Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sortera smart i iTunes? Har du nåt tips?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag försöker hitta nån vettig sorteringsordning i itunes där man till exempel kan sortera fram alla svenska artister eller kanske svensk pop. Hur göra detta? Har du nåt bra tips? Jag vill helst inte skapa en massa nya genrer.

En annan fråga. Jag har en hutlös massa enstaka låtar som inte tillhör något album och jag upplever att de ligger där i en röra och jag har svårt att bläddra och hitta bland dem. Har du nån smart lösning att organisera bland enstaka låtar i ditt bibliotek?

Ha det bra // W

ID3? Tagga låtarna ordentligt så kommer du att upptäcka att iTunes hittar bättre åt dig.

Alltså: markera låten, tryck kringla-i och fyll i allt du hittar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-28 01:53

Testa ett litet program som heter iEatBrainz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 10:24

Klicka på kommando-I. I rutan "kommentarer" kan du skriva vad du vill. Skriv t.ex. ordet "svenskt" och/eller kanske "pop" på de låtar som passar. Observera att du kan markera flera låtar innan du trycker kommando-I för att ändra flera samtidigt.

Nu kan du göra en smart spellista (håll nere "alt" och klicka på kugghjulet som uppstår där plusset var) där du fyller i att "kommentar" skall innehålla "svenskt".

Du kan också göra en smart spellista där du säger att "kommentar" "är" "" (dvs ingenting) så ser du alla låtar du inte taggat än. Då du taggar dem försvinner de automagiskt från den spellistan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-28 11:00

Jag har gjort sa med alla mina blandlatar att dom har allihop fatt albumnamnet "Misc"... sa da behover jag bara bladdra till det albumet for att lyssna pa alla dom latarna. Kul nar man som jag borjar fa lite statistik i iTunes... har haft samma bibliotek (byggt pa daremot) i over 2ar nu... har knappt 10.000 latar varav over 6000 ar betygsatta. Det ar nu man kan borja gora smart playlists pa riktigt... tex...

Alla latar som har betyg over * * * * / * * * * * och som jag inte har spelat den senaste manaden och som ar i nan viss genre... klockrent

Smarta tips, jag ska testa dem!
Jag läste någonstans att om man vill betygsätta och har en massa musik kan man göra en smart spellista med alla utan betyg och "mest spelade" och max 25 spår på så sätt får man upp ett gäng låtar som man hört ett par gånger. Det blir ju lite lättare att betygsätta då tror jag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-29 12:48
Ursprungligen av wallraff:

...om man vill betygsätta och har en massa musik kan man göra en smart spellista med alla utan betyg och "mest spelade" och max 25 spår på så sätt får man upp ett gäng låtar som man hört ett par gånger. Det blir ju lite lättare att betygsätta då tror jag.

jo det e smart... skapa en spellista begränsad till 25-50 låtar sen välja låtar utan betyg och mest spelade

Jag har ett helt gäng spellistor till för olika saker... tex en där albumet måste vara "Misc" och där låtarna är dom 50 senast tillagda.

Sen kan det vara smart att skapa en spellista som heter "Music" först... och sen skapa regler för den att det inte får vara ljudböcker, komedi, film osv... för att bli av med allt som inte är musik. Sen inkluderar man den spellistan i alla regler i alla smarta spellistor så att man bara får med musiken

Jag har delat upp alla mina låtar i de som jag nästan aldrig lyssnar på och de jag tycker om. De som jag tycker om är de enda som har betyg och de har mellan 1 och 5 stjärnor och all musik där är betygsatt. Vet jag inte vad jag ska sätta för betyg får det bli en trea tills vidare. Då slipper jag hoppa förbi en massa låtar jag inte vill höra när jag lyssnar och party-blandningen kan välja att spela upp de låtar med högre betyg oftare (jag skulle dock vilja ha bättre kontroll över hur den väljer, exempelvis om jag vill ha den hårdare så den spelar låtar med en stjärna jättesällan om jag vill).

Sen har jag geggat ihop en sallad av smarta spellistor till min iPod så att den oftast spelar de låtar jag senast spelat, men i si och så stor procent av fallen spelar en låt som det var längesen jag spelat och lite då och då spelar en låt som inte ens är med i spellistan med bra låtar, så jag får en bra kringkastning av musik (min iPod Nano får inte plats med all min musik, ens den på den bra spellistan)

Försöker göra smartlist men lyckas inte!

Försöker få alla med 3-5* i betyg och en viss genre. Listan är gjord men fylls inte på med låtar... Är det jag som fattat totalt fel och missat en väldigt enkel knapp?? Känner mig dum

Kanske en dum fråga, men har du skapat en "smartlist" och inte en vanlig lista. Det gör du via menyraden och inte på plusset...?

Ursprungligen av wilhelmsson:

...Är det jag som fattat totalt fel och missat en väldigt enkel knapp...

Det är svårt att avgöra eftersom vi inte vet vilka val du har gjort, vad du har kryssat för, eller inte kryssat för.

Visa med en skärmdump hur din smarta spellista är konstruerad, så blir det lättare att tala om var felet är.

hihi ja

Gjort en smartlista, valt betyg 3-5* och en genre... where's the magic button ?

japp, antar det Dumpar en bild när jag sitter på den datorn

Sådärja!

Såhär ser det ut. Jag sket i att sortera per betyg till en början, vill lägga till så att betyg 3-5 finns med i denna listan..

Nån med tips?

hjälp?

Ursprungligen av wilhelmsson:

hjälp?

Vad vill du ha hjälp med?

1. Spellistan i bilden ovan är ju tom. Detta beror förmodligen på att du har valt att genre ska vara Dubstep OCH House. För du har ju valt att alla villkoren ska vara uppfyllda.

Om du ändrar "matcha alla villkor" till "matcha något av villkoren", så får du alla låtar som är ANTINGEN Dubstep ELLER House.

2. Och vill du sedan begränsa listan till att bara innehålla låtar som har 3-5 i betyg, så får du lägga till fler villkor för detta.

Funkar, tack för hjälpen

Thanks 4 the obvious.. Att jag inte insett detta, tack återkommer

1
Bevaka tråden