Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knastrande MacBook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 12:39

Hej alla,

Ater ett inlagg angaende Macbooks med missljud, Jag startar en ny trad da de andra tradarna jag funnit verkar diskutera pipande Macbooks.

Min dator ar en 1sta generations Macbook, svart kopt pa Apple store i slutet pa sommaren. Allting har funkat fint fram tills nu,
Senaste dagarna har jag dock ett missljud som later som nagot form av statiskt knaster i princip hela tiden datorn ar igang, Svart att beskriva ljud men lite som nar man soker av FM bandet pa en gammal radio, Har ingen aning om vad detta kan bero pa. Har testat och starta photobooth men detta hjalper inte alls,

Har nagon annan stott pa samma problem?
Vad beror det pa i sa fall och vilka atgarder rekommenderas?

Tacksam for hjalp

J.

Jag upplevde något liknande på min powerbook av sista snitt (1.67ghz 15"). Det försvann efter en omstart. Möjligen körde reparerade jag behörgiheter i samband med den omstarten.
Vad det är för ett oljud eller var ur det springer har jag ingen aning om. Jag blev så oerhört lättad av att det försvann med så, relativt, enkla medel som en omstart.

/mvh David

  • Oregistrerad
  • 2006-12-29 13:56

Min har fört något liknande ljud för sig när man väckt den ur sömn. Det typ skrapar i högtalarna men sen är det borta. Hänt kanske 5 ggr på 3 månader.

Ursprungligen av Pantern:

Min har fört något liknande ljud för sig när man väckt den ur sömn. Det typ skrapar i högtalarna men sen är det borta. Hänt kanske 5 ggr på 3 månader.

Samma sak händer min MacBook ur vänster högtalare. Dock mer frekvent, runt hälften av de gånger jag väcker den ur sömn.

Jag hade en sådan grej och det visade sig att jag lämnat intern mikrofon aktiv, Då blev det rundgång vid start mm. innan nivåerna justerade sig. Lät som ett kort skrsch-ljud, trodde hela datorn skulle paja men som vanligt var det idioten framför datorn som var felet.

MR

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 17:10

nu har mitt knastrande startat och slutat en massa ganger under eftermiddagen. Hur stanger jag av intern mikrofon? Borjar bli fett less...

Ursprungligen av jensoberg:

nu har mitt knastrande startat och slutat en massa ganger under eftermiddagen. Hur stanger jag av intern mikrofon? Borjar bli fett less...

Jag vet inte om man kan stänga av intern mick. Men i systeminställningar/ljud kan du välja vilken in-ljuds-källa du har aktiverad. Du kan också välja utstyrning. Testa att välja Linje-ingång istället för 'inbyggd mikrofon'.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 17:16

det funkar fortfarande inte. Klassas detta som reparations arende? Riktigt storande att sitta framfor datorn med detta ovasen,,,

Ursprungligen av jensoberg:

det funkar fortfarande inte. Klassas detta som reparations arende? Riktigt storande att sitta framfor datorn med detta ovasen,,,

Om jag inte blev kvitt ljudet på min maskin så skulle jag göra allt jag kunde för att få Apple att acceptera det som ett reparationsärende.
Har du provat alla rutin åtgärder som att reparera behörigheter, zappa pram och starta om med endast ett fåtal program etc?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 17:45

Har testat att starta om datorn flera ganger vilket inte fungerar (vad innebar zappa pram och reparera behorigheter), dock inte de andra atgarderna du foreslar. Hur gar man rent praktiskt.

Dock en interessant grej, nar jag drar ur sladden och kor pa batteri slutar knastret nastan direkt..

Helt tyst nu faktiskt

Men med natsladd i fuckar det upp igen...

Min knastrar också ibland när man väcker den från sömnen. Ska prova att väcka med och utan nätsladden och se om det gör någon skillnad.
Dock kan jag erkänna att jag antagligen inte orkar lämna in den för lagning om det bara är som nu, ett kort litet knaster när den vaknar. Blir det värre så är det en annan sak dock...
Vill ju inte vara utan datorn en längre tid, vilket man blir tvungen vid lagning.

Ursprungligen av jensoberg:

Har testat att starta om datorn flera ganger vilket inte fungerar (vad innebar zappa pram och reparera behorigheter), dock inte de andra atgarderna du foreslar. Hur gar man rent praktiskt.

Dock en interessant grej, nar jag drar ur sladden och kor pa batteri slutar knastret nastan direkt..

Helt tyst nu faktiskt

Men med natsladd i fuckar det upp igen...

Kolla i strömspararinställningarna: kör med sladden i väggen men dra ner processorhastigheten. Jag antar att det slutar då. Jag har samma oljud i min PB med jämna mellanrum.

Jag trodde inte att en processor kan väsnas, men så är det. Eller har någon en bättre förklaring?

1
Bevaka tråden