Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD Material Med Macbook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 16:34

Funderar på att köpa en ny TV och undrar lite vad en Ny Macbook, 2 ghertz, 2gig internminne klarar av att spela upp?

Försökte med polarens laptop 1,6 ghertz köra upp en film på hans 40" plasma. Allting fungerade men när det var dags att spela upp själva filmen började den hacka nått otroligt.

Klarar en Macbook av att spela upp dvd-filmer, divx mm på en inkopplad lcd/plasma? Och har den lättare att spela upp på en mindre tv än en stor? Klarar den rent av att visa HD-Material med en dator-dvi-hdmi-tv-uppstättning?

En undrande tv- och nybliven mac fantast

Det har inte med storleken på TV-n att göra utan upplösningen på materialet du försöker spela upp.

Sen är det också skillnad på vilken codec filmen är i. Det finns flera olika HD-codecs. Här är rekommendationerna för H.264 som Apples trailers är i:
http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/recommendations.html

Jag har en MacBook med CoreDuo 1 och den klarar att spela upp Apples HD-trailers utan problem. Om det sen går lika bra med annat format vet jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 19:24

Så det ska alltså inte vara några problem att spela upp en film på helskärm på en 32-40 lcd från en macbook? Eller blir det alltför grynigt om man spelar upp en vanlig divx film?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-31 19:36

Beror på upplösningen din TV klarar av. Saker blir gryniga på plasman jag har, men det ser ut helt ok runt 5 meter ifrån.

Det har enbart med upplösningen på materialet att göra och vilken upplösning tv-n klarar. Spelar du upp ett 320*240 klipp på en plasma kommer det bli väldigt grynigt. Så tänk på bort storleken på tv-n. Titta bara på vilken upplösning materialet har. Är det högupplöst divx kommer det se bra ut på en högupplöst tv.

Jag har en MacBook 2GHz/1GB Ram kopplad till en HD-TV med upplösningen 1366x768 via XGA-kabel och det funkar klockrent att spela upp filmer med upplösningen "720p". Jag har inte testat "1080i/p" eftersom att min TV inte stöder "Full HD". Har inte heller testat att koppla Mini-DVI --> DVI --> HDMI men det kommer nog när nästa CSN kommer

1
Bevaka tråden