Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst - skrivare och modem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena hej! Och gott nytt år alla äppelskrottar ...

Kör trådlöst via modem och vill nu även använda min skrivare trådlöst. Problemet är att det är samma USB-ingång dvs.den "fyrkantiga" lilla - ej den "platta".

Är det överhuvudtaget möjligt att köra skrivaren på detta vis? Jag har kollat med en datorbutik och de sa att den typen av USB-kabel iallafall existerar i sinnevärlden ...

Fick ett tips att köra med ethernetkabel men ngn sådan ingång finns ej i skrivaren.

Modemet är ett Thompson SpeedTouch 780 WL och laserskrivaren/faxen/kopiatorn en Brother MFC 9070.

Har även en router (Netgear WGR 614) som jag inte använder - men det är samma USB-ingång där.

Råd, någon?

Tacksam för svar,

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-31 11:08

Thompson SpeedTouch 780 WL har RJ-45-utgång samt en USB-anslutning så att man kan koppla in sin dator om datorn inte har nätverkskort. Jag tror inte att USB-utgången på modemet kommer att fungera med något annat än en dator.

Din router verkar inte ha någon USB-utgång alls enligt specen jag hittade på webben.

Blandar du ihop RJ-45 (nätverkskabel) med USB?

Man kan få skrivare att fungera genom att köpa en Apple Airport Express (AE). Kolla först att din skrivare stöds. Däremot kommer nog inte scanner/fax att fungera via AE.

Ett annat alternativ är att du köper en skrivare som är avsedd för nätverksanslutning via kabel (RJ-45) eller trådlöst.

Ursprungligen av pesc:

Thompson SpeedTouch 780 WL har RJ-45-utgång samt en USB-anslutning så att man kan koppla in sin dator om datorn inte har nätverkskort. Jag tror inte att USB-utgången på modemet kommer att fungera med något annat än en dator.

Din router verkar inte ha någon USB-utgång alls enligt specen jag hittade på webben.

Blandar du ihop RJ-45 (nätverkskabel) med USB?

Man kan få skrivare att fungera genom att köpa en Apple Airport Express (AE). Kolla först att din skrivare stöds. Däremot kommer nog inte scanner/fax att fungera via AE.

Ett annat alternativ är att du köper en skrivare som är avsedd för nätverksanslutning via kabel (RJ-45) eller trådlöst.

Som jag misstänkte ... vad routern beträffar så har du rätt, den har ingen USB-ingång - my bad - jag kollade inte efter ordentligt innan jag skrev!

Även om jag inte har koll på vad en RJ-45:a är så vet jag iallafall vad USB och nätverkskabel är och tyvärr så har skrivaren ingen sådan ingång.

Jag har kollat lite på AE men min idé var att om det räcker med en USB-kabel för 200 spänn så sparar jag en tusing och "slipper" köpa AE (även om jag skulle vilja ha det för de övriga fördelarna med AE). Tvivlar dock på om min skrivare stöder AE ... Fan, den är ju inte så gammal - 2001 eller så ... Tröttsamt!

Tack för hjälpen,

Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 12:07

http://www.ifelix.co.uk/tech/1013.html

Finns den inte med här så är det ganska liten chans o få den o funka.

Finns den dock med här så har åtminstone en annan person fått det o funka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-31 12:27

Utmärkt sida!

Fast se till att söka igenom användarkommentarerna också! Länken finns gömd mitt i reklamen på höger sida. Där finns en del extra tips.

Tack för all hjälp. Det blir nog att köpa ny skrivare ...

God fortsättning på det nya året!

Stefan

1
Bevaka tråden