Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macmini 1,83 GHz eller 1,66 GHz?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 16:02

Jag ska köpa en ny stationär Apple. MacMini har jag tänkt mig, eftersom den verkar enkel att uppdatera efter hand. (Är det så?)

P g a begränsade ekonomiska resurser har jag ung. råd med antingen 1,83 GHz processor och 512 Mb RAM-minne eller 1,66 GHz processor med 2 GB RAM-minne.

Vad är att rekommendera? Jag har tänkt använda datorn till ordbehandling, filmvisning och datorspelande (mer åt CIV4 och WoW hållet än patienser o dyl).

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 16:19

Hej, jag tycker att du ska avvakta och se vad som kommer på mässan i Januari.

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-29 16:45

Minne är alltid bra. Fick min 1,83 GHz MBP med 512 Mb minne. Blev väldigt besviken på prestandan då den inte kändes ett dugg snabbare än min gamla 1 GHz TiBook. Slängde i 2 Gb så fort jag kunde och fick en helt ny maskin. Mycket nöjd med mycket minne.

Så vänta till den 9 januari och beställ med mycket minne.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-29 17:13

Håller med alla tidigare inlägg. Här ska inga datorer köpas utan vi väntar spänt på vad som händer i Januari.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 18:42

Tack för synpunkter! Vänta tills mässan är nog en bra idé.

En följdfråga angående minnet; är det enkelt att byta? Dyrt?

Och hur går det till, rent praktiskt, att sätta i mer minne? Lägger man till något eller tar man bort det som finns och ersätter det med nytt? (Jag kan inte riktigt facktermerna här, märker jag. Hoppas andemeningen framgår, i alla fall.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 04:41
Ursprungligen av wicke:

Tack för synpunkter! Vänta tills mässan är nog en bra idé.

En följdfråga angående minnet; är det enkelt att byta? Dyrt?

Och hur går det till, rent praktiskt, att sätta i mer minne? Lägger man till något eller tar man bort det som finns och ersätter det med nytt? (Jag kan inte riktigt facktermerna här, märker jag. Hoppas andemeningen framgår, i alla fall.)

Det är enkelt att stoppa i mera minne. Skall du klara på egen hand. Kolla på Apples supportsidor vilket minne du skall ha. På en Intel-mac är det förmodliogen DDR2 SO-DIMM 667MHz PC2-5300.

Jag tror inte att WoW kommer flyta bra på en Mac mini. Då skall du ha en iMac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-31 17:10
Ursprungligen av desh:

Det är enkelt att stoppa i mera minne. Skall du klara på egen hand. Kolla på Apples supportsidor vilket minne du skall ha. På en Intel-mac är det förmodliogen DDR2 SO-DIMM 667MHz PC2-5300.

Jag tror inte att WoW kommer flyta bra på en Mac mini. Då skall du ha en iMac.

Det är inte helt trivialt att byta minne i en Mini. Det är inte speciellt svårt heller men man behöver specialverkyg (spackelspade + urmakarmejsel), tålamod samt en varsam hand.

Intel Dual Core 1,66 GHz processor med 2 GB RAM-minne tycker jag ...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-12-31 15:52

1.66 ghz Minin har ingen DVD-Brännare och behöver du det så rekomenderar jag dig att köpa 1.83 ghz modellen.

Ska du spela spel så är Minin inget att ha för dig eftersom det interigerade grafikkortet kommer inte räcka till för fem öre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-31 17:35

Som det redan sagts: Håll dig borta från Minin om du tänker spela! Kolla här och här! En Mini 1,83 med ungefär samma spec som en 17" iMac (160 GB HD, 1 GB RAM, tangetbord o mus) kostar 11 529:- enl. Apple. För 166 kr extra får du en 17" skärm, 2 GHz Core 2 Duo (istället för Minis Core Duo), ATI Radeon X1600 128 MB grafikkort, två FW-portar och en iSight också.. Det är mycket för bara 166 kr.

Om du studerar kan du få iMacen för ca 10 500:-. Visst, har du redan skärm o tangentbord o mus kan Mini vara ett alternativ men inte för spel. Det är faktiskt också enklare att byta minne i iMac och du kan alltid köpa en extern HD till säkerhetskopiering eller om du vill ha större HD.

Senast redigerat 2006-12-31 17:45
1
Bevaka tråden