Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS9->OSX = OK, inte motsatt rikting

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är trubblet?

OS 9.0.4 på en G3:a

OS X 10.4.8 på iMac 24"

Jag kommer åt min iMac från G3:an men inte tvärtom. AppleTalk är påslaget på båda burkarna och jag kör trådlöst till Netgear ADLS modem/router. Båda burkarna kommer ut på internet.

G3:an är helt osynlig på iMacen.

Router 192.168.0.1
iMac 192.168.0.2
G3 192.168.0.3

Fildelning påslagen på G3:an och diskar utdelade.

Anslut direkt med IP.numret från G4an (menyn Gå i Finder, Anslut till server). Kanske kan vara något?

Testat detta utan framgång.

  • Medlem
  • 2006-12-29 12:52

Antar att du även aktiverat AppleShare (eller vad det heter) i OS9?

Behöver du appletalk påslaget?
Jag fildelar mellan ett par OSX och en 9.1 och har inte AppleTalk igång( åtminstone inte på OSX-burkarna)

Det går bra att ansluta direkt till IP

MR

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Behöver du appletalk påslaget?
Jag fildelar mellan ett par OSX och en 9.1 och har inte AppleTalk igång( åtminstone inte på OSX-burkarna)

Det går bra att ansluta direkt till IP

MR

I datorn man ansluter till måste Appletalk/Fildelning vara på. Inte i den man ansluter från.

Appletalk behöver inte vara på i OSX-maskinerna om inte det gamla OSer kräver AppleTalk för att ansluta. 9.1 i powerbooken kan ansluta på IP-numret så AppleTalk är inte på i mina OSX-maskiner. Om AppleTalk krävs för att få igång AppleShare i OS 9.0 så måste det förstås vara på i 9e maskinen.

MR

  • Medlem
  • 2006-12-29 17:01

Kollade min OS8, och den relevanta inställningspanelen heter "Fildelning" kort och gott. Denna kräver i sin tur att tillägget AppleShare är aktiverat.

Vill minnas att det är tre steg som måste vara fixade, detta gäller endast i OS 9 alltså, i OS X-datorerna behöver du inte ändra några inställningar.

Tillägget Appelshare måste vara på.
Fildelning måste vara på.
Appletalk måste vara inställt på att prata på ethernet (och inget annat).

Eftersom Appletalk inte går över IP så spelar IP-inställningarna ingen roll. Om man nu inte ställt in så att Appletalk skall gå över IP.

Kanske skall förtydliga det hela? Jag tror nämligen det råder lite förvirring om detta. När man skall flytta filer mellan två datorer så sitter man vid den ena och försöker ansluta till den andra. Det betyder att den ena är klient, den andra är server.

För att det skall vara något program på servern som "svarar" på anrop så måste ett program vara igång där. Det programmet heter just Fildelning. Startar man det så dras det igång en liten process (ett program) som just svarar på anrop från klienten och gör att man kan logga in och hämta/lämna filer. I praktiken betyder detta att det bara är på servern som fildelning måste vara på. På klientsidan behöver man alltså inte gör något alls.

Fildelning i OS 9 kräver i sin tur flera saker, att ett tillägg är igång så att man kan starta fildelningen, att man ställt in att fildelningen skall gå över Ethernet och inte över Appletalk-porten och att Appletalk är aktiverat. Detta ställer man in på dessa tre ställen (detta är ur minnet, så det kan vara fel):

* Äpplet > Inställningar > Appletalk el. möjligtvis Nätverk (Välj Ethernet här för Appletalk)
* Äpplet > Inställningar > Fildelning (Starta fildelning här)
* Äpplet > Väljaren > Appleshare (Aktivera Appletalk här)

En sak till: Det är riktigt att man kan ansluta till datorns IP-nummer, då protokollet Appletalk går att prata över TCP/IP, men man bör även kunna välja (i OS X då): Gå > Anslut till server (klicka på Bläddra). Där skall då den andra datorn synas och man skall kunna ansluta till den även utan IP-nummer. Detta förutsätter då att man finns i samma nätverk - vilket betyder att kablar mm måste vara korrekta först.

Tillbaka till problemet.

AppleTalk ska inte vara på i OSX om du inte behöver det för en skrivares skull eller liknande. Det kan vara orsak till oväntade problem. (min egen erfarenhet)
AppleTalk är redan på i OS 9 annars kunde inte fildelning vara på.
Öppna Inställningar -> Fildelning och kryssa i Tillåt anslutning via TCP/IP

Tänkbart problem är, som nämnts, porten i Apple Talk.
Lösning: Inställningar -> AppleTalk
Anslut via : Airport (om det är ett airportkort, eller orinoco om det är ett orinoco-wifikort)

Prova. Prova Anslut till server under Gå menyn i OSX.
Skriv in IP-numret 192.168.0.(vad det nu var för sista siffra)

Tips: Ge datorerna fasta IP-tilldelningar i routerns inställningar tex. 192.168.0.11 resp. 12. Så fungerar alltid alias till utdelningen oavsett vilken ordning datorerna startats i.

MR

PS!
Om inte AppleTalk är aktivt på imacen så kommer inte datorn att synas i AppleShare på G3an. Det gör inget. Använd knappen "Serverns IP-adress..." och skriv in adressen. Din G3 bör klara ända upp till 9.2.2 och det är mycket bättre än 9.0.4.
Testen är utförda här mellan OSX Tiger på PBG4 Airport2 och MacOS 9.1 på en PB1400 med lucent/orinoco-kort och en netgear-wifirouter.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-30 13:18

I OS 9 måste man dessutom markera den mapp/disk som man vill dela ut och ta info och kryssa i "Dela ut denna mapp/skiva".

Jag har inga planer på att pilla med OS:et i den gamla G3:an. 9.0.4 får vara kvar till pensionen.

På G3:an är fildelning påslagen och disken utdelad.

Provade med att slå av AppleTalk på OSX, G3:an fortfarande osynlig. Finns det något ping verktyg för att se IP enheter?

Martin, du har bara delvis rätt, i mitt fall.

Jag ser inte OSX från G3:an trots att AppleTalk är påslaget. Jag får skriva in IP numret själv i AppleShare rutan. Det gör ju inget men varför syns inte G3:an från iMacen?

Vi missar något här.
Men du. Har du kunnat ansluta till G3an från Tiger med hjälp av IP-numret bara.
Det ska gå om kryssrutan 'Tillåt anslutning via TCP/IP är aktiv' (finns den i 9.0.4 ?)
Eller kommer du inte åt G3an från imacen alls?
Jag vet att jag upplevt mindre än 100% funktion med ATalk här så att jag till slut gav upp AppleTalk på OSX. När man anslutit en gång via IP kan man ha ett alias. Men jag vet att jag sett min fildelade OS9a i OSX. Men att jag ofta fick felmeddelanden tip "time out" när jag försökte ansluta så.
Men nu skriver jag in IP i Anslut till server-menyn, eller använder senaste objekt.
AppeTalk är ju påslaget port för port så det sätt som OSX ansluter till routern ska ha AppleTalk aktivt. Det är något jag missat vid något tillfälle. Jag hade en AppleTalk-skrivare i nätverket fram tills nyligen, därför råkade jag ut för pill med det varje gång jag ändrat anslutningssätt.

Martin
PS! Jag ser att jag skrev AppleTalk ska inte vara på. Jag menade "måste inte".

Från G3:an går det bra, skriver bara in IP numret Väljaren->AppleShare->Anslut till server

G3:an är inte alls synlig från iMacen.

AppleTalk är påslaget på G3:an, skrivarporten är vald pga laserskrivaren, nu switchad över till ethernetporten (som test). iMacen har AppleTalk påslaget, gör ingen skillnad.

iMacen har fått IP 192.168.0.2 och G3 192.168.0.3 via routern.

9.0.4 verkar inte ha "Tillåt anslutning via TCP/IP är aktiv", finns den in Inställningen "TCP/IP" ?

peranders-jag förstår att detta är lite förvirrande.

Appletalk i OS X har inget som helt med saken att göra, det kan vara på, det kan vara av, det spelar ingen roll. Fildelning (det du kallar Appletalk) är alltså en inställning som startar en process som svarar på (inte gör det möjligt att skicka/prata) Appletalk-kommandon angående inloggning, fildelning mm.

Trevligt att du nu först bytt port på Appletalk till ethernet-kortet från skrivarporten. Jag tror det kommer att fungera bättre, för om du har det på fel port så är det på den porten det pratas Appletalk och ingen annan. G3'an skickar och lyssnar på Appletalk på skrivarporten (förut) och inte på ethernetporten (det är på ethernet din OSX-maskin är inkopplad). Så det är bra att det nu är på ethernet.

Jag vill minnas en inställning under just TCP/IP eller Appletalk som gäller just huruvida man kan köra det över TCP/IP.

1
Bevaka tråden