Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är core 2 duo en 64-bitarsprocessor?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag undrar bara om macbook pro core 2 duo har 32 eller 64 bitars processor och om kommande operativprogram osv kommer vara gjorda för 64 bits eller om det kommer funka lika bra på en 32 bitars (ifall mbp skulle vara det)

Har nog letat lite dåligt men tyckte mig inte hitta något på apples hemsida..

ha överseende pliiz :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-15 12:11

Core 2 Duo är en 64-bitars processor.
Leopard kommer ha genomgående stöd för 64-bitarsprocessorer när det kommer nästa år. Finessen med Leopard (OSX 10.5) kommer vara att du kan köra 32-bitars och 64-bitars program sida vid sida helt "native". OS:et kommer också kunna köras på en äldre 32-bitarsprocessor.

åhå det låter jättebra ju

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 13:58

Dum fråga kanske, men är både Core 2 Duo och lite äldre Core Duo 64-bitars processorer?

Nej, inte Core duo. Den är 32-bitar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 14:08

ok tack. Ska switcha och känns ju viktigt att man får en C2D då

Man ska inte överdriva fördelarna med att enklare kunna hantera 64-bitars heltal. Man märker inte av några direkta skillnader så länge man inte beräknar mycket stora tal eller måste kunna adresseras väldigt mycket arbetsminne.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 16:11

Jo men att Leopard ändå utnyttjar det.. är ju alltid något. Kommer Vista att utnyttja 64-bit förresten? Och utnyttjar OS X kraften i 2 processorkärnor samtidigt?

Ursprungligen av boris91:

Jo men att Leopard ändå utnyttjar det.. är ju alltid något. Kommer Vista att utnyttja 64-bit förresten?

Minst en av de olika smakerna kommer kunna det.

Citat:

Och utnyttjar OS X kraften i 2 processorkärnor samtidigt?

Jupp. Och många av programmen du kör gör det. Du kan installera Menu meters för att se i menyraden, precis hur mycket av varje kärna som används. Du kommer se att de två värdena är ungefär lika med varandra oftast.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 18:38

Perfa! Tack för förklaringen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 16:27

Sant man ska inte överdriva men känns ju lite bakåt att skaffa en 32-bit när både Vista och Mac OS kommer i 64-bits system...om man nu ska köpa en dator för en hel drös med pengar kan man ju lika bra lägga till de få tusenlappar som ger en C2D

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-28 22:29

Det fattas någonting i den här diskussionen. Nämligen en förklaring av vad man menar med 32 bit och 64 bit.

-begin 101-
Det jag fick lära mig en gång i tiden (för mycket länge sedan) är att en processor använder två bussar. Databussen och adressbussen.
En av de första processorerna jag labbade på var Motorolas 6809. Den hade - om jag minns rätt - 8 bitars databuss och en 16 bitars adressbuss. Det innebar att den arbetade med 8 bitars data i taget men att den kunde adressera 16 bitars minne. Alltså, varje datadel kunde anta 256 olika värden men att värdena kunde placeras i 65536 olika minnesceller.
-end 101-

OK, när ni nu pratar om att C2D är en 64 bits processor, vad menar ni, adresseringsförmåga eller datahantering, eller möjligen bägge delar?
Eller har jag i vanlig ordning missat något väsentligt?

Ursprungligen av Gunnar B:

Det fattas någonting i den här diskussionen. Nämligen en förklaring av vad man menar med 32 bit och 64 bit.

-begin 101-
Det jag fick lära mig en gång i tiden (för mycket länge sedan) är att en processor använder två bussar. Databussen och adressbussen.
En av de första processorerna jag labbade på var Motorolas 6809. Den hade - om jag minns rätt - 8 bitars databuss och en 16 bitars adressbuss. Det innebar att den arbetade med 8 bitars data i taget men att den kunde adressera 16 bitars minne. Alltså, varje datadel kunde anta 256 olika värden men att värdena kunde placeras i 65536 olika minnesceller.
-end 101-

OK, när ni nu pratar om att C2D är en 64 bits processor, vad menar ni, adresseringsförmåga eller datahantering, eller möjligen bägge delar?
Eller har jag i vanlig ordning missat något väsentligt?

Torde väll vara databussen de pratar om va?

Adresseringen av minnet är ju 64 bitar, i och med att det går att ha mer än 4 GB minne. Jag är osäker på hur bred databussen är. Men jag har alltid tänkt mig att den är 64 bitar den med. Det sägs ju att processor kan räkna med himla stora tal numera.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Adresseringen av minnet är ju 64 bitar, i och med att det går att ha mer än 4 GB minne.

Inte nödvändigtvis. Power Mac G5 har som exempel 42-bit minneshantering och kan därigenom adressera mer än 4 GB minne.

som vanligt...

http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Citat:

[...]"64-bit" computer architecture generally has integer registers that are 64 bits wide, which allows it to support (both internally and externally) 64-bit "chunks" of integer data.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 00:10
Ursprungligen av gabriela:

Å enda sidan är det ju inte bara integers som kan vara större..

1
Bevaka tråden