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 12:16

Line-in är just vad det säger, Line-in...

Din headset mic funkar inte där eftersom det inte har en self powered mic.

Ok, men hur ska jag göra för att kunna använda headset? Eller överhuvudtaget kommunicera via dator, dock inte genom inbyggd mikrofon?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 14:11

Det finns USB adapter att köpa tror jag. eller helt enkel usb headset

Så, denna produkt (se bilden) är till för att lura Macanvändare?

  • Medlem
  • 2007-01-01 00:35
Ursprungligen av Marc-Philip:

Så, denna produkt (se bilden) är till för att lura Macanvändare?

Den där bilden betyder inte mer än att den fungerar med apples operativsystem. Det finns inget som säger att alla macar har line in.

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/11/0,,i%3D111349%26sz%3D1,00.jpg&imgrefurl=http://shop.pcmag.com/shop/shop_slide/iMac%2BG5%2B20%2BInch/164417_0_5_0.aspx&h=400&w=373&sz=13&hl=sv&sig2=bpC8SVk2ygmSAHeskK6dXw&start=1&tbnid=obBmr_t7CLc30M:&tbnh=124&tbnw=116&ei=10mYRdnFNqf-wAG7rpSzDA&prev=/images%3Fq%3Dimac%2BG5%2Bport%26svnum%3D30%26hl%3Dsv%26lr%3D%26newwindow%3D1%26client%3Dsafari%26rls%3Dsv-se%26sa%3DN

Ser du nån line in här?

Ursprungligen av Baron:

Den där bilden betyder inte mer än att den fungerar med apples operativsystem. Det finns inget som säger att alla macar har line in.

Ser du nån line in här?

Nej, jag ser inte någon line in, men det är inte häller en bild på "min" mac.
För övrigt, kul med lite sarkasm; men vad hjälper det mig?
Det är sååå många som vill briljera med någonting på detta forum, utan att ge svar på frågan...

Hur gammal är du, Baron?

  • Medlem
  • 2007-01-01 10:41
Ursprungligen av Marc-Philip:

Nej, jag ser inte någon line in, men det är inte häller en bild på "min" mac.
För övrigt, kul med lite sarkasm; men vad hjälper det mig?
Det är sååå många som vill briljera med någonting på detta forum, utan att ge svar på frågan...

Hur gammal är du, Baron?

I mitt inlägg fattas en rad, ser jag nu.

"Ser du nån line in här? Stoppa i så fall kontakten där."

Jag ser inte symbolerna på bilden, som föreställer en iMac G5.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 17:01

Det vet jag inget om tyvärr

Hm, vid sidan om hörlursanslutningen på Barons bild är en anslutning, 3.5mm, det är väl den ingång för analog audio som ska finnas.
Den kan kallas för linjeingång eftersom den behöver några hundra mV för att styras ut fullt.
På datorerna för några år sen kunde den här ingången ställas om mellan mikrofonkänslighet, några få mV och linjekänslighet, men de senaste årens dator modeller har bara linjekänslighet.
Detta ställer till problem för dem, som har ett enkelt headset med mikrofon utan extra förstärkning, det blir helt enkelt mycket svagt ljud.
Man kan köpa en enkel analog till USB-omvandlare från Kjell o Co eller Clas i sjön eller Biltema mfl för att ha glädje av sitt headset. Eller så köper man från början ett headset för USB, totalkostnaden blir ungefär densamma.
Hoppas bilden klarnat lite för dig, Marc-Philip, din undran om startljudet har jag ingen förklaring till, en 3,5mm plugg i hörlursuttaget borde koppla bort den inbyggda högtalaren.
Lennart

TACK, LENNART!! (och ufred)

Ja, nu har bilden klarnat. Nu kan jag sova om nätterna...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-01 11:37

Tror inte baron försökte vara sarkastisk som sagt.

1
Bevaka tråden