Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv in i Mac Mini

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-12-14 14:08

Kanske risk att någon ställt frågan förut, men jag tar risken… Funderar på att köpa en USB-sticka som gör att man kan ta in marksänd tv rakt in i datorn. Men vilken produkt är bäst, vad får den kosta och är det värt besväret? När sändningarna blir digitala är väl USB-stickan körd?

Det finns flera varianter och detta diskuteras även på annat håll i dessa forum

Vad gäller priser så finner du de flesta, om inte alla, av Elgato's produkter på AppleStore.

Jag själv har en liten sticka från Miglia som jag köpte från AppleStore för 990:- eller nåt sånt.
Tar ju emot de marksända digitala kanalerna så den är framtidssäker! Elgatos EYE-TV mjukvara följer med och den är riktigt riktigt bra tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 15:08

Jag kör Elgato EyeTV för DTT till min MacBookPro och det fungerar lysande där det finns digitalTV-täckning. 899:- på Applestor. Har en extra antenn som köptes för 149:- på Kjell&Co ute på landet och får väldigt bra mottagning och bild/ljud där. Att köpa analogt nu är nog ingen idé.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-12-17 05:45
Ursprungligen av southtown:

Jag själv har en liten sticka från Miglia som jag köpte från AppleStore för 990:- eller nåt sånt.
Tar ju emot de marksända digitala kanalerna så den är framtidssäker! Elgatos EYE-TV mjukvara följer med och den är riktigt riktigt bra tycker jag.

Låter absolut som om Miglias sticka är något för mig, då… särskilt som den tar emot marksänd digital-tv. Och priset verkar ju inte vara så mycket att bråka om. Thanx!

Om du bor i ComHem-hus så behöver du inte ha någon digitalbox för att kunna se tv e-som ComHem levererar tv med bakåtkompatibilitet. Det är inte särskilt lätt att hitta den infon hos ComHem men jag mailade dem och fick svaret att jag som boende i ComHem-hus inte behöver skaffa digitalbox. Det fina med Elgatos (vet inte hur det är med Miglias) produkter är att du den dag du skaffar en digitalbox ändå kan fortsätta att använda din analoga module e-som den går att ansluta till boxen - det står om detta på Elgatos hemsida. Jag har just beställt en Elgato 250 från AppleStore som jag inledningsvis ska använda till att konvertera vissa vhs-band.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om du bor i ComHem-hus så behöver du inte ha någon digitalbox för att kunna se tv e-som ComHem levererar tv med bakåtkompatibilitet. Det är inte särskilt lätt att hitta den infon hos ComHem men jag mailade dem och fick svaret att jag som boende i ComHem-hus inte behöver skaffa digitalbox. Det fina med Elgatos (vet inte hur det är med Miglias) produkter är att du den dag du skaffar en digitalbox ändå kan fortsätta att använda din analoga module e-som den går att ansluta till boxen - det står om detta på Elgatos hemsida. Jag har just beställt en Elgato 250 från AppleStore som jag inledningsvis ska använda till att konvertera vissa vhs-band.

Med risk för att hoppa i galen tunna här men i alla fall: Pratar du inte i nattmössan?
Klart att man kan nöja sig med com hem analog, men för digitalfreaks så blir det ju roligare att köra comhem digitalt, eller?

Kolla länken med ComHem info: http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_start

Ursprungligen av sjovall:

Med risk för att hoppa i galen tunna här men i alla fall: Pratar du inte i nattmössan?
Klart att man kan nöja sig med com hem analog, men för digitalfreaks så blir det ju roligare att köra comhem digitalt, eller?

Kolla länken med ComHem info: http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_start

Vad jag menar är att om man inte önskar ha det extra digitala utbudet, det som ger bättre bild mm, så behöver man inte. Personligen ser jag ingen större mening med att betala extra för att få bättre bild då jag har en gammal 28" bildrörs-TV. Jag väntar hellre med det tills jag har en fin platt tv och tills det finns flera varianter av digitalboxar med dubbla eller trippla scart.

Ett litet citat från ComHem's Frågor o svar:

Citat:

Påverkas Com Hem av det analoga nätets släckning 2007? Com Hem kommer inte att helt övergå till digitala sändningar 2007 eftersom vi inte vill tvinga våra kunder till en ny teknologi. Vi vill att du som kund hos Com Hem själv ska upptäcka fördelarna med digital-tv!

Com Hem kommer också en dag att sluta sända analogt men det sker inte inom en överskådlig framtid.

Jag har iaf fått min Elgato 250 nu, har inte börjat använda den ännu men av det jag läst på Elgatos egen support om denna så ska jag även i framtiden kunna använda den med en digitalbox om jag så önskar - det är bara att plugga in den mellan boxen och datorn.

Men som sagt det primära syftet med mitt köp var att jag ville kunna konvertera vhs-band till datorn med programstöd - dvs utan att behöva fippla mer än nödvändigt med inställningar mm.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-14 22:18

Jag köpte en USB Stick från Elgato, priset var rätt lågt så det kändes som jag kunde "chansa" på en, speciellt då den utomordentliga programvaran EyeTV följde med. Jag är dock rätt missnöjd med bildkvalitén.

Jag har min Elgato inkopplad till en Mac Mini Core Solo med 1,25 Gb RAM och använder en 42" Plasma från LG som monitor. Jag har även en Dreambox 7020 (DVB-S) inkopplad i samma TV via S-Video som jag använt som referens.

Jag upplever bilden från Dreamboxen som mycket skarpare trots att den endast är inkopplad via S-Video, även färgerna är bättre på dreamboxen. På macen känns det som dom flyter in i varandra...

Finns det några andra här som jämfört bilden mot en annan typ av mottagare? Kan det vara så enkelt så att kvalitétsskillnaden mellan DVB-T och DVB-s är så pass stor?
Vad kan annars detta elände bero på? EyeTV är ju underbart och en anledning i sig att kasta ut den fula dreamboxen men jag tvekar definitivt ifall kvalitén inte blir bättre än så här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-15 11:41
Ursprungligen av scim:

Jag köpte en USB Stick från Elgato, priset var rätt lågt så det kändes som jag kunde "chansa" på en, speciellt då den utomordentliga programvaran EyeTV följde med. Jag är dock rätt missnöjd med bildkvalitén.

Jag har min Elgato inkopplad till en Mac Mini Core Solo med 1,25 Gb RAM och använder en 42" Plasma från LG som monitor. Jag har även en Dreambox 7020 (DVB-S) inkopplad i samma TV via S-Video som jag använt som referens.

Jag upplever bilden från Dreamboxen som mycket skarpare trots att den endast är inkopplad via S-Video, även färgerna är bättre på dreamboxen. På macen känns det som dom flyter in i varandra...

Finns det några andra här som jämfört bilden mot en annan typ av mottagare? Kan det vara så enkelt så att kvalitétsskillnaden mellan DVB-T och DVB-s är så pass stor?
Vad kan annars detta elände bero på? EyeTV är ju underbart och en anledning i sig att kasta ut den fula dreamboxen men jag tvekar definitivt ifall kvalitén inte blir bättre än så här...

Jag kör EyeTV DTT och bildkvalitéen är klart bra. I digital märknätet finns "dvd-kvalité". Nästa steg är HDTV vilket jag gissar att du inte har i din DVB-S. I sådana falll är det svaret..

Det var dock en del trixande innan det fungerade bra.

- I EyeTV, Preferences, Devices, Signal kan du se hur signalkvalitén är och signalstyrkan.
- Får Du in DVD-upplösning och hyggligt antal bilder per sekund?
- Strömsparläge (detta var trixigt eftersom jag använder PowerBook). Står processorn på maximal prestanda?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-16 18:59

Bandbredden är högre i satellitnätet vilket innebär att man kan skicka ut programmen i en högre bitrate vilket i sin tur leder till högre kvalité jämfört med DVB-C och DVB-S. DVD-kvalité är väl en term som inte finns egentligen och dessutom är den väl felaktig eftersom en DVD har högre upplösning än vad erbjuds i standard-TV (läs icke-HDTV).

Jag har kollat signalkvalitén och den ligger stadigt på 100, styrkan är runt 70. Båda är lite sämre under dåligt väder. Dessutom är det väl så att kvalitén inte blir sämre om signalen är dålig. Är signalen för dålig har man ingen bild och är den tillräckligt bra så har man bild. Befinner man sig precis däremellan så får man pixeliseringar. Eller?

Ursprungligen av scim:

Bandbredden är högre i satellitnätet vilket innebär att man kan skicka ut programmen i en högre bitrate vilket i sin tur leder till högre kvalité jämfört med DVB-C och DVB-S. DVD-kvalité är väl en term som inte finns egentligen och dessutom är den väl felaktig eftersom en DVD har högre upplösning än vad erbjuds i standard-TV (läs icke-HDTV).

Jag har kollat signalkvalitén och den ligger stadigt på 100, styrkan är runt 70. Båda är lite sämre under dåligt väder. Dessutom är det väl så att kvalitén inte blir sämre om signalen är dålig. Är signalen för dålig har man ingen bild och är den tillräckligt bra så har man bild. Befinner man sig precis däremellan så får man pixeliseringar. Eller?

Nja, DVD har samma upplösning som standard-TV dvs PAL-format. Varken bättre eller sämre.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-12-17 12:15
Ursprungligen av Svante S:

Nja, DVD har samma upplösning som standard-TV dvs PAL-format. Varken bättre eller sämre.

Jo, jag blandade ihop NTSC/PAL i det där resonemanget. Hursomhelst så behöver inte upplösning säga så mycket som bildens kvalité om bitraten är låg, vilket jag misstänker är fallet i DVB-T.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-17 22:38

EyeTV Diversity kostar lite mer men har två mottagare för fri marksänd digitaltv. Kan spela in på en och titta på en annan kanal.

Och EyeTV Hybrid har BÅDE analog och digital mottagare.

kör ett hybridkort från elgato. levererades med eyetv2. Den bästa mjukvaran på marknaden imo... och den analoga mottagaren är bland det bästa jag sett...

Jag försöker hjälpa hustrun att installera och köra eyetv diversity "Dual-Tuner DVB-T Stick". Verkar vara fin programvara och ser proffsigt ut men när jag kör Auto-tune i setupen hittar den inga kanaler. Kan det vara mottagningen månne? Är det någon inställning man behöver fixa på? Vet att jag har läst något om detta i någon annan tråd men hittar den inte nu förstås...

Du får ställa in att den ska söka på "exhaustive" (hoppas jag stavat rätt:) när man får upp välja auto tune så går det att bocka i för detta. Då söker den mer noggrant, tar dock längre tid.

Tack för tipset! Provade det igår men den hittade inget där heller. Kollade på Teracoms hemsida över mottagning och konstaterade att det förmodligen är utomhusantenn som gäller...:( eller kanske annan del av huset...:)

Aha oki. Det är ganska känsligt med mottagningen. Jag testade själv en oneforall inhusantenn det hjälpte inte. Köpte tillslut en utomhusantenn med förstärkning och då fungerade det utan problem. Fast antennen är inomhus än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 00:39

Jag har eyetv, Elegato diversity "Dual-Tuner DVB-T Stick" och den funkar perfekt i stockholm vid södersjukhuset.

Den innehåller två tuners gör att man kan spela in ett program och se på det andra, eller spela in två olika.
Använder bara de två medföljande antenerna.

Är det dålig signalstyrka kan man ställa in diversity, den använder då signalen från båda tuner till en kanal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 22:23

Kan man schedulera inspelningar via EPG i sverige med >EyeTV?
Så att man får alla avsnitt av exv "Rome" inspelat

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 22:48

Inga problem alls!

Äntligen en inspelningsfunktion man fattar.

För att haka på den här tråden lite. Jag har en Miglias USB-sticka för marksänd (fri/okodad) digital-TV. Min föräldrar vill dock kunna köra boxer till sin lösning, frågan är om man kan använda Miglias USB-sticka och Elgatos utmärkta programvara tillsammans med en extern CAM-modul, och i sådana fall, vilken då?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 23:30

Det verkar finnas en sån lösnng för kabel-tv,

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

Mmm. Egentligen är det den här man skulle ha plus en CAM-modul

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021284&product_id=577339

Men, det är 2395 plus moms plus CAM-modul. Ganska dyrt. Eftersom jag redan har TVMicro-stickan hade jag hoppats att det skulle kunna finnas nån fristående modul. Men det är antagligen kört...

Jag kanske ger mig på att bygga en MythTV-linuxburk istället. Men, jag längtar inte efter att strula med en Linux-PC....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 17:18

En smutt lösning borde vara iMac med eyeTV och någon box i stil med Äpples visade iTV kopplad till TVn

MythTV (som jag tittat mycket på) verkar kräva ganska mycket HW och en hel del handpåläggning innan allt fungerar...

det går inte att fånga upp en digital signal som en analog dito? Hänger ni med hur jag menar? Tex från en digitalbox > svideo?

Går nog via Elagto hybrid men frågan är hur bildkvalitén blir.. fast o andra sidan så har jag inte så höga krav för inspelning av tv.. Jag har spelat spel via Elgato Hybrids video in ingång. Den har även en SVHS så det borde fungera. Frågan är om inspelning fungerar då.

Jag tänkte låna tråden lite, hoppas det går bra!
Jag har en mac mini (den äldre modellen på 1.42ghz och 80gb hdd och 512ram.) och har ungefär 20gb ledigt och bor i ett comhem hus. Hade tänkt och dumpa min gamla tv och använda mini:n tillsammans med någon såndär usb mottagare för att kolla på tv på datorskärmen. Funderar då på om datorn orkar med detta och vilken man ska välja isf.? Skulle någon kunna länka till någon sida där dom säljer billiga och bra varianter?
Tack på förhand! //Petter

1
Bevaka tråden