Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad sliter på batteriet? Tid eller användning?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 19:14

HEj!

Jag brukar ta ut batteriet ur datorn när jag har den stationerad på ett ställe under en längre tid (man kan ju köra datorn med endast strömkabeln). Detta för att jag har hört att batteriet används hela tiden även om man har strömkabeln ikopplad. Och att det då medför att batteriet slits även när man inte använder datorn bärbart.


Så nu undrar jag:
- slits batteriet när man har i (el)nätkabeln?
- slits batteriet oberoende av användning (det är snarare hur gammalt som avgör)
- Är jag dum som frågar?

Alltså: VILKA FAKTORER SLITER PÅ BATTERIET?

Det är ingen dum fråga men den har varit uppe otaliga gånger förut, vänligen använd sökfunktionen innan du skapar en ny tråd. Frågan tas bland annat upp här:

http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/98851-mar-batteriet-i-en-powerbook-baettre-med-eller-utan-naetsladden.html
http://www.99mac.se/ibook-macbook/84948-slitage-pa-batteri.html

Du är för det första inte dum som frågar! Eftersom det med nödvändighet skulle innebära att jag med min ständiga osäkerhet i ämnet också stämplas som dum. och så vill vi ju inte ha det!
Nu ska jag tala om vad jag _tror_.
Jag _tror_ att åldrande faktorn på ett batteri är antalet kompletta laddcykler. Om det stämmer så åldras inte batteriet nämnvärt om du har det i din powerbook hela tiden och samtidigt har strömkabeln i. Om du laddar ur batteriet helt och sedan laddar upp det fullt så har du förbrukat en laddcykel. Om du vid tre tillfällen laddar ur batteriet till en tredjedel och sedan upp det till max har du också förbrukat en laddcykel. Ett batteri ska så vitt jag förstår orka med ca 1000 cykler. Apple rekomenderar att man laddar ur batteriet fullständigt och upp igen minst en gång i månaden för att på så sätt hålla batteriet spänstigt och kalibrerat.
Men jag är inte sen att hålla med om att detta är ett lite luddigt kapitel och kan inte nog understryka att det jag just skrivit är min tolkning av vad som gäller.

/mvh David

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-21 13:58

David har en poäng där. Man har läst många olika tolkningar om just det här och det verkar inte finnas någon som kan säga svart på vitt vad som gäller..?

Själv har jag valt att njuta av friheten att kunna förflytta mig själv och datorn precis när jag känner för det. Känner jag för att sitta i soffan, så tar jag med mig datorn dit ist för att snåla och sitta kvar på den obekväma pinnstolen vid matbordet. Dock brukar jag köra slut på batteriet innan jag sätter i sladden igen. Som jag har förstått det så "går" en cykler varje gång jag sätter i sladden och laddar. Vet ej om det är rätt.

Bätter att ha kul och leva i 80 år än att ha tråkigt och leva i 100 år.
Bättre att mysa i soffan och klara 800 cykler än att få träsmak vid köksbordet och klara 1000 cykler

Djupa urladdningar är det som sliter mest. Om jag blivit rätt informerad så ska man fösöka undvika att ladda ur mer än till 40% alltför ofta.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-21 14:53
Ursprungligen av Svante S:

Djupa urladdningar är det som sliter mest. Om jag blivit rätt informerad så ska man fösöka undvika att ladda ur mer än till 40% alltför ofta.

Å fasen. Bra å veta eftersom jag precis har köpt ny dator. Har bara hunnit ladda den två gånger.
Tack för tipset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 15:09
Ursprungligen av Svante S:

Djupa urladdningar är det som sliter mest. Om jag blivit rätt informerad så ska man fösöka undvika att ladda ur mer än till 40% alltför ofta.

Vad jag vet så är det endast sant för äldre batterier. Uppladningsbara av typ NiCd och liknande.
Det som sliter på dagens batterier är som sagts antalet laddningscykler.

Ursprungligen av vanilj:

Vad jag vet så är det endast sant för äldre batterier. Uppladningsbara av typ NiCd och liknande.
Det som sliter på dagens batterier är som sagts antalet laddningscykler.

Nej, nej, nej, varför måste jag ta det här hela tiden?
Litiumbatterier (litiumjon och litiumpolymer) slits kraftigt av djupurladdning. Ingen minneseffekt, så man kan ladda så ofta man vill.
Nickelbatterier (NiCd och NiMH) har minneseffekt som beror på att det bildas nickelkristaller på katoden. För att motverka behöver man djupurladda då och då. NiCd- och NiMH-celler tar inte skada av djupurladdning.

Sedan tillkommer att man måste undvika djupurladdning av sammansatta batteripackar eftersom den svagaste cellen körs baklänges av de andra och slits ut. Det gäller oavsett batterikemi. Enskilda NiMH-celler (t.ex. 1,2V R6-batterier) kan man alltså ladda ur så ofta man vill, medan t.ex. ett trecelligt 3,6V NiMH-batteripaket från en gammal mobiltelefon bör djupurladdas så lite som möjligt.

Ursprungligen av vanilj:

Vad jag vet så är det endast sant för äldre batterier. Uppladningsbara av typ NiCd och liknande.
Det som sliter på dagens batterier är som sagts antalet laddningscykler.

Nja, det gäller generellt även om Litiumbatterierna klarar det bättre. En total urladdning är alltid en påfresting. Det märks inte på ett nytt batteri - för det är ju nytt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-21 15:28

Har läst mej till att det sliter på batteriet om det inte används frekvent. Det behöver underhålls-laddas för att inte tappa i styrka.

Som synes ovan - det råder minst sagt delade meningar om hur batterier ska behandlas

"Apple rekommenderar inte att den bärbara datorn alltid ska vara ansluten."
http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.html

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-12-21 16:18

Hehe, inte blev man klokare..

Jag tror jag skall samla alla tolkningar på var sin lapp i en korg och sedan dra en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-21 17:02

Jahopp...där ser man

Anledningen till att Apple inte rekommenderar att alltid ha laddaren inkopplad är att batteriet inte får "jobba", exakt samma problem som att inte ha batteriet anslutet i datorn.
Bäst nar när man titt som tätt kör datorn på batteri och sedan laddar den igen. Batterier är färskvara helt enkelt...

Ursprungligen av hummel:

Anledningen till att Apple inte rekommenderar att alltid ha laddaren inkopplad är att batteriet inte får "jobba", exakt samma problem som att inte ha batteriet anslutet i datorn.
Bäst nar när man titt som tätt kör datorn på batteri och sedan laddar den igen. Batterier är färskvara helt enkelt...

Jag känner många som enbart kört på batteridrift och sedan laddat batteriet. Efter ett par hundra cykler är deras batterier i princip döda. Jag var med i utbytesprogrammet av batterier till iBook G4 för ett och ett halvt år sedan. Jag har kört så ofta som möjligt på nätström och plockar aldrig ut batteriet. Med min användning brukar batteriet hinna igenom en cykel på mellan 8-10 dagar. Trots det har jag nu efter 18 månaders användning ett batteri som fortfarande är i väldigt gott skick.

Kör man ofta batteriet i botten kan det vara utslitet om ett år eller mindre. Vi har flera elever (och lärare!) hos oss som aldrig tar med sig laddaren till skolan utan kör så länge det går, och hips vips är batteriet förvandlat till en brevpress. Ska man sitta med datorn mer än bara en kort stund och kan använda laddaren så bör man göra det.

Använder man vanligt hederligt sunt förnuft, och inte håller på med dumma tvångsbeteenden som att ladda ur batteriet fullständigt varje månad, kan man faktiskt få batteriet att hålla väldigt länge. Min över fyra år gamla iBook G3 har fortfarande över 80% batterikapacitet kvar och då har den ändå inte hanterats med några silkesvantar direkt...

För att runda av lite; Den grundläggande funktionen i ett batteri har inget med elektonik att göra. Det är vanlig gammal våtkemi/elektrolys.
Inget batteri av vilken typ det vara månde mår bra av djupurladdningar.

1
Bevaka tråden