Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många lediga PCI-platser på G5 2,5?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 21:02

Jag har en G5 2.5DP (ej intel) och undrar hur många pci-platser som finns lediga när den levreras
(inkl. grafikkort)

Är inte hemma just nu kan inte kolla...

4 slot finns det. Ett 16-filers, ett 8-filers och två 4-filiga.

Så det är fyra, minus ett för grafikkoret. Tre kvar.
Tror att vissa grafikkort kommer med såna där monsterfläktar som tar upp en extra PCI-plats.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-24 01:16
Ursprungligen av marcushedenstrom:

4 slot finns det. Ett 16-filers, ett 8-filers och två 4-filiga.

Så det är fyra, minus ett för grafikkoret. Tre kvar.
Tror att vissa grafikkort kommer med såna där monsterfläktar som tar upp en extra PCI-plats.

Det är dual processor, inte dualcore, om han menar rätt med (DP).
Alltså är det väl PCI, och inte PCI-Express...

Ursprungligen av Sidde:

Det är dual processor, inte dualcore, om han menar rätt med (DP).
Alltså är det väl PCI, och inte PCI-Express...

Du har rätt; så kan det vara. Jag misstog "DP" för "MP".

Så, dual G5 single core (2,5 GHz) har 1 st. AGP 8x, och tre PCI-X. G5 dual-core (2,5 GHz) har 4 st. PCI-express, och inget AGP.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 21:20

Tänkte också på fläkten... hmm minns inte om den tar plats dock... damn...

Vill få in tre stycken UAD-1 PCI kort nämligen.

Det där med 16 filers, 8 osv.. Förklara gärna närmare. Är det inte 3 likadana på rad och en AGP port?

Senast redigerat 2006-12-23 21:47
  • Oregistrerad
  • 2006-12-24 02:04

Är det modellen med 2 x 2.5ghz? Det vätskekylda? Isf har du något som heter AMD Chipset 8131. En pci-x kontroller som inte drar jämt med uad-1 korten.
Jag har exakt det du är på gång att införskaffa, en G5 2x2.5 med 3 st UAD-1 kort i.
Jag vet inte exakt vad problemet är. Men du kan bara använda ca 70% av korten innan det tar stop. Har du bara ett kort så kommer du upp i 90%. Ju mer kort du sätter ju mindre dsp får du ut. Men det växer ju natruligtvis just för att du sätter i ett kort.
Exempelvis:
1 kort = 90%
2 kort = 80% totalt av båda korten
3 kort= 70% totalt av alla tre korten.. Hänger du med?
Just för att pci-xkontrollern snor dsp-kraft eller om det var med att den får slussa trafiken fler gånger eller vad det nu var..? Minns inte exakt.

Bara så att du vet. Så att du inte blir besviken sen när allt är på plats och så får du inte ur all kräm ur korten som du hade tänkt dig. Men på tre kort så kommer du riktigt långt innan det börjar strula. Annars så kommer det att rocka riktig bra!:)
Kolla in uad's forum. Det finns mängder med trådar om just detta problem. Ett alternativ är att köra på ett magmachassi. Det ska tydligen vara den bästa lösningen med dom som har pci-x och uad-1
UAD's forum: http://www.chrismilne.com/uadforums/index.php
UA's sida: http://www.uaudio.com/
Magmachassi: http://www.mobl.com/expansion/
Lycka till

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 14:51
Ursprungligen av killwithskill:

Är det modellen med 2 x 2.5ghz? Det vätskekylda? Isf har du något som heter AMD Chipset 8131. En pci-x kontroller som inte drar jämt med uad-1 korten.
Jag har exakt det du är på gång att införskaffa, en G5 2x2.5 med 3 st UAD-1 kort i.
Jag vet inte exakt vad problemet är. Men du kan bara använda ca 70% av korten innan det tar stop. Har du bara ett kort så kommer du upp i 90%. Ju mer kort du sätter ju mindre dsp får du ut. Men det växer ju natruligtvis just för att du sätter i ett kort.
Exempelvis:
1 kort = 90%
2 kort = 80% totalt av båda korten
3 kort= 70% totalt av alla tre korten.. Hänger du med?
Just för att pci-xkontrollern snor dsp-kraft eller om det var med att den får slussa trafiken fler gånger eller vad det nu var..? Minns inte exakt.

Bara så att du vet. Så att du inte blir besviken sen när allt är på plats och så får du inte ur all kräm ur korten som du hade tänkt dig. Men på tre kort så kommer du riktigt långt innan det börjar strula. Annars så kommer det att rocka riktig bra!:)
Kolla in uad's forum. Det finns mängder med trådar om just detta problem. Ett alternativ är att köra på ett magmachassi. Det ska tydligen vara den bästa lösningen med dom som har pci-x och uad-1
UAD's forum: http://www.chrismilne.com/uadforums/index.php
UA's sida: http://www.uaudio.com/
Magmachassi: http://www.mobl.com/expansion/
Lycka till

Riktigt upprörande detta. Jag vet inte om jag tycker att köpa en låda för nästan 10.000:- är den bästa lösningen. Det enligt mig helt sjukt dyrt.

Du nämner att det är lösningen i alla fall, betyder det alltså att alla UAD-korten jobbar på 100% då?

Finns det ingen (Sverige?) som har hakat på detta och tillverkat nått liknande för ett mindre pris?

Senast redigerat 2006-12-25 15:59
  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 22:09
Ursprungligen av Angelo:

Riktigt upprörande detta. Jag vet inte om jag tycker att köpa en låda för nästan 10.000:- är den bästa lösningen. Det enligt mig helt sjukt dyrt.

Du nämner att det är lösningen i alla fall, betyder det alltså att alla UAD-korten jobbar på 100% då?

Finns det ingen (Sverige?) som har hakat på detta och tillverkat nått liknande för ett mindre pris?

Nej, jag håller med dig. Ett magmachassi är inget man vill lägga pengar på, speciellt när det är så töntigt dyrt. Sen vet jag inte hur pass mycket av problemet det tar bort. Svårt att tro att det skulle hamna på 100%. 10 papp vill man ju lägga på annat. Men jag har sett en del begagnat för en 3 papp. så det kanske kan vara nåt? Hur ser det ut för dig nu? Har du alla tre korten eller är du på gång att köpa?
Om jag vore dig så skulle jag då satsa på dom nya UAD korten som är pci-e och sen slå till på en G5a med pci-e eller en macpro. Den gamla pci och pci-x som blev en flopp är på G att försvinna ändå. Pci-e är det senaste och absolut det snabbaste. En vanlig pci ligger på 130MB/s. En pcie x16 ligger på 8000 MB/s i båda riktningarna. så det är en jefla skillnad. Inte för att UAD-korten kräver det. Men utan det är mycket stabillare med pci-e än pci och pci-x. Det är ju tyvärr lite pest eller kolera för dig.
Hoppas det har hjälpt dig lite på vägen. Men det kanske gav dig mer problem? Hoppas det löser sig. Men jag vill oxå poängtera att du kommer riktigt långt med tre kort och att du kommer att ha en killermachine.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 23:19

Jag har ett kort idag. Är faktiskt inte ens säker på om det är ett pci-x eller vanligt pci?

Iom att jag tänkte köpa Roland Bundle, Neve Bundle samt "master bundle" så med dem tidigare har man plötsligt jäkligt proffsiga verktyg men ett kort tar slut fort.
Har svårt att se hur ett magma alls skulle göra saker bättre faktiskt med tanke på "chip-problemet", vad är skillnaden om man har ett styrkort som styr magman där tre kort sitter.. nån får gärna förklara.
En ny mac är inte alls på tanke, den är köpt ny för x antal tusenlappar och tänker inte se den som skräp bara för att det kommer nytt. Jag ser den fortfarande som ett monster som spöar vilken pc som helst med Logic

Men att köpa uråldriga kort är väl inte heller speciellt smart för framtiden. Kanske är det smarta att låta ett kort sitta i burken och skaffa två pci-express i en extern låda iom att dem äger jag endå inte idag... vet inte om det hjälper "problemet" bara.

killwithskill, kan du ge ett exempel på hur många UA pluggar du kan köra med dina tre kort, jamfört med ett tex. En annan fråga är om du bytt ut ditt grafikkort för att få plats med alla tre (fläkten?)

Senast redigerat 2006-12-26 01:19
  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 23:17

Jag tycker att du ska köra på. Om du ändå har bestämt dig för att köra på den G5an så gör det. Du har ju en monstermaskin. Och det kommer att fungera med tre kort även om du nu inte får ur all kräm ur korten pga chipsetet. Jag vet inte själv hur mycket pluggar man kan köra innan det tar stop. Pluggarna drar ju olika mycket, så det är svårt att veta.
Men här har du översikt på hur mycket det drar på ett kort:

Som du ser så är det extremt olika!
NEVE drar ju musten ur korten medans ex. Cambrige drar nästan inget alls!
Lite synd att neve drar så mycket som dom gör. Eller mer att, synd att UA inte har hårdvara som matchar pluggarna. Men uad-användare har väntat flera år på ett nytt kraftigare kort eller en firewirelösning utan det har hänt nåt alls från UA mer än att det kom ett pci-e kort. Där hade dom inget val eftersom apple inte tillverkar några med pci/pci-x längre.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 13:09

Tack för listan!
Sen var det där med Magma-chassit. Löser det verkligen nått av ovannämda problem eller bara gissning? Om så är fallet, på vilket sätt löser det problemet? Kan inte se annat än att man har ett pci kort i datorn som styp kanske tre i chassit. Borde inte alla korten gå på 70% kraft då?
Någon får gärna förklara...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 21:03

Om du har tre kort i G5an så kommer pciplats nummer 1 ha en egen buss har jag för mig. Sen dom andra två korten som sitter på plats 2 och 3 kommer att dela på en annan buss. 4e sitter ju grafiken. UAD rekommenderar att man sätter sitt kort på ettan. (Som ligger högst upp) Men som i ditt fall så har du ju ingen options där, eftersom du kör på alla tre. MEN om du har magmachassi så kommer det bara att sitta i EN buss ex. plats 1 då. Och korten sitter i magmachassit. Du kan ha upp till 4 kort på en licens. Sen måste man pynta pluggarna om på nytt för nästa fyra kort.

Sen vad det gäller hur mycket det drar på dsp så har jag för mig att det drar 70% på alla tre samtidigt. Inte så som man kan tro, typ 100% på två kort och sen 10% på det sista.

Jag vet inte. Även om man hade $ så skulle man kunde köpa ett magmachassi för 10 papp för att få kanske 85-90%, så är det ju bra onödigt. För 10 papp så kan man ju nästan köpa en ny macpro om man säljer sin G5 och sen tre uad-1 med pcie.
Så det är ju frågan. Har man tur så kanske man kan hitta ett begagnat magma.

EDIT: Hehehe, fy fan rent ut sagt. En 4 slots pci to pci kostar ju 14 papp! :eek:

  • Oregistrerad
  • 2007-01-13 19:54

Hur har det gått för dig? Skulle vara intressant att veta eftersom vi har samma setup!

1
Bevaka tråden