Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac blir 99.se/mac/

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fattar inte... jag har varit inne och bytt lösen men inget hände? Vad skall man mer göra, vaddå återaktivera?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-19 10:58
Ursprungligen av Jerry Boman:

Jag fattar inte... jag har varit inne och bytt lösen men inget hände? Vad skall man mer göra, vaddå återaktivera?

Du behöver bara återaktivera om du byter E-mail, och det är E-mailen du ska byta så att den överensstämmer mellan kontona

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-23 01:59
Ursprungligen av bogg:

Du behöver bara återaktivera om du byter E-mail, och det är E-mailen du ska byta så att den överensstämmer mellan kontona

Du ska återaktivera efter jul, då alla konton stängs tillfälligt. Alla ska då återaktivera sina konton i och med flytten till domänen 99.se. Detta görs tydligen genom att ett e-mail skickas ut till e-mailadressen du registrerat förut.

Kort och gott, se till att den registrerade e-mailadressen är detsamma på alla 99mac-relaterade sajter som du är medelm på.

Det är hur jag förstod det iaf!?

Ursprungligen av Jerry Boman:

Jag fattar inte... jag har varit inne och bytt lösen men inget hände? Vad skall man mer göra, vaddå återaktivera?

Jag missade först att fylla i mitt nuvarande lösenord, och då hände inget. Kan du ha missat samma sak?

Medlemsregistreringen är nu avstängd.

Ett mail kommer skickas till alla som har inaktiva konton (dvs inte klickat på aktiveringslänken vid registreringen) om en stund. Nästan alla dessa konton är "nollor" utan några inlägg så vi vill ge dom en sista chans.

Just nu ser det ut som själva sammanslagningarna börjar 1/1 2007.

Ps. Vill inte säga vad vi betalade exakt men man får en ny Intel Xserve för samma pengar så det var inte billigt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 17:15

Det var VERKLIGEN inte billigt...Jag menar, dom kunde väl ha gett en rabatt för att vi är en Mac-community?

Varför tycker du att just en Mac-community skulle få rabatt?

Hur gör ni sammansalgningen? Har Jelsoft något verktyg för ändamålet eller får man ordna allt manuellt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 20:04
Ursprungligen av Björn Leander:

Varför tycker du att just en Mac-community skulle få rabatt?

Det tycker jag inte. Ett misslyckat skämt var det om man dömer efter din reaktion.

Ansluter mig till frågan om hur sammanslagningen ska gå till..?

Sammanslagningen blir enkel, vi bara tjongar ihop allt med ett Jelsoft-verktyg (Impex) och sedan skapar vi separata forum-index-sidor, som kommer bli identiska med förstasidorna idag. 99.se/mac kommer att ha samma skin och visa samma forum som 99mac.se gör idag, 99.se/musik kommer att ha samma skin och visa samma forum som 99musik.se gör osv... Fördelen är dock att medlemmarna kommer att kunna följa flera forum om de så önskar... i dagens aktiva kan man exempelvis välja att få upp mac, musik, och ipod-diskussioner osv...

/M

ajjjj

Jag hör det redan..."på 99.se samlas dem som inte är riktigt 100"....

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag hör det redan..."på 99.se samlas dem som inte är riktigt 100"....

Det är en slogan jag skulle rösta på...

Hade varit kul att höra förslag på nya 99or och kanske lite slogans nu när det blir så enkelt att genomföra!

Gemensamt för sajterna skall vara kreativitet. 99 står för 99% ontopic. Jag tror inte många kommer vara aktiva på alla sajter, därför gäller det att varje sajt/sida är så komplett och heltäckande som möjligt. Om du har en idé som du själv vill driva som chefredaktör/admin får du gärna skriva det eller kontakta mig. Det bästa vore om varje sajt hade en person som var Deputy/SuperAdmin.

En rolig funktion: Ett forum (t ex Photoshop) kan vara aktivt på både /foto/ och /grafiskt/ vilket öppnar nya möjligheter.

Dessa är givna:

99.se/mac/
99.se/ipod/
99.se/musik/

Tankar:

99.se/pro/ <- Fokus på Apples Pro produkter Final Cut, Aperture, Logic, OS X Server
99.se/foto/ <- Digitalfoto & vad mer?
99.se/mobil/ <- Mobiltelefoner & vad mer?
99.se/grafiskt/ <- Design, produktion, Quark, Indesign, Typsnitt osv

  • Medlem
  • 2006-12-30 13:41
Ursprungligen av Björnström:

99.se/pro/ <- Fokus på Apples Pro produkter Final Cut, Aperture, Logic, OS X Server
99.se/foto/ <- Digitalfoto & vad mer?
99.se/mobil/ <- Mobiltelefoner & vad mer?
99.se/grafiskt/ <- Design, produktion, Quark, Indesign, Typsnitt osv

99.se/pro tycker jag mer låter som ett stenhårt modererat pro-forum där man bara tar upp proffsfrågor. Risken med en sån lösning är iofs att man lakar ur de andra delarna... Pro låter hur som helt som nåt vidare än Apple Pro, isht när man tar bort "mac" ur domännamnet.

edit: om en tråd kan finna på fler ställen samtidigt kanske det inte gör nåt?

Ursprungligen av Baron:

99.se/pro tycker jag mer låter som ett stenhårt modererat pro-forum där man bara tar upp proffsfrågor. Risken med en sån lösning är iofs att man lakar ur de andra delarna... Pro låter hur som helt som nåt vidare än Apple Pro, isht när man tar bort "mac" ur domännamnet.

edit: om en tråd kan finna på fler ställen samtidigt kanske det inte gör nåt?

Jag förstår vad du menar. Min idé var att samla allt inom "ApplePro" på ett ställe och även inkludera Pro certifieringarna (kurser). Jag undrar om det verkligen är så många som sitter och kör FinalCut och Logic (betalda licenser) för skojs skull - kanske vore en avskiljd ApplePro-avdelning precis vad som behövs. Vi har domänen ApplePro sedan tidigare och jag vet att Apple inte skulle gråta om vi skapade en bra resursplats.

Kanske skapa Pro profiler:
http://www.apple.com/pro/profiles/

Känns som att vi borde titta närmare på Pro utbildningarna:
http://www.apple.com/software/pro/training/

Apple själva delar in Pro så här:
Design
Film & Video
Photography
Music & Audio

Kanske kan 99.se/företagande vara något? Macfolk inom det kreativa området är ju många gånger egenföretagare också...

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Kanske kan 99.se/företagande vara något? Macfolk inom det kreativa området är ju många gånger egenföretagare också...

/M

Det låter ju bra - vårt företagareforum har varit väldigt lyckat och är inte direkt "mac" relaterat så det passar ju bättre på en egen sida än just /mac/ faktiskt.

99.se/webb
99.se/opensource

Jag kan gilla dem iaf, speciellt den första.

Ursprungligen av irrelogical:

99.se/webb
99.se/opensource

Jag kan gilla dem iaf, speciellt den första.

99.se/web/ är nog självskriven. Vi hade ju faktiskt 99web.se ett tag:
http://web.archive.org/web/20050314085408/http://99web.se/

Den fick pris i Cap & Design som surftips men vi hade aldrig möjlighet att göra något bra av den. Som en del av 99.se kommer det nog bli riktigt bra.

KUL att se så många möjligheter!

99.se/dev för utveckling i största allmänhet.

Ursprungligen av Björn Leander:

99.se/dev för utveckling i största allmänhet.

Utveckla gärna detta mer. Utveckling i form av PHP/HTML och scriptspråk för webben kommer ju hamna under 99.se/web hade jag tänkt. Är detta mer inriktat mot Cocoa och applikationsutveckling? Hur stor är målgruppen?

Ursprungligen av Björnström:

Utveckla gärna detta mer. Utveckling i form av PHP/HTML och scriptspråk för webben kommer ju hamna under 99.se/web hade jag tänkt. Är detta mer inriktat mot Cocoa och applikationsutveckling? Hur stor är målgruppen?

Jag tror han menar just Cocoa och applikationsutveckling liksom Applescript. Det finns iofs mängder med forum(eller iaf några) som speciellt inriktar sig på dessa områden men det kanske kunde vara för de som sitter och utvecklar små finurliga verktyg hemma för att förenkla vardagen. Det finns säkert många macanvändare som sitter hemma med ideer till verktyg och program men som behöver stöd och hjälp med att komma igång.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-30 16:25

Jag undrar hur ni hade tänkt att själva samlingssidan - 99.se - ska se ut? Kommer dom "hetaste" diskussionerna att vara representerade där, kommer det en "live" uppdatering av trådar i stil med digg.coms?

Och Plus + Pro medlemskaperna kommer förstås att gälla på alla 99-sidor om man går med, eller?

Ursprungligen av boris91:

Jag undrar hur ni hade tänkt att själva samlingssidan - 99.se - ska se ut? Kommer dom "hetaste" diskussionerna att vara representerade där, kommer det en "live" uppdatering av trådar i stil med digg.coms?

Och Plus + Pro medlemskaperna kommer förstås att gälla på alla 99-sidor om man går med, eller?

Vi kommer skapa en förstasida på 99.se som säkerligen kommer vidareutvecklas under våren. Det är alltså en samlingssida med det senaste från hela 99.se sajten. Jag skulle gärna göra någonting som påminner om Digg.

Plus/Pro blir ju gemensamt för hela sajten - vet inte riktigt hur vi ska göra med det ännu.

Ursprungligen av Björnström:

Utveckla gärna detta mer. Utveckling i form av PHP/HTML och scriptspråk för webben kommer ju hamna under 99.se/web hade jag tänkt. Är detta mer inriktat mot Cocoa och applikationsutveckling? Hur stor är målgruppen?

Jag tänkte i banor kring applikationsutveckling. Jag tänkte mig inte en inriktning mot just Cocoa utan även mot annan form av programmering och programutveckling. Om det finns någon större målgrupp vet jag inte. Det är ju inte direkt rusning till utvecklings-forumet här.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag tänkte i banor kring applikationsutveckling. Jag tänkte mig inte en inriktning mot just Cocoa utan även mot annan form av programmering och programutveckling. Om det finns någon större målgrupp vet jag inte. Det är ju inte direkt rusning till utvecklings-forumet här.

Om behovet finns kan vi naturligtvis skapa en egen sida för utvecklare men intresset för utvecklarforumet är ju som sagt inte direkt stort idag. En hel sida skulle vara overkill.

Ursprungligen av Björn Leander:

99.se/dev för utveckling i största allmänhet.

Borde det inte vara för avvikarna? Alltså de på 1.se?

Jag antar att detta med domänbytet är något som underlättar rejält om det nu kan motivera B. & Co till att avstå från en XServe. Bara det inte går med 99 som med Feber, att allt driver iväg och Mac-bevakningen störtdyker. Tänker jag, som ser mig som mactraditionalist.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Borde det inte vara för avvikarna? Alltså de på 1.se?

Jag antar att detta med domänbytet är något som underlättar rejält om det nu kan motivera B. & Co till att avstå från en XServe. Bara det inte går med 99 som med Feber, att allt driver iväg och Mac-bevakningen störtdyker. Tänker jag, som ser mig som mactraditionalist.

Jag har varit i samma tankar som du faktiskt. Min idé är att ha en "chefredaktör" för varje sajt som ser till att det flyter på och att inte bredda så hårt som Roger har gjort. Vill hålla samman alla bitar med "Creative Community" tänket - en plats för kreativa människor vilket jag anser att huvuddelen av alla Macanvändare är...

Lite förslag på underavdelningar till 99.se/mac...:
99.se/mac/soho - för småföretagare och hemanvändare i allmänhet
99.se/mac/spel - för även macanvändare spelar väl eller är jag den enda...?
99.se/mac/classic - för användare av äldre Mac samt OS-varianter tom 9.2

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Lite förslag på underavdelningar till 99.se/mac...:
99.se/mac/soho - för småföretagare och hemanvändare i allmänhet
99.se/mac/spel - för även macanvändare spelar väl eller är jag den enda...?
99.se/mac/classic - för användare av äldre Mac samt OS-varianter tom 9.2

Spel och Classic forum finns ju redan idag, hade inte tänkt ta bort dom.

Berätta gärna vad SOHO forumet skulle innehålla.

Ursprungligen av Björnström:

Berätta gärna vad SOHO forumet skulle innehålla.

Är inte riktigt säker men som det verkar så finns det och kommer det till fler och fler avdelningar för de verkliga proffsen som använder Macen i sitt jobb såsom musiker, videoproduktion, redigering mm.

En soho-avdelning skulle kunna vara för dem som kanske bara använder macen till... äh fanken vet inte men kanske det skulle vara 99.se/hopro istället. Det vill säga en avdelning för de som, liksom jag själv, betraktar sig som proffs på att använda macen hemma, innehar kunskaper om användbara verktyg o program som inte kostar så mycket (dvs shareware mm) men inte använder macen i något speciellt yrke.

Hur blir det förresten med wiki?

Bevaka tråden