Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker Backup lagring

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag önskar att förbättra min lagringssäkerhet genom eventuell införskaffning av extern RAID till en vanlig G4 som kör Mac OS X, dvs hårddisk baserad backuplösning. Jag hade även tänkt att när Leopard kommer så skall Time Machine pekas till servern och lagra backupen på RAID. Självklart backas också det på CD!

Tittade på produkten LaCie Biggest FW 800 1TB och ställa in den som RAID 5. Är det det säkraste sättet att ha kvar data även om en disk faller bort? Prestanda är inte viktig. Kan man formatera den i Leopards eventuellt kommande ZFS filformat?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-12-28 11:39

Säkraste sättet är speglade SCSI-diskar men också ett dyrt sätt. Det du bör tänka på är stöld och brand så en spegel off site är ofta att föredra

Ursprungligen av Erik_J:

Säkraste sättet är speglade SCSI-diskar men också ett dyrt sätt. Det du bör tänka på är stöld och brand så en spegel off site är ofta att föredra

Tack för svar!
Jag tänkte ha servrar på två ställen (städer) och replikera mellan dem (Jag såg att Leopard server har den funktionen, men är osäker på om Tiger server har det). Kontoren är sammanbundna via VPN. Om man har en Biggest FW 800 till varje ort/server i dessa orter så borde det ge bra stöld och brand skydd. Kanske jag skulle köra RAID 1 (spegling) istället för RAID 5? Budget gränsen går kring 10-12000 kr per enhet. Replikering kunde ske varje natt för minimera störning på dagtid?

1
Bevaka tråden