Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst till Macbook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Orsa
  • 2006-11-08 17:03

Hej,

Jag har nyligen skaffat en ny iMac till min grabb (efter åratal av pc-harvande) och därmed vår första Mac. Vi är väldigt nöjda och imponerade av datorn, så pass nöjda att jag tänker investera i den minsta Macbooken för egen del.

Vi bor i villa på landet och har en adsl-uppkoppling (Speedtouch 510v6 modem, 0,5 mbit) med Glocalnet. Min önskan är att Macbooken ska funka trådlöst i hela huset. Vad behöver jag för grejer och hur ska dessa sättas ihop för att få den stationära och bärbara att dela på internetuppkopplingen? Den förra trådbundet, den senare trådlöst. Det vore väl också bra att kunna surfa på Macbooken utan att behöva slå på iMacen.

Har kollat en del trådar men tycker inte att jag får svar på det jag vill veta. Är det Airport Extreme eller trådlös router jag ska ha? Kan inte mycket om datorer, och är som sagt nybliven Mac-ägare, så pedagogiska råd och prylrekommendationer mottages tacksamt.

Med hälsning/B

Jag fick min Netgear Router för ett par dagar sedan, funkar jättebra med min macbook. Var tvungen att få lite assistans med inkopplingen då jag aldrg fixat o trixat med nätverk förut. Hursomhelst så funkar den jättebra och det går snabbt att surfa. Kolla in den här, jag tycker den är prisvärd: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=92932&hbx_cmp=b2bw2&SearchString=wgt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-22 00:49

Jag har en AirPort Express som jag är mycket nöjd med, eftersom den kan strömma musik till en stereo från iTunes, mycket trevlig funktion.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-22 12:56

Bonsy,
Airport Express ÄR en trådlös router, så den kommer naturligtvis att funka rätt av. Men det är en dyr lösning, och egentligen kan varenda trådlös router klara jobbet. Jag har själv länge använt D-Link, lite hackig, kör nu Linksys, hittills helt utan problem. Men dessa mer PC-inriktade produkter kräver en aning mer konfiguration jämfört med Airport Express. Särskilt om man vill kryptera signalen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-31 15:44

Skulle det funka med mitt adsl modem (d-link) och en icke-trådlös router (d-link) att köpa en Airport Express, koppla in denna i den icke-trådlösa routern för att sedan surfa trådlöst med en macbook?

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Skulle det funka med mitt adsl modem (d-link) och en icke-trådlös router (d-link) att köpa en Airport Express, koppla in denna i den icke-trådlösa routern för att sedan surfa trådlöst med en macbook?

Ja! det kommer att funka.

1
Bevaka tråden