Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bättre med nya Ubuntu?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som hunnit få en uppfattning om det är värt att uppgradera till nya Ubuntu?
Den gamla fungerar rätt bra för mig förutom att den är väldigt seg uppstarten. På vilka sätt är den nya bättre?

Uppstarten som dom påstår ska vara snabbare nu är på min 1GHz PB 12" hela 110 sekunder, knappast så snabbt. Vill hellre ha ett uppgraderat SuSe Me Linux. Har annars ingen uppfattning mer än att jag störs över att man inte fixat till detta med att få Airport att fungera utan att det ska behövas ett hack.

  • Medlem
  • 2006-10-30 21:36

vad är anledningen till att inte uppgradera? (kör edgy på en macpro och det funkar fint)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-31 01:29

Klart du skall uppgradera, enda generella anledningen alltid är väl att du får nya versioner av alla program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 20:39

Jag uppgraderade min Dell Laptop till Edgy och precis som massor med andra personer så sket det sig, har något problem med Nvidia drivers just nu. Har efter mycket strul backat till NV drivern och fått igång X...

Det verkar som om man ska passa sig för att uppgradera men nyinstallation verkar funka bättre....min arbets Laptop på jobbet kommer att få vänta på Edgy ett tag till...:(

//PDa

Anledningen till att inte uppgradera är att jag har en lite äldre dator och har gjort många tidskrävande anpassningar vad det gäller program och sådant, jag vill inte riskera att datorn blir ännu segare eller att anpassnngarna försvinner. Att uppgradera generellt sett måste väl alltid ifrågasättas? Jag väntar gärna ut barnsjukdomarna om det kommer något nytt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 18:27

spda: Uppgraderade du med dist-upgrade? Borde ju inte vara mer än att dra ner en ny nvidia-driver som passar den kernel du har och ändra tillbaka xorg.conf till "nvidia"?

  • Medlem
  • 2006-11-02 17:41
Citat:

Har annars ingen uppfattning mer än att jag störs över att man inte fixat till detta med att få Airport att fungera utan att det ska behövas ett hack.

Olle, är det något hack som du använder ? Skulle gärna vilja köra Ubuntu på min iBook men kravet är att det ska fungera trådlöst vilket har fått mig att avstå än så länge.

/Ulf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 20:07

Vad använder folk Linux till? Jag ser inget användningsområde för det annat än som server, åtminstone på Mac-plattformen. Förklara det för mig.

Jag har tidigare fipplat med Red Hat, SuSE, Ubuntu, Mandrake (numera Mandriva), Debian osv en hel del, men fattade aldrig vad jag skulle ha Linux till. Men OK: på en PC fungerar det bättre än Windows.

Senast redigerat 2006-11-02 20:29
  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 00:31
Ursprungligen av Mondo:

Vad använder folk Linux till?

Ehhhh.... Allt?

Ursprungligen av SeBBBe:

Ehhhh.... Allt?

nja... linux är ju knappast erkänd som en grafikers plattform... där ligger osx och win bättre till hands... (även fast gimp är alldeles utmärkt för webgrafik tex)...

  • Medlem
  • 2006-11-03 00:44
Ursprungligen av Mondo:

Vad använder folk Linux till? Jag ser inget användningsområde för det annat än som server, åtminstone på Mac-plattformen. Förklara det för mig.

jag kör linux på en macpro för att det inte finns någon vettig 64bit-kompilator till macosx än. sen är det många program (kommersiella och fria) som funkar bättre i linux än i fulhackade lösningar på mac (tex matlab som bara finns i en 32bitars beta till mac men stabil 64bitars till linux).

  • Medlem
  • 2006-11-02 23:32

Mondo, allt har sin plats. Rätt verktyg för rätt sak, Om jag jobbar med Film eller foto så är Mac att föredra. I mitt dagliga arbete är det mycket utveckling i Oracle mijlö och då är Linux (exempelvis Ubuntu + SQL*Developer och Oracle XE) en alldeles förträfflig miljö. Betydligt resurssnålare och rappare än Windows. Om jag surfar, vill kolla på film etc så fungerar också Ubuntu i mitt tycke lika bra som MacOS X. Alltså allt handlar ju egentligen om man vad man använder sin dator plattform till. Om jag vore skribent eller författare vore nog inte Ubuntu mitt första val. Som utvecklare i främst Unix miljö är Ubuntu/Linux alldeles rätt för mig.

/Ulf

  • Medlem
  • 2006-11-03 22:25

Kan man uppdatera via den inbyggda uppdateringstjänsten.. eller måste jag ladda ner en ny image och bränna för att installera???

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 01:02

Nädå. Du kan göra det i terminalen. Inte 100 på exakt vad man ska skriva dock.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-04 13:30

Upgrade from 6.06 LTS

If you want to upgrade from 6.06 LTS to 6.10, run the following command (either via ALT-F2 or a terminal):

gksu "update-manager -c"

The "-c" switch instructs Update Manager to look for upgrades. By default, the Ubuntu 6.06 LTS release will not offer that automatically because of its long support cycle and high stability.

If you have a working network connection, it should then inform you about a new release and offer to upgrade your system.

1
Bevaka tråden